2565
Zabawy, które rozwijają dziecko

Każdy rodzic chce, aby jego pociecha była możliwie jak najzdolniejsza. Wielu z nich próbuje edukować maluchy, kiedy są jeszcze bardzo małe. Z tego powodu nauka powinna mieć formę zabawy. Nabywanie i ćwiczenie nowych umiejętności w wesołej, zrelaksowanej atmosferze sprzyja jego rozwojowi.
Zabawa pomaga dzieciom kształtować ich osobowość intelektualną i estetyczną, a także zwiększa ich sprawność. Uczy funkcjonowania w społeczeństwie i relacji z innymi, wyrabia charakter oraz nastawienie do świata. Gry powinny być kreatywne, by wspierać dziecko na każdym etapie jego rozwoju.
Można wyróżnić kilka rodzajów zabaw, które są bardzo pożyteczne. Nie należy jednak zmuszać dziecka do wykonywania danej czynności czy strofować go, jeżeli coś nie wychodzi. Zabawa ma być dla niego przyjemnością!
Gry manipulacyjne pojawiają się najwcześniej. Można je zastosować u maluchów powyżej pierwszego roku życia. Polegają na manipulowaniu przedmiotem w różny sposób, np. oglądaniu, przekładaniu z ręki do ręki czy turlaniu. Taka zabawa ma na celu poznawanie właściwości przedmiotów, ich kształtu, konsystencji czy wydawanego dźwięku. Manipulując nimi, dziecko angażuje spostrzeżenia wzrokowe, słuchowe oraz dotykowe.
Zabawy konstrukcyjne pomagają ćwiczyć sprawność manualną malca i pozwalają na rozbudzenie jego kreatywności. Polegają na budowaniu i tworzeniu czegoś nowego, będącego rezultatem działań dziecka. Tego typu gry doskonalą rozwój spostrzegawczo-ruchowy, wyzwalają pomysłowość, wdrażają do skupienia uwagi i uczą obserwacji. Najpopularniejsze są klocki, przy pomocy których można budować własną rzeczywistość wykorzystując nieograniczoną wyobraźnię.
Zabawy tematyczne powodują, że dziecko naśladuje czynności zaobserwowane w swoim otoczeniu. Ich najważniejszą cechą jest temat – dzieci bawią się w dom, sklep, szkołę. Bardzo ważne są wypowiedzi słowne maluchów, które prowadzą dialogi. Gry tematyczne są bardzo ważne, ponieważ scalają wszystkie funkcje fizyczne i psychiczne.
Zabawy badawcze pozwalają zaspokoić naturalną ciekawość świata. Wynikają one z naturalnej potrzeby poznawania otoczenia. W tym celu dzieci wykonują różne doświadczenia na materiałach lub zabawkach, jednocześnie odkrywając i ucząc się w przyjemny sposób.
Gry dydaktyczne mają wartości kształcące. Są one celowo organizowane w celu wpojenia maluchom nowych umiejętności i przekazania wiedzy. Poprzez poprawne rozumowanie i skupienie na postawionym zadaniu, dzieci dokonują analizy i syntezy. Dzięki temu wyróżniają i porównują różne cechy i wyciągają wnioski.
Angażując swoją pociechę w gry edukacyjne, rodzice muszą pamiętać, że każde dziecko jest inne i rozwija się we własnym tempie. Dla maluchów w tym samym wieku poszczególne zabawy mogą być łatwe lub trudne. Z tego względu należy zawsze dopasować je do upodobań i zdolności dziecka, pamiętając, że ma to być dla niego przede wszystkim zabawa.
Redakcja portalu AchTeDzieciaki.pl
Aleksandra Lisiecka

▪ ▪ ▪
2653
02.09.2014
Kolka to nie choroba, to dolegliwość. Pocieszające jest to, że po jakimś czasie mija. Jednak zanim to nastąpi, porządnie daje w kość i dziecku, i rodzicom. Warto szukać sposobów, by przetrwać...

▪ ▪ ▪
2383
06.10.2020
Właśnie rozpoczął się okres jesienny, a co za tym idzie odporność naszego organizmu nieco spada. Nieustannie zmieniająca się aura, przemęczenie i dodatkowy stres może doprowadzić do sytuacji,...

▪ ▪ ▪
2183
18.09.2016
Jesień to czas, w którym niemal każdy narzeka na pogodę. Wietrznie, mgliście i deszczowo. Pojawia się pytanie: co ja mam na siebie włożyć? Jednak dopiero kiedy musimy wybrać strój dla naszego...

▪ ▪ ▪
2810
16.04.2015
Wszystkiego jest podwójnie, zarówno radości, jak i łez. Nie mówiąc już o podwójnej ilości pieluch, karmień, ciuszków, itd. W tym wszystkim łatwo jest wpaść pułapkę traktowania bliźniąt...

▪ ▪ ▪
2437
02.07.2016
Pierwsza podróż samolotem z małym dzieckiem to ogromny stres, zarówno dla niego, jak i dla rodziców. Należy pamiętać o setkach rzeczy, które są niezbędne dla malucha. Jak przygotować się na...

▪ ▪ ▪
2779
30.09.2015
Zanim uczeń trafi do szkoły średniej – musi zdecydować, jakich przedmiotów chce uczyć się na poziomie rozszerzonym, a co za tym idzie – jaki profil klasy wybrać. Do niego bowiem dostosowana...