2088
To be or not to be, czyli jak wspierać dziecko w nauce języka obcego? c.d.
W pierwszych latach życia dziecko w sposób naturalny przyswaja nowe informacje. Większość dzieci jest ciekawa otaczającego ich świata oraz pełna entuzjazmu. Warto wykorzystać ten okres w życiu dziecka również na naukę języka obcego oraz rozwijanie umiejętności językowych. Jak rodzice mogą wspierać dziecko w nauce języka obcego?
Poniżej przedstawiamy kilka przykładów działań, jakie mogą podjąć rodzice, aby pomóc swoim pociechom w nauce języka:
- 1. Umożliwienie dziecku kontaktu z rówieśnikami mówiącymi w innym języku, np. w trakcie wyjazdów wakacyjnych, obozów językowych, wśród znajomych i krewnych. Jeśli rodzice znają język angielski, mogą porozumiewać się z dzieckiem również w tym języku. Małe dzieci w sposób naturalny rozumieją, że wyrażenia, które dotychczas stosowały, można zastępować innymi (aby rzeczywiście się porozumiewać), dlatego w niedługim czasie będą rozumiały obcojęzyczne zwroty.
- 2. Wspólne słuchanie piosenek, oglądanie bajek czy filmów w języku obcym – powtarzanie zapamiętanych zwrotów, słówek, uczenie się tekstów piosenek. Warto porozmawiać z dzieckiem o filmie lub bajce. Czy któryś z bohaterów filmu podobał mu się szczególnie, czy chciałoby zagrać jego rolę albo przebrać się za ulubioną postać, przy okazji ucząc się kilku kwestii? W tracie codziennej zabawy lub rozmowy rodzice mogą wyjaśniać dziecku, które słowa w języku polskim pochodzą z języka angielskiego, niemieckiego itd.
- 3. Jeśli dziecko ma swojego ulubionego idola, sportowca czy piosenkarza, warto zachęcać je do szukania informacji na jego temat w internecie, zwracając uwagę na to, że część z nich jest napisana po angielsku. Rodzic może zatem zaproponować pomoc w tłumaczeniu. Warto podpowiedzieć dziecku, że może napisać do swojego ulubieńca list, e-mail, posłuchać w oryginale wywiadów z nim czy zrozumieć tekst śpiewanych przez ulubionego piosenkarza utworów, jeśli wykorzysta swoją znajomość języka obcego.
- 4. Umiejętności językowe są bardzo efektywnie rozwijane w trakcie wspólnego realizowania zadania, przygotowywania projektu. Warto zatem umożliwić dziecku branie udziału w debatach, projektach społecznych czy wolontariatach, w których obowiązkowym językiem jest np. angielski. Należy również pamiętać, aby aktywności pasowały do zainteresowań dziecka, a nie były dodatkowym obowiązkiem.
- 5. Należy zachęcać dziecko do komunikowania się w języku obcym, nawet jeśli popełnia błędy. Na tym etapie ważniejsza jest skuteczność komunikacji niż ewentualne błędy językowe. Osoba, która jest w stanie poczuć, że język służy do skutecznego i efektywnego porozumiewania się, będzie używać go częściej i chętniej – a tym samym ćwiczyć i doskonalić swoje umiejętności. Na tym etapie sprawą drugorzędną powinna być poprawność językowa.
W wielu placówkach edukacyjnych nauka języków obcych odbywa się w oparciu o metodę tłumaczeniową, która jest często nieskuteczna. Uczniowie posiadają duży zasób słownictwa, często specjalistycznego, a także znają reguły gramatyczne, jednak nie potrafią komunikować się w poza szkolną klasą. W efekcie język obcy staje się dla nich jedynie przedmiotem szkolnym, a nie umiejętnością, która pozwala komunikować się, zdobywać informacje, uczyć się i czuć się komfortowo w sytuacjach, w których używanie języka obcego jest potrzebne.
Informacja prasowa została przygotowana przez Dwujęzyczną Szkołę Podstawową PWN: http://szkolapodstawowa.pwn.pl/
szkolapodstawowa.pwn.pl
▪ ▪ ▪
1118
12.02.2024
Kupowanie ubranek dla dziewczynek w sklepie internetowym może być bardzo miłym doświadczeniem - zwłaszcza kiedy Twoje dziecko jest już na tyle duże, aby podpowiedzieć Ci, co mu się podoba. Szeroki...
▪ ▪ ▪
2327
03.12.2016
Alergia to jedno z trzech najczęściej występujących schorzeń przewlekłych. Przez lekarzy okrzyknięta plagą XXI wieku. Szacuje się, że problem ten dotyczy ponad 70 % dzieci z dużych miast w...
▪ ▪ ▪
2133
28.09.2016
Zwykle cała rodzina z niecierpliwością wyczekuje pierwszych słów dziecka. Kiedy pada w końcu wymarzone „mama” i „tata”, rodzice nie posiadają się z radości. Wkrótce potem następuje nauka...
▪ ▪ ▪
1968
09.12.2016
Czy wiesz, że ludzkie oko mruga ok. 12 razy na minutę? Mrugamy nieświadomie, spontanicznie i regularnie, dzięki czemu powieka, ocierająca się o gałkę oczną, nawilża jej powierzchnię tzw. „filmem...
▪ ▪ ▪
2790
24.10.2015
Czas jesiennych zawirowań pogodowych to najtrudniejsze wyzwanie dla naszej odporności. Natura jednak daje nam wszystko co potrzebne, by ustrzec się przed przeziębieniem. Moc witamin kryje się w naszym...
▪ ▪ ▪
3447
12.04.2016
Wielu rodziców zastanawia się jak rozpocząć z dzieckiem naukę rozpoznawania kształtów i kolorów. Ten etap nauki jest najprostszy do zainicjowania ze względu na otaczające nas zewsząd kształty...