Zgłoś pomysł lub błąd
FB
zaloguj się
utwórz konto

2927

Dodano: 13.11.2015

Nie biegaj, bo się spocisz…

Nie biegaj, bo się spocisz…

Dzieci każdego dnia na aktywności fizycznej powinny spędzać co najmniej 60 minut. Jednak odpowiednia ilość czasu poświęconego na ruch to nie wszystko. Zadbać trzeba także o różnorodność formy oraz intensywności wysiłku. W ten sposób zaplanowana aktywność oddziałuje nie tylko na sferę fizyczną, ale umożliwia również rozwój emocjonalny, społeczny i umysłowy.

Nie biegaj, bo się spocisz. Uważaj, bo upadniesz. Nie wchodź tam, bo jesteś na to za mały. Takimi uwagami opiekunowie potrafią skutecznie zniechęcić do aktywności ruchowej. Konsekwencją nadmiernej kontroli rodzicielskiej jest pokolenie dzieci, które unikają pobrudzenia się, z trudem wspinają się na drzewa i nie lubią się zmęczyć. Z drugiej strony wolą samych maluchów, w momencie wyboru pomiędzy aktywną zabawą a komputerem, zbyt często wygrywa ten drugi. Rodzice nie zawsze protestują, bo często ich zdaniem to mniej wymagające rozwiązanie. A to błąd.

– Należy pamiętać, że dla dzieci perspektywa zdrowia i choroby jest odległa i niezrozumiała. Dlatego też rolą rodziców i opiekunów jest kształtowanie zachowań związanych z aktywnością fizyczną. Ich postawa i zaangażowanie w dbałość o aktywny styl życia w dużej mierze wpływa na to, jak dzieci będą postrzegały sport – tłumaczy ekspert Ośrodka Promocji Zdrowia i Sprawności Dziecka, dr. nauk o zdrowiu Marek Jankowski.

Ile aktywności potrzebne jest dziecku?

Światowa organizacja zdrowia zaleca aby dzieci i młodzież w wieku 5-17 lat podejmowały aktywność fizyczną1 w wymiarze:

– Te zalecenia to minimalny czas, który na aktywność fizyczną powinny poświecić wszystkie zdrowe dzieci. Warto również pamiętać, że aktywność fizyczna w ilościach większych zapewni dodatkowe korzyści zdrowotne – dodaje Marek Jankowski z Ośrodka Promocji Zdrowia i Sprawności Dziecka.

Dlaczego ruch jest tak ważny?

Zdecydowanie wszystkie dzieci potrzebują ruchu, jednak w pewnym wieku jest on szczególnie ważny. U przedszkolaków i uczniów pierwszych klas szkoły podstawowej występuje tzw. „głód ruchu”. To wyraz podświadomej chęci zaspokajania potrzeby aktywności, która jest niezwykle istotne dla prawidłowego rozwoju. Przekłada się m.in. na umiejętności współpracy w grupie, integrację oraz radzenie sobie w rozwiązywaniu problemów dnia codziennego, a także oddziałuje na samoocenę dziecka. Choć w teorii wszyscy rodzice wiedzą, że ruch ma zbawienny wpływ na ich pociechy, to w praktyce większość opiekunów nie zdaje sobie sprawy, że oddziałuje on nie tylko na sferę fizyczną dziecka. Zaspokojenie potrzeb aktywności ruchowej tworzy również solidne podstawy i umożliwia, a nawet toruje drogę rozwojowi umysłowemu, społecznemu i emocjonalnemu.

1 2
Zobacz także:
Czy Polki uprawiają seks po porodzie? Czy Polki uprawiają seks po porodzie?

▪ ▪ ▪

2374

25.02.2017

Oczywiście, że uprawiają. W zdecydowanej większości. Jak to jednak wygląda w statystyce i w praktyce, a nie tylko w teorii spytaliśmy same zainteresowane. Ponad 800 młodych matek podczas jednego...

Do biegu, gotowi, start! Do biegu, gotowi, start!

▪ ▪ ▪

3288

16.03.2015

Słońce - za gorąco, deszcz - za zimno to tylko kolejne wymówki. Zatem kiedy będzie ta właściwa pora, aby zacząć się ruszać?

Jak dobrze rozpocząć pierwszą klasę? Jak dobrze rozpocząć pierwszą klasę?

▪ ▪ ▪

2700

08.10.2014

Stres jest na pewno duży. Częściej jednak ze strony rodziców. Dzieciom jakoś łatwiej jest rozpoczynać nowe. Co zrobić, żeby ułatwić pierwszoklasistom dobry start? Jak opanować własne podenerwowanie...

Atropina – czy warto się jej obawiać? Atropina – czy warto się jej obawiać?

▪ ▪ ▪

9628

18.10.2016

Atropina to trujący alkaloid zawarty w kroplach do oczu. Czasami okuliści przepisują ten lek dzieciom. Rodzice wówczas zaczynają się zastanawiać, czy to aby na pewno dobry pomysł. Ich myśli nachodzi...

Po co otulać niemowlę? Po co otulać niemowlę?

▪ ▪ ▪

2912

07.03.2016

Otulanie to jedna z najstarszych, a jednocześnie najbardziej znanych, lubianych i cenionych metod radzenia sobie z niemowlęciem. O pozytywnym wpływie otulania na rozwój noworodka powiedziano już niemal...

Co zrobić z nieużywanymi ciuchami? Co zrobić z nieużywanymi ciuchami?

▪ ▪ ▪

3029

19.07.2015

Kobiety często powtarzają, że nie mają co na siebie włożyć. Z kolei mężczyźni zarzucają im pełne szafy ubrań. I gdzie tu logika?

Akceptuję, nie pokazuj więcej

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.

Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki.