8819
Klasowy outsider

Outsider (od angielskiego „outsider”, czyli „na zewnątrz) oznacza osobę, która stoi na uboczu społeczeństwa. Określenie przeszło do słownika szkolnego i jest używane w stosunku do ucznia, który pozostaje właśnie na uboczu klasy.
Outsiderem często jest uczeń, który nie został zaakceptowany przez grupę rówieśniczą, który nie zdobył jej uznania. Nie stoi więc na uboczu z własnej woli. Jest to dla niego bardzo trudna sytuacja. Odrzucenie przez kolegów i koleżanki wywołuje duże poczucie osamotnienia. Sytuacja staje się niezwykle poważna, gdy outsider jest dodatkowo dręczony. Taka osoba, nierzadko cicha i zamknięta w sobie, jest łatwym obiektem drwin i szturchnięć. Zresztą outsiderem może też być dziecko, które na zaczepki reaguje agresywnie. Grupa jednak czuje się silna, tym bardziej, że jej członkowie trzymają się razem, podsycając nawzajem negatywne zachowania.
Jak zostaje się outsiderem? Przyczyny są przeróżne, wiele czynników może zadecydować o tym, że ktoś nie zostanie zaakceptowany przez grupę. Na pewno czynnikami zwiększającymi prawdopodobieństwo wykluczenia są wszelkie odmienności: pochodzenie z innej miejscowości, inna narodowość czy kolor skóry (choć to już rzadziej), niski status społeczny rodziny. Pretekstem do dręczenia rówieśnika są też anomalie fizjologiczne (otyłość, widoczne defekty).
Wszystko zależy jednak od grupy. Ktoś, kto w jednej grupie pełni rolę przywódcy, w innej może stanąć na pozycji outsidera. I na odwrót. W jednej klasie kalectwo będzie czynnikiem, który sprowokuje rówieśników do gnębienia, a w innej – powodem do zaopiekowania się kolegą. Są jednak zachowania, przez które uczniowie raczej nie zaskarbią sobie przyjaźni kolegów (m.in. chwalipięctwo, arogancja czy błaznowanie).
Na kogo wypadnie na tego bęc!
▪ ▪ ▪
13.09.2015
Zabawy domowe wymagają kreatywności, cierpliwości i mnóstwa energii. Każdy rodzic wie, jak trudno jest zainteresować malca na dłużej. Wraz z rozwojem dziecka jest to coraz większe wyzwanie–...
Kiedy zacząć rozwijać zdolności matematyczne u dziecka?
▪ ▪ ▪
4509
31.08.2016
Dzieci przejawiają swoje zdolności w wieku 5-6 lat. Połowa z nich jest uzdolniona matematycznie, a aż ¼ wykazuje ponadprzeciętne zdolności w tym kierunku. Czy warto tak wcześnie uczyć naszą pociechę...
Terapeutyczne korzyści obcowania dzieci ze zwierzętami
▪ ▪ ▪
3416
20.11.2016
Chyba nie ma osoby, która nie znałaby historii małego chłopca o imieniu Tarzan, wychowanego przez małpy. W dzisiejszych czasach z pewnością byłoby to dość abstrakcyjne a wychowywanie dzieci w...
Czy przykrywanie wózka podczas upałów to dobry pomysł?
▪ ▪ ▪
2255
22.10.2016
W czasie, kiedy na dworze panują wysokie temperatury, można zauważyć dziecięce wózki przykryte pieluszkami, kocykami lub innymi materiałami. Jest to dosyć powszechna praktyka, stosowana przez wielu...
Zabawy, które rozwijają dziecko
▪ ▪ ▪
2701
25.08.2016
Każdy rodzic chce, aby jego pociecha była możliwie jak najzdolniejsza. Wielu z nich próbuje edukować maluchy, kiedy są jeszcze bardzo małe. Z tego powodu nauka powinna mieć formę zabawy. Nabywanie...
Jak często mówić dziecku „kocham Cię”?
▪ ▪ ▪
2689
14.02.2017
Rodzice często mają problemy z wyrażaniem uczuć. Wydawać by się mogło, że miłość rodzicielska jest czymś tak oczywistym, iż okazywanie płynących z serca emocji przychodzi naturalnie. Okazuje...