Zgłoś pomysł lub błąd
FB
zaloguj się
utwórz konto

3308

Dodano: 31.03.2015

Jak rozwijają się zmysły u niemowlęcia?

Jak rozwijają się zmysły u niemowlęcia?

Dla rozwoju niemowlęcia najistotniejsze jest wykształcenie mechanizmu zwanego zmysłem czucia głębokiego. Wszystkie informacje związane z brakiem komfortu, uczuciem głodu, zmęczenia, czy bólu, przekazywane są do mózgu za pomocą układu nerwowego. Z udziałem zmysłów dziecko odbiera bodźce z najbliższego otoczenia. Dzięki nim poznaje świat i może wysyłać komunikaty zwrotne.

Zmysł czucia głębokiego

Zdaniem lekarzy, czucie głębokie rozwija się u dziecka bardzo wcześnie, bowiem już w czterdziestym pierwszym dniu od poczęcia. Wówczas to obserwuje się pierwszy odzew rozwijającego się układu nerwowego, stanowiący odpowiedź na stymulację czuciową. Dlaczego zmysł ten jest tak ważny dla prawidłowego rozwoju psychofizycznego niemowlęcia? Czucie głębokie organizuje automatyczne reakcje organizmu związane z działaniem systemu hormonalnego i pokarmowego. Odpowiada też za regulację temperatury, wydzielanie potu i funkcje mięśni zwieraczy. To właśnie od nieświadomych informacji czuciowych płynących z ciała niemowlaka do jego mózgu, zależy funkcjonowanie całego ustroju i zachowanie noworodka tuż po przyjściu na świat.

Oliver Sacks, psychiatra i neurolog z Centrum Medycznego Uniwersytetu Columbia nazywa czucie głębokie zmysłem introrecepcji, działającym na głęboko podświadomym poziomie. Jako pierwszy rozwija się obszar czuciowy ust. To najstarsza rozwojowo i zarazem najbardziej unerwiona część organizmu, która dostarcza mózgowi wiadomości ze środowiska zewnętrznego. Nawet po przekroczeniu wieku niemowlęcego dzieci ochoczo badają otoczenie z pomocą buzi – sprawdzają w ten sposób wielkość, kształt, fakturę i temperaturę przedmiotów.

1 2 3 4 5
Zobacz także:
Ćwiczymy percepcję wzrokową Ćwiczymy percepcję wzrokową

▪ ▪ ▪

3818

09.10.2014

Percepcja wzrokowa nie jest tylko spostrzeganiem wzrokowym. Inaczej – nie jest ważne tylko to, co zobaczymy, ale też interpretacja bodźców. Spostrzegamy kształt i barwę, elementy na tle całości,...

Rożek dla noworodka - jak wybrać najlepszy? Rożek dla noworodka - jak wybrać najlepszy?

▪ ▪ ▪

3959

28.12.2015

Rożek dla noworodka? Zdecydowanie tak! Choć wygląda niepozornie, pełni wiele ważnych funkcji: wpływa na rozwój niemowlęcia, przyspiesza proces adaptowania się dziecka w nowej, pozabrzuszkowej...

Stres pourazowy Stres pourazowy

▪ ▪ ▪

3049

07.04.2015

Zaburzenie stresu pourazowego kojarzone jest głównie z żołnierzami i ofiarami gwałtu. To w takim kontekście najczęściej słyszymy o jego istnieniu. Dotyczy on jednak również młodych matek.

Likwidacja gimnazjów – co to oznacza dla uczniów i nauczycieli? Likwidacja gimnazjów – co to oznacza dla uczniów i nauczycieli?

▪ ▪ ▪

2415

14.01.2017

W poniedziałek prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o reformie edukacji, co oznacza, ze gimnazja w Polsce zostaną zlikwidowane. Wiąże się to także z powrotem do ośmioletnich szkół podstawowych,...

Bez placu zabaw – czyli jak kreatywnie spędzić czas z dzieckiem w parku Bez placu zabaw – czyli jak kreatywnie spędzić czas z dzieckiem w parku

▪ ▪ ▪

2389

24.11.2016

Dla wielu rodzin z dziećmi, głównym wyznacznikiem podczas kupowania nowego mieszkania jest bliskość placu zabaw, aby ich pociechy miały możliwość w każde chwili wyjść i się pobawić. Obecnie...

Porady na pierwsze trudne dni dziecka w przedszkolu Porady na pierwsze trudne dni dziecka w przedszkolu

▪ ▪ ▪

2856

18.11.2014

Dorośli nie mogą przy dziecku analizować, które przedszkole jest dobre, a które złe, w którym jest dobra pani, a w którym zła. Nie można okazywać mu wahania i przekazywać wątpliwości. Trzeba...

Akceptuję, nie pokazuj więcej

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.

Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki.