Zgłoś pomysł lub błąd
FB
zaloguj się
utwórz konto

2339

Dodano: 30.04.2017

To be or not to be, czyli jak wspierać dziecko w nauce języka obcego?

To be or not to be, czyli jak wspierać dziecko w nauce języka obcego?

W pierwszych latach życia dziecko w sposób naturalny przyswaja nowe informacje. Większość dzieci jest ciekawa otaczającego ich świata oraz pełna entuzjazmu. Warto wykorzystać ten okres w życiu dziecka również na naukę języka obcego oraz rozwijanie umiejętności językowych. Jak rodzice mogą wspierać dziecko w nauce języka obcego?

Proponujemy rodzicom kilka skutecznych sposobów wspierania i motywowania dziecka.

Kluczem do nauki języka obcego jest motywacja

Bardzo istotne jest umiejętne i stałe wspieranie dziecka w robieniu nawet najmniejszych postępów w nowej dziedzinie. Maluchy uczą się języka obcego w sposób naturalny, wystarczy, że rodzice zapewnią im stały kontakt z osobą posługującą się językiem obcym lub np. zapiszą dziecko do dwujęzycznego przedszkola. W przypadku starszych dzieci rodzice mogą pomóc w stworzeniu sytuacji, w których dziecko uświadomi sobie, że znajomość angielskich słówek jest przydatna. Dziecko, które jest zmotywowane i widzi realne korzyści wynikające z nauki języka, będzie uczyło się go chętniej i poszerzało swoją wiedzę, również poza szkolną ławką.

Nie ma możliwości, aby języka nauczył się młody człowiek, który przychodzi na lekcje, siedzi sztywno w ławce, zdaje kilka testów, ale nie wie, do czego uzyskana wiedza będzie mu potrzebna. Jeśli jednak ten sam człowiek zainteresuje się np. anglojęzyczną grą komputerową, zespołem muzycznym czy aktorem, to będzie koniecznie chciał wiedzieć, jak najwięcej o swoim nowym hobby. Tutaj pojawia się również nauka języka angielskiego. Dziecko dużo chętniej i szybciej będzie przyswajało nowe zwroty i swobodniej wykorzystywało je w praktyce – mówi Magdalena Bedyńska, Dyrektor Dwujęzycznej Szkoły PWN.

Odpowiednie warunki do wszechstronnego rozwoju kompetencji językowych

Biegłe posługiwanie się językiem obcym, to efekt długoletniej pracy oraz odpowiednio dobranych metod nauczania, które powinny być dostosowane do wieku i umiejętności dziecka. W przypadku przedszkolaków, które łatwo przyswajają zwroty usłyszane w codziennej komunikacji, sprawdzi się metoda zanurzenia językowego. Polega ona na stwarzaniu małemu dziecku częstych oraz naturalnych okazji do obcowania z obcą mową. Jeśli zaś chodzi o dzieci w wieku szkolnym, w ich przypadku warto wprowadzić do edukacji metodę zintegrowanego nauczania językowo-przedmiotowego. W tej metodę zwraca się szczególną uwagę na praktyczne aspekty zdobywanej przez dzieci wiedzy.

W wielu polskich szkołach od uczniów wymaga się znajomości określonego materiału z danej dziedziny. Wiedza ta przekazywana jest przez powtarzanie określonych informacji, nauki gotowych odpowiedzi z podręcznika, ale przede wszystkim nauczania w oderwaniu od umiejętności praktycznego wykorzystania nowego materiału. Skuteczną metodą powinno być skłanianie dzieci do samodzielnego szukania rozwiązań, zadawania pytań, rozwijania swojej kreatywności i umiejętności analitycznego myślenia. Takie podejście, jak i wypracowywanie wspólnych rozwiązań w grupie rówieśniczej, rozwija u uczniów tzw. kompetencje miękkie, które mają w dzisiejszym świecie bardzo duże znaczenie – tłumaczy Magdalena Bedyńska.

Działania, którymi rodzice mogą wspierać dzieci w nauce języka obcego

Edukacja w przedszkolu czy szkole to tylko część procesu nauki języka obcego. Rozwijanie kompetencji językowych odbywa się również poza szkołą i należy wykorzystywać do tego wszystkie możliwe okazje.

1 2
Zobacz także:
Magia układania puzzli, czyli dlaczego warto bawić się puzzlami Magia układania puzzli, czyli dlaczego warto bawić się puzzlami

▪ ▪ ▪

3742

14.02.2016

Badania przeprowadzone przez naukowców z uniwersytetu w Chicago wskazują, że dzieci, które bawią się w układanie puzzli między drugim a czwartym rokiem życia mają lepsze zdolności przestrzenne,...

Dysleksja, dysgrafia, dysortografia Dysleksja, dysgrafia, dysortografia

▪ ▪ ▪

3333

09.10.2014

Specjaliści często używają określenia „dysleksja rozwojowa” w odniesieniu do trudności w czytaniu i pisaniu. Charakterystyczne jest to, że trudności dotyczą dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym....

Zachęcamy dziecko do czytania Zachęcamy dziecko do czytania

▪ ▪ ▪

2682

29.09.2014

Polacy czytają niewiele. Według różnych statystyk tylko 10% z nas regularnie czyta książki. Tymczasem gdy dziecko rozpoczyna naukę w szkole podstawowej, my oczekujemy, że będzie pasjonatem książek…...

Ćwiczymy percepcję wzrokową Ćwiczymy percepcję wzrokową

▪ ▪ ▪

3838

09.10.2014

Percepcja wzrokowa nie jest tylko spostrzeganiem wzrokowym. Inaczej – nie jest ważne tylko to, co zobaczymy, ale też interpretacja bodźców. Spostrzegamy kształt i barwę, elementy na tle całości,...

Normy najważniejszych wskaźników - wyniki badań Normy najważniejszych wskaźników - wyniki badań

▪ ▪ ▪

3433

18.07.2014

Wszystkie badania wykonane zgodnie z zaleceniem lekarza. Wizytę masz za 3 tygodnie, a jesteś niespokojna czy wszystko w porządku. Zobacz jak czytać wyniki? Zobacz normy.

Lato w cieniu dinozaura i LEGO Jurassic World™ Lato w cieniu dinozaura i LEGO Jurassic World™

▪ ▪ ▪

3199

06.08.2015

Upalne lato warto spędzić w Krasiejowie. Z myślą o odwiedzających przygotowano pełną atrakcji jurajską plażę. W Parku Nauki i Rozrywki nie brakuje także miejsc pełnych cienia i chłodu. W niedzielę...

Akceptuję, nie pokazuj więcej

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.

Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki.