8628
Klasowy outsider c.d.

Outsider (od angielskiego „outsider”, czyli „na zewnątrz) oznacza osobę, która stoi na uboczu społeczeństwa. Określenie przeszło do słownika szkolnego i jest używane w stosunku do ucznia, który pozostaje właśnie na uboczu klasy.
Jak pomóc klasowemu outsiderowi? Potrzeba mądrych nauczycieli, wychowawców i pedagogów. Takich, którzy rzeczywiście pomogą, autentycznie poprawią sytuacją, a nie załatwią sprawy po „macoszemu”, jeszcze bardziej zaogniając dręczenie. Ważne jest rozeznanie się w sytuacji. Ustalamy fakty. Co dzieje się pomiędzy uczniami? Co zaszło? Od jak dawna? Jak często? W jakich sytuacjach? Wychowawca powinien nawiązać życzliwy kontakt z uczniem odrzucanym. Raczej nie powinien opowiadać się po którejkolwiek ze stron, ale występować jako mediator.
Dobrze jest zwrócić się po pomoc do pedagoga lub psychologa szkolnego. Ma on możliwość bardziej obiektywnego rozwiązania problemu. Najlepiej jednak, jeśli wychowawca, pedagog i nauczyciele współpracują ze sobą. Do dyspozycji mają bardzo wiele metod pracy indywidualnej oraz z grupą. Trzeba pracować z klasą i zapewnić uczniowi bezpieczeństwo. Nauczyciele muszą być czujni. Tylko ich autentyczne zaangażowanie może przynieść jakiś efekt.
pedagog Anna Chmielewska
autorka wielu artykułów o tematyce parentingowej
prywatnie mama dwójki dzieci.

▪ ▪ ▪
2942
07.07.2014
Tajemniczy syndrom COUVADE prawidłowo wymawiamy jako syndrom kuwady. Określenie wywodzi się z języka francuskiego i oznacza „wylęganie” i „wysiadywanie jaj”. Choć zespół ma dość dziwną...

▪ ▪ ▪
3396
07.09.2015
Sytuacja matek w Polsce bywa różna. Była już nagonka na te, które wybrały karmienie piersią w miejscach publicznych, teraz przyszedł czas na przewijanie. Skąd biorą się te problemy i kim są...

▪ ▪ ▪
2520
23.07.2015
Lekcje pływania dla niemowląt i dzieci w wieku poniemowlęcym wspomagają rozwój malucha na wielu płaszczyznach, niosąc ze sobą mnóstwo pozytywnych doznań. Zajęcia mające na celu oswojenie malca...

▪ ▪ ▪
2587
10.10.2014
Minęło już trochę czasu od rozpoczęcia roku szkolnego. Może twoje dziecko chodzi chętnie do szkoły, nie zgłasza większych trudności, odnosi sukcesy. A może jest wręcz inaczej? – dziecko...

▪ ▪ ▪
2379
23.08.2016
Istnieje kilka stereotypów związanych z kolejnością narodzin dziecka. Mówi się, że to, kiedy przyszło na świat, ma istotny wpływ na jego charakter i rozwój. Czy jest to prawda?

▪ ▪ ▪
2724
26.05.2016
Wprowadzając stopniowo zróżnicowane posiłki do diety malucha, dbamy o to, by były one pożywne i zdrowe. Drobiowo-warzywne pulpeciki to smaczna i lekkostrawna propozycja obiadku dla dziecka. Wyśmienite...