3500
Integracja sensoryczna c.d.

Integracja sensoryczna jest zdolnością dziecka do porządkowania pojedynczo docierających bodźców w określone funkcje mózgu. Innymi słowy, bodźce zmysłowe są organizowane przez układ nerwowy. Gdy integracja sensoryczna przebiega prawidłowo, umysł szybko przyswaja informacje, motoryka ciała dostosowuje się do warunków zewnętrznych, a właściwe zachowanie dziecka nie jest wymuszone. Integracja sensoryczna wpływa tak naprawdę na całokształt rozwoju, znacznie na zdolność do uczenia się, a w rezultacie również na samoocenę dziecka.
Tym samym, wynika z tego wielość objawów, które mogą świadczyć o zaburzeniach integracji sensorycznej:
- Nadwrażliwość na bodźce (głównie wzrokowe, słuchowe, dotykowe, ruch), bądź przeciwnie – za niska wrażliwość (m.in. opóźnione reakcje na bodźce)
- Nadwrażliwość emocjonalna, częste obrażanie się
- Zbyt wysoki, bądź zbyt niski stopień aktywności (nadaktywność lub zamykanie się w swoim świecie)
- Nadmierna płaczliwość, trudności z zaśnięciem
- Niska tolerancja czynności pielęgnacyjnych (np. czesania, smarowania kremem, obcinania paznokci)
- Niewystarczające skupianie uwagi, łatwe rozpraszanie się
- Zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, niska świadomość własnego ciała, reagowanie w niezdarny sposób
- Trudności z samodzielnym ubieraniem się, np. zapinaniem guzików
- Opóźnienia w rozwoju mowy oraz umiejętności ruchowych
- Problemy z nauką i z zachowaniem
- Słaba organizacja
- Niska samoocena.
Taka ilość możliwych zaburzeń wpływa znacząco na uczenie się, rozwój emocjonalny, społeczny i na zachowanie. Na szczęście terapia integracji sensorycznej jest obecnie bardzo znana i popularna.
pedagog Anna Chmielewska
autorka wielu artykułów o tematyce parentingowej
prywatnie mama dwójki dzieci.
Matkozaury w miejscach publicznych
▪ ▪ ▪
3536
07.09.2015
Sytuacja matek w Polsce bywa różna. Była już nagonka na te, które wybrały karmienie piersią w miejscach publicznych, teraz przyszedł czas na przewijanie. Skąd biorą się te problemy i kim są...
Negatywny wpływ smoczka
▪ ▪ ▪
4076
03.08.2015
Smoczek jest ważny dla dziecka. Daje dziecku poczucie bezpieczeństwa, uspokaja i zaspokaja odruch ssania z którym rodzi się maluch. Jednak zbyt długie stosowania smoczka ma również negatywne skutki....
ssUśnij wreszcie! Pokonujemy problemy dzieci z zasypianiem
▪ ▪ ▪
2779
20.10.2015
Dziecko nie śpi, nie śpią rodzice. To już nawet nie chodzi o to, że rozrabiający wieczorem maluch nie pozwala odpocząć innym domownikom. Niedosypianie, także dziecka, wywołuje zaburzenia koncentracji...
Delikatnie, pysznie i zdrowo! – Przepis na pulpeciki drobiowe z warzywami
▪ ▪ ▪
2836
26.05.2016
Wprowadzając stopniowo zróżnicowane posiłki do diety malucha, dbamy o to, by były one pożywne i zdrowe. Drobiowo-warzywne pulpeciki to smaczna i lekkostrawna propozycja obiadku dla dziecka. Wyśmienite...
Pomoc dziecku w niepowodzeniach szkolnych
▪ ▪ ▪
3656
08.10.2014
Gdy uczeń doświadcza niepowodzeń szkolnych, najlepiej jest działać od razu. Trudności trzeba rozwiązywać, a braki uzupełniać. Jest to bardzo ważne, gdyż niepowodzenia mogą się pogłębiać....
Dieta w szkołach – czy dziecko jest skazane na cukrzycę i otyłość?
▪ ▪ ▪
2636
20.02.2015
Wiele rodziców idzie na łatwiznę, dając gotówkę dziecku, zamiast przygotować pełnowartościowy posiłek na drugie śniadanie. A co robią uczniowie, chodząc do szkolnego bufetu? Wbrew nadziejom...