8821
Klasowy outsider

Outsider (od angielskiego „outsider”, czyli „na zewnątrz) oznacza osobę, która stoi na uboczu społeczeństwa. Określenie przeszło do słownika szkolnego i jest używane w stosunku do ucznia, który pozostaje właśnie na uboczu klasy.
Outsiderem często jest uczeń, który nie został zaakceptowany przez grupę rówieśniczą, który nie zdobył jej uznania. Nie stoi więc na uboczu z własnej woli. Jest to dla niego bardzo trudna sytuacja. Odrzucenie przez kolegów i koleżanki wywołuje duże poczucie osamotnienia. Sytuacja staje się niezwykle poważna, gdy outsider jest dodatkowo dręczony. Taka osoba, nierzadko cicha i zamknięta w sobie, jest łatwym obiektem drwin i szturchnięć. Zresztą outsiderem może też być dziecko, które na zaczepki reaguje agresywnie. Grupa jednak czuje się silna, tym bardziej, że jej członkowie trzymają się razem, podsycając nawzajem negatywne zachowania.
Jak zostaje się outsiderem? Przyczyny są przeróżne, wiele czynników może zadecydować o tym, że ktoś nie zostanie zaakceptowany przez grupę. Na pewno czynnikami zwiększającymi prawdopodobieństwo wykluczenia są wszelkie odmienności: pochodzenie z innej miejscowości, inna narodowość czy kolor skóry (choć to już rzadziej), niski status społeczny rodziny. Pretekstem do dręczenia rówieśnika są też anomalie fizjologiczne (otyłość, widoczne defekty).
Wszystko zależy jednak od grupy. Ktoś, kto w jednej grupie pełni rolę przywódcy, w innej może stanąć na pozycji outsidera. I na odwrót. W jednej klasie kalectwo będzie czynnikiem, który sprowokuje rówieśników do gnębienia, a w innej – powodem do zaopiekowania się kolegą. Są jednak zachowania, przez które uczniowie raczej nie zaskarbią sobie przyjaźni kolegów (m.in. chwalipięctwo, arogancja czy błaznowanie).
Andrzejki dla malucha
▪ ▪ ▪
2395
25.11.2016
30 listopada to dla wielu panien dzień, w którym mogą spróbować wywróżyć sobie swoją przyszłość. Jednak to nie tylko święto niezamężnych pań – to także okazja do świetnej zabawy dla...
Zimą alergie nie zasypiają!
▪ ▪ ▪
3462
04.12.2015
Mogłoby się wydawać, że gdy drzewa i krzewy ukryte są pod grubą warstwą białego puchu, mali alergicy mogą odetchnąć z ulgą. Niestety, nie wszyscy. Sprawdźmy, jakie zagrożenia czyhają na...
Rozwój poprzez zabawę – odgrywanie ról
▪ ▪ ▪
3047
20.01.2016
Nie od dziś wiadomo, że aktywność twórcza dziecka jest jego naturalną potrzebą biologiczną. Dzięki niej dziecko lepiej poznaje otaczający go świat, jego właściwości, elementy (relacje między...
Powstanie kolejnych 50 Klubów Sportowych Orange.
▪ ▪ ▪
4197
19.06.2015
Kolejnych 50 klubów sportowych, otrzyma wsparcie sprzętowe i merytoryczne od Orange Polska. Tym samym programem Kluby Sportowe Orange zostanie objętych 100 sportowych inicjatyw. O przystąpienie do...
Wspieramy rozwój malucha
▪ ▪ ▪
2929
16.03.2015
Zabawki, którymi na co dzień otaczamy malucha, mają ogromny wpływ na jego rozwój. Banalne, oczywiste, niewymagające mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. Nie od dziś przecież wiadomo,...
Uczyć się w domu - nauczanie domowe
▪ ▪ ▪
4860
07.10.2014
Nauczanie domowe (tzw. home schooling) nie jest nauczaniem indywidualnym. Nauczanie indywidualne jest organizowane przez dyrektora szkoła w sytuacji, gdy stan zdrowia dziecka nie pozwala mu lub znacznie...