2278
To be or not to be, czyli jak wspierać dziecko w nauce języka obcego? c.d.

W pierwszych latach życia dziecko w sposób naturalny przyswaja nowe informacje. Większość dzieci jest ciekawa otaczającego ich świata oraz pełna entuzjazmu. Warto wykorzystać ten okres w życiu dziecka również na naukę języka obcego oraz rozwijanie umiejętności językowych. Jak rodzice mogą wspierać dziecko w nauce języka obcego?
Poniżej przedstawiamy kilka przykładów działań, jakie mogą podjąć rodzice, aby pomóc swoim pociechom w nauce języka:
- 1. Umożliwienie dziecku kontaktu z rówieśnikami mówiącymi w innym języku, np. w trakcie wyjazdów wakacyjnych, obozów językowych, wśród znajomych i krewnych. Jeśli rodzice znają język angielski, mogą porozumiewać się z dzieckiem również w tym języku. Małe dzieci w sposób naturalny rozumieją, że wyrażenia, które dotychczas stosowały, można zastępować innymi (aby rzeczywiście się porozumiewać), dlatego w niedługim czasie będą rozumiały obcojęzyczne zwroty.
- 2. Wspólne słuchanie piosenek, oglądanie bajek czy filmów w języku obcym – powtarzanie zapamiętanych zwrotów, słówek, uczenie się tekstów piosenek. Warto porozmawiać z dzieckiem o filmie lub bajce. Czy któryś z bohaterów filmu podobał mu się szczególnie, czy chciałoby zagrać jego rolę albo przebrać się za ulubioną postać, przy okazji ucząc się kilku kwestii? W tracie codziennej zabawy lub rozmowy rodzice mogą wyjaśniać dziecku, które słowa w języku polskim pochodzą z języka angielskiego, niemieckiego itd.
- 3. Jeśli dziecko ma swojego ulubionego idola, sportowca czy piosenkarza, warto zachęcać je do szukania informacji na jego temat w internecie, zwracając uwagę na to, że część z nich jest napisana po angielsku. Rodzic może zatem zaproponować pomoc w tłumaczeniu. Warto podpowiedzieć dziecku, że może napisać do swojego ulubieńca list, e-mail, posłuchać w oryginale wywiadów z nim czy zrozumieć tekst śpiewanych przez ulubionego piosenkarza utworów, jeśli wykorzysta swoją znajomość języka obcego.
- 4. Umiejętności językowe są bardzo efektywnie rozwijane w trakcie wspólnego realizowania zadania, przygotowywania projektu. Warto zatem umożliwić dziecku branie udziału w debatach, projektach społecznych czy wolontariatach, w których obowiązkowym językiem jest np. angielski. Należy również pamiętać, aby aktywności pasowały do zainteresowań dziecka, a nie były dodatkowym obowiązkiem.
- 5. Należy zachęcać dziecko do komunikowania się w języku obcym, nawet jeśli popełnia błędy. Na tym etapie ważniejsza jest skuteczność komunikacji niż ewentualne błędy językowe. Osoba, która jest w stanie poczuć, że język służy do skutecznego i efektywnego porozumiewania się, będzie używać go częściej i chętniej – a tym samym ćwiczyć i doskonalić swoje umiejętności. Na tym etapie sprawą drugorzędną powinna być poprawność językowa.
W wielu placówkach edukacyjnych nauka języków obcych odbywa się w oparciu o metodę tłumaczeniową, która jest często nieskuteczna. Uczniowie posiadają duży zasób słownictwa, często specjalistycznego, a także znają reguły gramatyczne, jednak nie potrafią komunikować się w poza szkolną klasą. W efekcie język obcy staje się dla nich jedynie przedmiotem szkolnym, a nie umiejętnością, która pozwala komunikować się, zdobywać informacje, uczyć się i czuć się komfortowo w sytuacjach, w których używanie języka obcego jest potrzebne.
Informacja prasowa została przygotowana przez Dwujęzyczną Szkołę Podstawową PWN: http://szkolapodstawowa.pwn.pl/
szkolapodstawowa.pwn.pl

▪ ▪ ▪
2830
18.01.2016
Ferie zimowe i letnie wakacje to dwa szczególne okresy dla uczniów – bez względu na wiek, czekają na nie wszyscy! Odpoczynek od nauki wywołuje szczery uśmiech. Niestety tak już jest, że dla najmłodszych...

▪ ▪ ▪
2542
10.01.2016
Samodzielne i zaradne dziecko to marzenie każdego rodzica. Obserwowanie dorastającej pociechy ze świadomością, że z każdym dniem coraz mniej potrzebuje rodzicielskiej opieki bywa bolesne, jednak...

▪ ▪ ▪
3660
27.07.2015
To częste choroby wśród dzieci. Do zarażenia może dojść przez kontakt z inną osobą, jak i zwierzęciem. Nie dość, że zakaźna, to jeszcze długotrwała w leczeniu.

▪ ▪ ▪
2720
04.07.2015
Dzieci nie potrzebują nieustannego korygowania i modelowania, lecz zrozumienia i współodczuwania ze strony rodziców. W sytuacji, gdy pojawia się konflikt – nie każ malucha za to, że prezentuje...

▪ ▪ ▪
5373
19.11.2015
Z pierwszą nastoletnią miłością często jest tak, że młody człowiek myśli o niej jako tej na całe życie. Podporządkowuje jej siebie całego – naukę, dotychczasowe plany, spokojne jedzenie...

▪ ▪ ▪
3726
26.03.2015
Około 50-80% młodych matek pada ofiarą Baby blues. Smutek poporodowy często jest mylony z depresją poporodową, której objawy są znacznie silniejsze i wymagają leczenia farmakologicznego i psychologicznego....