2953
Nie biegaj, bo się spocisz…

Dzieci każdego dnia na aktywności fizycznej powinny spędzać co najmniej 60 minut. Jednak odpowiednia ilość czasu poświęconego na ruch to nie wszystko. Zadbać trzeba także o różnorodność formy oraz intensywności wysiłku. W ten sposób zaplanowana aktywność oddziałuje nie tylko na sferę fizyczną, ale umożliwia również rozwój emocjonalny, społeczny i umysłowy.
Nie biegaj, bo się spocisz. Uważaj, bo upadniesz. Nie wchodź tam, bo jesteś na to za mały. Takimi uwagami opiekunowie potrafią skutecznie zniechęcić do aktywności ruchowej. Konsekwencją nadmiernej kontroli rodzicielskiej jest pokolenie dzieci, które unikają pobrudzenia się, z trudem wspinają się na drzewa i nie lubią się zmęczyć. Z drugiej strony wolą samych maluchów, w momencie wyboru pomiędzy aktywną zabawą a komputerem, zbyt często wygrywa ten drugi. Rodzice nie zawsze protestują, bo często ich zdaniem to mniej wymagające rozwiązanie. A to błąd.
– Należy pamiętać, że dla dzieci perspektywa zdrowia i choroby jest odległa i niezrozumiała. Dlatego też rolą rodziców i opiekunów jest kształtowanie zachowań związanych z aktywnością fizyczną. Ich postawa i zaangażowanie w dbałość o aktywny styl życia w dużej mierze wpływa na to, jak dzieci będą postrzegały sport – tłumaczy ekspert Ośrodka Promocji Zdrowia i Sprawności Dziecka, dr. nauk o zdrowiu Marek Jankowski.
Ile aktywności potrzebne jest dziecku?
Światowa organizacja zdrowia zaleca aby dzieci i młodzież w wieku 5-17 lat podejmowały aktywność fizyczną1 w wymiarze:
- 60 minut codziennych ćwiczeń w różnorodnej formie oraz o zróżnicowanej intensywności wysiłku,
- 30 minut 5 razy w tygodniu intensywnych ćwiczeń do zmęczenia,
- 15 minut 3 razy w tygodniu poświęconych na wzmacnianie mięśni i poprawę gibkości.
– Te zalecenia to minimalny czas, który na aktywność fizyczną powinny poświecić wszystkie zdrowe dzieci. Warto również pamiętać, że aktywność fizyczna w ilościach większych zapewni dodatkowe korzyści zdrowotne – dodaje Marek Jankowski z Ośrodka Promocji Zdrowia i Sprawności Dziecka.
Dlaczego ruch jest tak ważny?
Zdecydowanie wszystkie dzieci potrzebują ruchu, jednak w pewnym wieku jest on szczególnie ważny. U przedszkolaków i uczniów pierwszych klas szkoły podstawowej występuje tzw. „głód ruchu”. To wyraz podświadomej chęci zaspokajania potrzeby aktywności, która jest niezwykle istotne dla prawidłowego rozwoju. Przekłada się m.in. na umiejętności współpracy w grupie, integrację oraz radzenie sobie w rozwiązywaniu problemów dnia codziennego, a także oddziałuje na samoocenę dziecka. Choć w teorii wszyscy rodzice wiedzą, że ruch ma zbawienny wpływ na ich pociechy, to w praktyce większość opiekunów nie zdaje sobie sprawy, że oddziałuje on nie tylko na sferę fizyczną dziecka. Zaspokojenie potrzeb aktywności ruchowej tworzy również solidne podstawy i umożliwia, a nawet toruje drogę rozwojowi umysłowemu, społecznemu i emocjonalnemu.
Ile jesteśmy skłonni wydać na halloweenowe zabawy?
▪ ▪ ▪
2459
28.10.2016
W kwestii wydatków na halloweenowe zabawy nie możemy się równać z Amerykanami. Jednak z roku na rok przeznaczamy coraz większe sumy na stroje, gadżety, dekoracje domu, a także imprezy poza nim....
Pizza Seromaniaka z salami i chili
▪ ▪ ▪
2549
10.02.2016
Domowa pizza nie zawsze ma idealnie okrągły kształt, ale zapach jaki roznosi się po domu w czasie pieczenia jest nie do opisania! Dobrze wyrobione ciasto, sos i ser to przepis na pyszny posiłek, który...
22 pomysły na zabawy na świeżym powietrzu - część 1
▪ ▪ ▪
3771
26.03.2015
Piękna pogoda za oknem, a Ty nie wiesz, gdzie wybrać się na spacer? Oto kilka propozycji na spędzenie czasu z dzieckiem na powietrzu. Spacer, puszczanie latawców i gry zespołowe to dopiero początek.
Pierwsze słowa
▪ ▪ ▪
2851
05.08.2015
To jedne z najważniejszych chwil w życiu rodziny, która długo zostanie w ich pamięci. Mama, tata i baba to zdecydowani faworyci maluchów. Elokwentni rodzice to nie wszystko, warto poznać także...
Konferecja Świetlikowo.pl
▪ ▪ ▪
3278
30.09.2015
Niemal 100 uczestników wzięło udział w konferencji „Nowoczesne technologie sprzymierzeńcem wspomagającym rozwój widzenia”, która odbyła się w Katowickim Oku Miasta 24 września 2015 roku....
Jak używać urządzenia elektroniczne, by nie szkodziły?
▪ ▪ ▪
3298
07.06.2015
Widok rocznego dziecka, które nie potrafi utrzymać łyżki w dłoni, lecz doskonale radzi sobie z dotykowym ekranem telefonu przestaje dziwić, a zaczyna być społeczną normą. Co robić, gdy pociecha...