2609
Rozmawiamy z dziećmi o sprawach intymnych c.d.

Dzieci, pytając o sprawy intymne, podchodzą do tematu zupełnie swobodnie. To dla nich kolejne źródło ciekawostek, element świata, który poznają na co dzień. Tylko nam, dorosłym, dość trudno jest odnaleźć się w temacie. Zwykle jesteśmy co najmniej zaskoczeni, odwlekamy odpowiedź w nadziei, że dziecko do tematu już nie powróci. Najczęściej jednak wraca…
Przyjmij zasadę, że chcesz, aby informację dotyczące spraw seksualnych, dziecko uzyskało od ciebie. Następne takie ważne rozmowy będą dotyczyły pierwszej miesiączki czy współżycia seksualnego. Media są przepełnione tematami seksualnymi, ale chyba lepiej jest, żebyśmy to my wprowadzili dzieci w ten świat. Odpowiedzi na pytanie dotyczące spraw intymnych udzielaj jak najszybciej. Nie zostawiaj dziecka z niepewnością. Poza tym pamiętaj, że małe dziecko nie potrzebuje fachowych wytłumaczeń dotyczących intymności i seksualności. Mówmy krótko, ale językiem zrozumiałym dla danego wieku. Dziecko, które będzie miało poczucie, że dowiedziało się za mało, że chciałoby coś jeszcze wiedzieć, na pewno dopyta. Bardzo często zwięzłe, proste odpowiedzi wystarczą.
Zawsze rozmawiaj szczerze, już z 3-4-latkiem. Dziecko rodzi się z brzucha mamy, bo dostało nasionko od taty. Nie z kapusty! Im dziecko starsze, tym będzie potrzebowało dokładniejszych wyjaśnień. Nie krępujmy się używać nazw narządów płciowych (penis, siusiak, pochwa). Warto jest często podkreślać wagę miłości i czułości.
Traktujmy dziecko jako ważnego partnera w rozmowie. Nie wyśmiewajmy. Podczas rozmów dobrze jest skorzystać z pomocnych książek (np. Marcin Brykczyński "Skąd się biorą dzieci?" oraz specjalne atlasy anatomiczne dla dzieci).
pedagog Anna Chmielewska
autorka wielu artykułów o tematyce parentingowej
prywatnie mama dwójki dzieci.
Jak zatrzymać dziecko na świeżym powietrzu?
▪ ▪ ▪
2234
15.08.2017
Coraz częściej, nawet dla bardzo małych dzieci, dobra zabawa oznacza tę odbywającą się w wirtualnym świecie. Niestety w większości wypadków oznacza to jeszcze mniej czasu poświęcanego na aktywność...
FAS (Alkoholowy Zespół Płodowy) a trudności szkolne
▪ ▪ ▪
3559
10.10.2014
FAS, czyli Alkoholowy Zespół Płodowy, jest pewnym rodzajem niepełnosprawności, którą dziecko nabywa jeszcze w życiu płodowym. Mózg takiego maleństwa zostaje uszkodzony, bo mama, będąc w ciąży,...
Integracja sensoryczna
▪ ▪ ▪
3479
14.04.2015
Integracja sensoryczna jest zdolnością dziecka do porządkowania pojedynczo docierających bodźców w określone funkcje mózgu. Innymi słowy, bodźce zmysłowe są organizowane przez układ nerwowy....
Jedyne takie puzzle
▪ ▪ ▪
2647
13.03.2016
Co zrobić z puzzlami, nad których ułożeniem spędziliśmy kilka godzin i chcielibyśmy je w tym kształcie zachować na dłużej, przenosząc w inne miejsce? Dotychczas nie było takiej możliwości....
Depresja u dziecka w wieku szkolnym
▪ ▪ ▪
3814
09.10.2014
Depresja niesłusznie jest kojarzona tylko z osobami dorosłymi. Symptomy tej podstępnej choroby mogą ujawnić się nawet w wieku niemowlęcym (szczególnie na skutek odosobnienia z matką). Depresja...
Jaki plecak dla pierwszoklasisty?
▪ ▪ ▪
5135
26.08.2015
Pierwszy września zbliża się wielkimi krokami. A im bliżej do rozpoczęcia roku szkolnego, tym więcej pytań o akcesoria dla ucznia. Zwłaszcza, gdy dziecko debiutuje w szkole, a my- w charakterze...