2770
Nie biegaj, bo się spocisz…

Dzieci każdego dnia na aktywności fizycznej powinny spędzać co najmniej 60 minut. Jednak odpowiednia ilość czasu poświęconego na ruch to nie wszystko. Zadbać trzeba także o różnorodność formy oraz intensywności wysiłku. W ten sposób zaplanowana aktywność oddziałuje nie tylko na sferę fizyczną, ale umożliwia również rozwój emocjonalny, społeczny i umysłowy.
Nie biegaj, bo się spocisz. Uważaj, bo upadniesz. Nie wchodź tam, bo jesteś na to za mały. Takimi uwagami opiekunowie potrafią skutecznie zniechęcić do aktywności ruchowej. Konsekwencją nadmiernej kontroli rodzicielskiej jest pokolenie dzieci, które unikają pobrudzenia się, z trudem wspinają się na drzewa i nie lubią się zmęczyć. Z drugiej strony wolą samych maluchów, w momencie wyboru pomiędzy aktywną zabawą a komputerem, zbyt często wygrywa ten drugi. Rodzice nie zawsze protestują, bo często ich zdaniem to mniej wymagające rozwiązanie. A to błąd.
– Należy pamiętać, że dla dzieci perspektywa zdrowia i choroby jest odległa i niezrozumiała. Dlatego też rolą rodziców i opiekunów jest kształtowanie zachowań związanych z aktywnością fizyczną. Ich postawa i zaangażowanie w dbałość o aktywny styl życia w dużej mierze wpływa na to, jak dzieci będą postrzegały sport – tłumaczy ekspert Ośrodka Promocji Zdrowia i Sprawności Dziecka, dr. nauk o zdrowiu Marek Jankowski.
Ile aktywności potrzebne jest dziecku?
Światowa organizacja zdrowia zaleca aby dzieci i młodzież w wieku 5-17 lat podejmowały aktywność fizyczną1 w wymiarze:
- 60 minut codziennych ćwiczeń w różnorodnej formie oraz o zróżnicowanej intensywności wysiłku,
- 30 minut 5 razy w tygodniu intensywnych ćwiczeń do zmęczenia,
- 15 minut 3 razy w tygodniu poświęconych na wzmacnianie mięśni i poprawę gibkości.
– Te zalecenia to minimalny czas, który na aktywność fizyczną powinny poświecić wszystkie zdrowe dzieci. Warto również pamiętać, że aktywność fizyczna w ilościach większych zapewni dodatkowe korzyści zdrowotne – dodaje Marek Jankowski z Ośrodka Promocji Zdrowia i Sprawności Dziecka.
Dlaczego ruch jest tak ważny?
Zdecydowanie wszystkie dzieci potrzebują ruchu, jednak w pewnym wieku jest on szczególnie ważny. U przedszkolaków i uczniów pierwszych klas szkoły podstawowej występuje tzw. „głód ruchu”. To wyraz podświadomej chęci zaspokajania potrzeby aktywności, która jest niezwykle istotne dla prawidłowego rozwoju. Przekłada się m.in. na umiejętności współpracy w grupie, integrację oraz radzenie sobie w rozwiązywaniu problemów dnia codziennego, a także oddziałuje na samoocenę dziecka. Choć w teorii wszyscy rodzice wiedzą, że ruch ma zbawienny wpływ na ich pociechy, to w praktyce większość opiekunów nie zdaje sobie sprawy, że oddziałuje on nie tylko na sferę fizyczną dziecka. Zaspokojenie potrzeb aktywności ruchowej tworzy również solidne podstawy i umożliwia, a nawet toruje drogę rozwojowi umysłowemu, społecznemu i emocjonalnemu.

▪ ▪ ▪
4243
09.07.2015
Dzieci i biżuteria to kontrowersyjny temat? Tym bardziej, jeśli rzecz rozchodzi się o przekłuwanie uszu małych dziewczynek. Każda teoria ma swoich zwolenników, jak i przeciwników. Poznajmy argumenty...

▪ ▪ ▪
2209
30.03.2017
23 marca – 18 kwietnia 2017, w marcu godz. 10 - 17, w kwietniu godz. 9 - 19
Balticarium wraz z Akwarium Gdyńskim mają zaszczyt zaprosić na wystawę, która pozwala poznać ciekawostki na temat...

▪ ▪ ▪
2501
13.03.2016
Co zrobić z puzzlami, nad których ułożeniem spędziliśmy kilka godzin i chcielibyśmy je w tym kształcie zachować na dłużej, przenosząc w inne miejsce? Dotychczas nie było takiej możliwości....

▪ ▪ ▪
2686
06.06.2016
6 000 kredek potrzebowały dzieci do pokolorowania ogromnej książeczki do kolorowania o łącznej powierzchni 216 m2. Każda kartka, tej największej kolorowanki na świecie o wielkości 12 m2, to...

▪ ▪ ▪
2385
21.02.2017
Eksperci apelują: jemy za mało warzyw i owoców, przez co nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej ilości witamin i składników mineralnych! Niedobory tych składników zwiększają ryzyko wystąpienia...

▪ ▪ ▪
2575
08.10.2015
Z dnia na dzień, z tygodnia na tydzień nasze dziecko staje się baczniejszym obserwatorem. Już w drugim miesiącu chętnie naśladuje mimikę twarzy, gesty, ruchy i dźwięki otaczających je osób....