4013
Techniki szybkiego uczenia się i zapamiętywania

Mało kto wie, że nazwa określająca techniki pamięciowe – mnemotechniki – wywodzi się od imienia greckiej bogini pamięci Mnemosyne. Mówi się, że bogini ta znała zarówno przeszłość, teraźniejszość, jak i przyszłość.
Dzisiaj mnemotechniki są znane i docenianie przede wszystkim za ich efektywność. Osoba, znająca i stosująca konkretne metody, zapamiętuje 7-krotnie więcej informacji niż gdyby tych technik nie znała.
Mnemotechniki są efektywne, gdyż dopasowują się do pracy naszego mózgu i ludzkiej pamięci. Gdy „wkuwamy na pamięć”, chcemy tylko biernie zapamiętać. Nauka trwa dłużej i jest bardziej wyczerpująca. Dzieje się tak, bo nie wykorzystujemy praw funkcjonowania mózgu. W mnemotechnikach wiedza nowa wiąże się z tą już posiadaną, a wszystko scalają skojarzenia i wyobraźnia. Dobra pamięć opiera się na wyraźnych obrazach, toczącej się akcji, emocjach i skojarzeniach. Takie zasady przewijają się w konkretnych technikach. Poniżej tylko niektóre z nich.
Mapy Myśli
Metoda ta polega na robieniu notatek, ale nie typowych, zapisywanych „ciągiem” lecz nielinearnych. Mapy Myśli są indywidualne, tak bardzo należące do jego autora, że trudno jest uczyć się z notatek kolegów. W metodzie tej skupiamy się przede wszystkim na głównych wątkach, a na jednej stronie mam „wyrysowany” cały temat. Tworząc Mapę Myśli, powinniśmy przestrzegać kilku zasad:
- najlepiej jest, gdy pracujemy na białych arkuszach papieru A4. Konieczne są pisaki lub kredki.
- na środku kartki wpisujemy słowo określające temat główny. Słowo to powinno być wyeksponowane.
- Od tego tematu kreślimy linie, „wypustki”, czyli linie w różnych kierunkach. Nie mogą one przylegać do siebie, bo nad nimi będziemy wpisywać informacje.
- nie chodzi o to, żeby mapa myśli była przepełniona informacjami. Dbajmy o przejrzystość i czytelność, łatwiej wtedy będzie nam ogarnąć temat.
- „wypustki” wychodzące ze środka strony, od tematu głównego, powinny być wyraźne, pogrubiamy je. Kolejne linie, wychodzące z tych pogrubionych, mają już być cienkie. Nad nimi będziemy wpisywali podtematy.
- nad liniami nie wpisujemy zbyt dużo treści. Mapa myśli nie ma być gęsto zapisana. Treści muszą być szybko odczytywane, wystarczą więc kluczowe słowa, hasła, a nawet obrazki symbolizujące daną myśl.
- żeby ustrzec się bałaganu i zmieścić na stronie wszystko to, co powinno się na niej znaleźć, linie („wypustki”) powinny być tak długie jak wpisywane nad nimi słowa. Poza tym powinniśmy mieć miejsce na ewentualne dopisywanie informacji.
- w mapach myśli ważne jest eksponowanie najważniejszych informacji za pomocą kolorów czy zapisywanie literami drukowanymi.
Dysleksja, dysgrafia, dysortografia
▪ ▪ ▪
3339
09.10.2014
Specjaliści często używają określenia „dysleksja rozwojowa” w odniesieniu do trudności w czytaniu i pisaniu. Charakterystyczne jest to, że trudności dotyczą dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym....
Ile pieniędzy wydajemy na wyprawkę szkolną i dodatkowe zajęcia dzieci?
▪ ▪ ▪
2542
29.08.2016
Początek roku szkolnego dla osób mających dzieci w wieku szkolnym to okres niemałych wydatków na wyprawkę. Ponadto ponad połowa rodziców finansuje dodatkowe pozalekcyjne zajęcia dla dzieci. Do...
Cykl ZDROWIE – Jak poprawić samopoczucie zestresowanego dziecka?
▪ ▪ ▪
2385
26.01.2017
Dzieci żyją dziś w zawrotnym tempie, co powoduje, że codzienny rytm funkcjonowania organizmu jest zakłócany przez zbyt wczesne lub zbyt późne wstawanie, naukę w porach dnia przeznaczonych na wypoczynek,...
Zabawa Halloween dla dzieci
▪ ▪ ▪
2538
12.11.2016
Halloween. Pogańskie święto, wywodzące się ze Stanów Zjednoczonych, a od pewnego czasu, także hucznie obchodzone w naszym kraju. Mimo, że ze względów religijnych budzi liczne kontrowersje, wiele...
Cykl EDUKACJA: Liceum, technikum czy zawodówka?
▪ ▪ ▪
2949
30.09.2015
Zanim uczeń trafi do szkoły średniej – musi zdecydować, jakich przedmiotów chce uczyć się na poziomie rozszerzonym, a co za tym idzie – jaki profil klasy wybrać. Do niego bowiem dostosowana...
Probiotyki, ochrona Twojego dziecka!
▪ ▪ ▪
2751
22.04.2017
Dobre bakterie występują w przewodzie pokarmowym i pełnią wiele ważnych funkcji. Wspomagają trawienie, wpływają na perystaltykę jelit, wzmacniają układ immunologiczny. To od nich zależy zdrowie...