3751
Techniki szybkiego uczenia się i zapamiętywania

Mało kto wie, że nazwa określająca techniki pamięciowe – mnemotechniki – wywodzi się od imienia greckiej bogini pamięci Mnemosyne. Mówi się, że bogini ta znała zarówno przeszłość, teraźniejszość, jak i przyszłość.
Dzisiaj mnemotechniki są znane i docenianie przede wszystkim za ich efektywność. Osoba, znająca i stosująca konkretne metody, zapamiętuje 7-krotnie więcej informacji niż gdyby tych technik nie znała.
Mnemotechniki są efektywne, gdyż dopasowują się do pracy naszego mózgu i ludzkiej pamięci. Gdy „wkuwamy na pamięć”, chcemy tylko biernie zapamiętać. Nauka trwa dłużej i jest bardziej wyczerpująca. Dzieje się tak, bo nie wykorzystujemy praw funkcjonowania mózgu. W mnemotechnikach wiedza nowa wiąże się z tą już posiadaną, a wszystko scalają skojarzenia i wyobraźnia. Dobra pamięć opiera się na wyraźnych obrazach, toczącej się akcji, emocjach i skojarzeniach. Takie zasady przewijają się w konkretnych technikach. Poniżej tylko niektóre z nich.
Mapy Myśli
Metoda ta polega na robieniu notatek, ale nie typowych, zapisywanych „ciągiem” lecz nielinearnych. Mapy Myśli są indywidualne, tak bardzo należące do jego autora, że trudno jest uczyć się z notatek kolegów. W metodzie tej skupiamy się przede wszystkim na głównych wątkach, a na jednej stronie mam „wyrysowany” cały temat. Tworząc Mapę Myśli, powinniśmy przestrzegać kilku zasad:
- najlepiej jest, gdy pracujemy na białych arkuszach papieru A4. Konieczne są pisaki lub kredki.
- na środku kartki wpisujemy słowo określające temat główny. Słowo to powinno być wyeksponowane.
- Od tego tematu kreślimy linie, „wypustki”, czyli linie w różnych kierunkach. Nie mogą one przylegać do siebie, bo nad nimi będziemy wpisywać informacje.
- nie chodzi o to, żeby mapa myśli była przepełniona informacjami. Dbajmy o przejrzystość i czytelność, łatwiej wtedy będzie nam ogarnąć temat.
- „wypustki” wychodzące ze środka strony, od tematu głównego, powinny być wyraźne, pogrubiamy je. Kolejne linie, wychodzące z tych pogrubionych, mają już być cienkie. Nad nimi będziemy wpisywali podtematy.
- nad liniami nie wpisujemy zbyt dużo treści. Mapa myśli nie ma być gęsto zapisana. Treści muszą być szybko odczytywane, wystarczą więc kluczowe słowa, hasła, a nawet obrazki symbolizujące daną myśl.
- żeby ustrzec się bałaganu i zmieścić na stronie wszystko to, co powinno się na niej znaleźć, linie („wypustki”) powinny być tak długie jak wpisywane nad nimi słowa. Poza tym powinniśmy mieć miejsce na ewentualne dopisywanie informacji.
- w mapach myśli ważne jest eksponowanie najważniejszych informacji za pomocą kolorów czy zapisywanie literami drukowanymi.

▪ ▪ ▪
2083
31.08.2016
USG, amniopunkcja, kordocenteza, biopsja kosmówki, test PAPP-A czy NIFTY? Lista badań, które może wykonać kobieta w ciąży, chcąc sprawdzić stan zdrowia swojej pociechy, jest naprawdę długa....

▪ ▪ ▪
2524
18.08.2016
Białko jest ważnym składnikiem diety dziecka. Rodzice często nie zdają sobie jednak sprawy z roli, jaką odpowiednia ilość i jakość tego składnika ogrywa w zdrowym wzroście ich pociech....

▪ ▪ ▪
2046
28.01.2017
W sklepach z ekologiczną żywnością, stoiskach warzywnych oraz w domowej spiżarni znaleźć można mnóstwo naturalnych antybiotyków, które warto wykorzystywać w codziennych kuracjach wzmacniających...

▪ ▪ ▪
3283
07.04.2015
Cieszy fakt, że mężczyźni chętniej angażują się w życie dziecka. Coraz częściej można spotkać ich na wywiadówkach. Mimo to nadal słychać głosy, że to złe rozwiązanie i wciskanie w szablon...

▪ ▪ ▪
3833
08.05.2015
Sposób w jaki dziecko myśli o sobie ma bardzo duże znaczenie w jego rozwoju, oraz rzutuje na jego przyszłość. Niska samoocena powoduje zamykanie się w sobie, większą podatność na ból emocjonalny...

▪ ▪ ▪
2564
15.07.2016
Okres wakacji to nie tylko czas odpoczynku, ale również okres przygotowań do nowego roku szkolnego. Znalezienie taniego tornistra, kredek, zeszytów itp. nie stanowi zazwyczaj problemu, jednak zakup...