Zgłoś pomysł lub błąd
FB
zaloguj się
utwórz konto

8457

Dodano: 24.11.2014

Klasowy outsider

Klasowy outsider

Outsider (od angielskiego „outsider”, czyli „na zewnątrz) oznacza osobę, która stoi na uboczu społeczeństwa. Określenie przeszło do słownika szkolnego i jest używane w stosunku do ucznia, który pozostaje właśnie na uboczu klasy.

Outsiderem często jest uczeń, który nie został zaakceptowany przez grupę rówieśniczą, który nie zdobył jej uznania. Nie stoi więc na uboczu z własnej woli. Jest to dla niego bardzo trudna sytuacja. Odrzucenie przez kolegów i koleżanki wywołuje duże poczucie osamotnienia. Sytuacja staje się niezwykle poważna, gdy outsider jest dodatkowo dręczony. Taka osoba, nierzadko cicha i zamknięta w sobie, jest łatwym obiektem drwin i szturchnięć. Zresztą outsiderem może też być dziecko, które na zaczepki reaguje agresywnie. Grupa jednak czuje się silna, tym bardziej, że jej członkowie trzymają się razem, podsycając nawzajem negatywne zachowania.

Jak zostaje się outsiderem? Przyczyny są przeróżne, wiele czynników może zadecydować o tym, że ktoś nie zostanie zaakceptowany przez grupę. Na pewno czynnikami zwiększającymi prawdopodobieństwo wykluczenia są wszelkie odmienności: pochodzenie z innej miejscowości, inna narodowość czy kolor skóry (choć to już rzadziej), niski status społeczny rodziny. Pretekstem do dręczenia rówieśnika są też anomalie fizjologiczne (otyłość, widoczne defekty).

Wszystko zależy jednak od grupy. Ktoś, kto w jednej grupie pełni rolę przywódcy, w innej może stanąć na pozycji outsidera. I na odwrót. W jednej klasie kalectwo będzie czynnikiem, który sprowokuje rówieśników do gnębienia, a w innej – powodem do zaopiekowania się kolegą. Są jednak zachowania, przez które uczniowie raczej nie zaskarbią sobie przyjaźni kolegów (m.in. chwalipięctwo, arogancja czy błaznowanie).

1 2
Zobacz także:
Integracja sensoryczna Integracja sensoryczna

▪ ▪ ▪

3352

14.04.2015

Integracja sensoryczna jest zdolnością dziecka do porządkowania pojedynczo docierających bodźców w określone funkcje mózgu. Innymi słowy, bodźce zmysłowe są organizowane przez układ nerwowy....

Ćwiczenia koncentracji Ćwiczenia koncentracji

▪ ▪ ▪

2778

24.09.2014

Umiejętność koncentrowania uwagi jest bardzo cenna. Gdy dziecko potrafi skoncentrować się, nie rozprasza się zbyt szybko, tym szybciej i wydajniej przebiega nauka. Skupianie uwagi można ćwiczyć,...

Cykl EDUKACJA: Gimnazjum – vademecum rodzica Cykl EDUKACJA: Gimnazjum – vademecum rodzica

▪ ▪ ▪

2427

29.09.2015

Ukończenie gimnazjum wiąże się z przystąpieniem do egzaminu gimnazjalnego, bez względu na uzyskany wynik. Drugim warunkiem przyjęcia do szkoły średniej jest uzyskanie świadectwa. Niektórzy uczniowie...

Walka ze smokiem Walka ze smokiem

▪ ▪ ▪

3064

23.06.2014

Bardzo mocne słowa w tytule, ale nie można bagatelizować sprawy. Dzieci uzależniają się równie chętnie jak dorośli. Odstawienie trzyletniemu dziecku smoczka może czasem przypominać ciężki...

Dzień Dziecka w sklepach Toys”R”Us Dzień Dziecka w sklepach Toys”R”Us

▪ ▪ ▪

2636

28.05.2016

Na swoje święto, dzieci czekają niecierpliwie cały rok. W sklepach Toys”R’Us świętowanie Dnia Dziecka rozpocznie się już 28 maja. Specjalnie z tej okazji marka przygotowała wiele atrakcji...

Wino na prezent Wino na prezent

▪ ▪ ▪

3745

01.07.2015

Idąc na przyjęcie często zastanawiamy się, jaki prezent wybrać? Kobiety często otrzymują kwiaty i biżuterię, dla mężczyzn w zdecydowanej większości stawiamy na alkohol. Okazuje się jednak,...

Akceptuję, nie pokazuj więcej

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.

Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki.