4019
Techniki szybkiego uczenia się i zapamiętywania

Mało kto wie, że nazwa określająca techniki pamięciowe – mnemotechniki – wywodzi się od imienia greckiej bogini pamięci Mnemosyne. Mówi się, że bogini ta znała zarówno przeszłość, teraźniejszość, jak i przyszłość.
Dzisiaj mnemotechniki są znane i docenianie przede wszystkim za ich efektywność. Osoba, znająca i stosująca konkretne metody, zapamiętuje 7-krotnie więcej informacji niż gdyby tych technik nie znała.
Mnemotechniki są efektywne, gdyż dopasowują się do pracy naszego mózgu i ludzkiej pamięci. Gdy „wkuwamy na pamięć”, chcemy tylko biernie zapamiętać. Nauka trwa dłużej i jest bardziej wyczerpująca. Dzieje się tak, bo nie wykorzystujemy praw funkcjonowania mózgu. W mnemotechnikach wiedza nowa wiąże się z tą już posiadaną, a wszystko scalają skojarzenia i wyobraźnia. Dobra pamięć opiera się na wyraźnych obrazach, toczącej się akcji, emocjach i skojarzeniach. Takie zasady przewijają się w konkretnych technikach. Poniżej tylko niektóre z nich.
Mapy Myśli
Metoda ta polega na robieniu notatek, ale nie typowych, zapisywanych „ciągiem” lecz nielinearnych. Mapy Myśli są indywidualne, tak bardzo należące do jego autora, że trudno jest uczyć się z notatek kolegów. W metodzie tej skupiamy się przede wszystkim na głównych wątkach, a na jednej stronie mam „wyrysowany” cały temat. Tworząc Mapę Myśli, powinniśmy przestrzegać kilku zasad:
- najlepiej jest, gdy pracujemy na białych arkuszach papieru A4. Konieczne są pisaki lub kredki.
- na środku kartki wpisujemy słowo określające temat główny. Słowo to powinno być wyeksponowane.
- Od tego tematu kreślimy linie, „wypustki”, czyli linie w różnych kierunkach. Nie mogą one przylegać do siebie, bo nad nimi będziemy wpisywać informacje.
- nie chodzi o to, żeby mapa myśli była przepełniona informacjami. Dbajmy o przejrzystość i czytelność, łatwiej wtedy będzie nam ogarnąć temat.
- „wypustki” wychodzące ze środka strony, od tematu głównego, powinny być wyraźne, pogrubiamy je. Kolejne linie, wychodzące z tych pogrubionych, mają już być cienkie. Nad nimi będziemy wpisywali podtematy.
- nad liniami nie wpisujemy zbyt dużo treści. Mapa myśli nie ma być gęsto zapisana. Treści muszą być szybko odczytywane, wystarczą więc kluczowe słowa, hasła, a nawet obrazki symbolizujące daną myśl.
- żeby ustrzec się bałaganu i zmieścić na stronie wszystko to, co powinno się na niej znaleźć, linie („wypustki”) powinny być tak długie jak wpisywane nad nimi słowa. Poza tym powinniśmy mieć miejsce na ewentualne dopisywanie informacji.
- w mapach myśli ważne jest eksponowanie najważniejszych informacji za pomocą kolorów czy zapisywanie literami drukowanymi.
VisolVit Junior Żelki - W zdrowym ciele zdrowy duszek!
▪ ▪ ▪
3664
04.08.2014
W trosce o zdrowie najmłodszych, kultowa marka wprowadza wyjątkową innowację znanego od lat VisolVit Junior w saszetkach. Nowoczesna formuła ponadczasowych witamin to VisolVit Junior Żelki - suplement...
Wyprawka dla noworodka
▪ ▪ ▪
2822
10.08.2016
Wydaje się, że skompletowanie wyprawki dla noworodka to prosta sprawa? Okazuje się, że wcale nie jest takie łatwe, jak mogłoby się wydawać. Lista wyprawkowych niezbędników jest długa. A i wybór...
Co zrobić z nieużywanymi ciuchami?
▪ ▪ ▪
3029
19.07.2015
Kobiety często powtarzają, że nie mają co na siebie włożyć. Z kolei mężczyźni zarzucają im pełne szafy ubrań. I gdzie tu logika?
Sport w ciąży – niebezpieczny czy możliwy?
▪ ▪ ▪
2629
05.11.2014
Ta kobieta, która była w ciąży pewnie nie raz słyszała nawoływania typu „odpocznij”, „nie dźwigaj”, „wrócisz do sportu po porodzie”. Tak jakby sama ciąża była chorobą podczas której...
Stylowa miejska mama według projektantki Rachel Zoe
▪ ▪ ▪
2443
12.04.2017
Nowa limitowana kolekcja wózkówi akcesoriów zaprojektowana dla marki Quinny przez Rachel Zoe jest jedyna w swoim rodzaju. Stylowa, kobieca oraz niezwykle szykowna. Inspiracją dla niej był luksusowy...
Obowiązki domowe
▪ ▪ ▪
3936
08.06.2015
W domu każdy ma przydział swoich obowiązków, również dziecko powinno jakieś posiadać. Już od najmłodszych lat należy uczyć dziecko wykonywania pewnych zadań. Dzięki temu uczymy ich konsekwencji...