3498
Integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna jest zdolnością dziecka do porządkowania pojedynczo docierających bodźców w określone funkcje mózgu. Innymi słowy, bodźce zmysłowe są organizowane przez układ nerwowy. Gdy integracja sensoryczna przebiega prawidłowo, umysł szybko przyswaja informacje, motoryka ciała dostosowuje się do warunków zewnętrznych, a właściwe zachowanie dziecka nie jest wymuszone. Integracja sensoryczna wpływa tak naprawdę na całokształt rozwoju, znacznie na zdolność do uczenia się, a w rezultacie również na samoocenę dziecka.
Mózg, kiedy otrzymuje informacje, przetwarza je. Jest to skomplikowany, wieloetapowy proces. Zaburzenia integracji sensorycznej świadczą o jej nieprawidłowym działaniu. Dysfunkcje pojawiają się w momencie, gdy na którymś z etapów organizowania bodźców przez mózg, dochodzi do zakłóceń. Nieprawidłowości następują zwykle w obrębie systemów (czuciowego – dotykowego i proprioceptywnego), przedsionkowego, wzrokowego, słuchowego, smakowego, węchowego.
Nie mówimy tu o uszkodzeniach narządów zmysłów. Układ przedsionkowy koordynuje ruchy głowy, oczu i ciała, a tym samym utrzymywać koordynację wzrokowo-ruchową. Układ proprioceptywny informuje mózg o ułożeniu i pozycjach ciała. Integracja sensoryczna obejmuje więc całościowe funkcjonowanie naszego ciała.
Myjemy zęby
▪ ▪ ▪
3594
03.07.2015
Dzieciaki lubią małe i większe dramaty. Jednym z nich jest mycie zębów, które niektórym kojarzy się z przykrym obowiązkiem. Udowadniamy, że wcale nie musi tak być, a szczotkowanie to świetna...
Stres, brak koncentracji, agresja czy pogorszenie słuchu.
▪ ▪ ▪
2634
07.09.2016
Szkoła, to miejsce, które powinno wspierać proces nauczania ułatwiając koncentrację oraz komunikację i współpracę pomiędzy uczniami a nauczycielem, a podczas przerw wypoczynek i regenerację...
Dieta w szkołach – czy dziecko jest skazane na cukrzycę i otyłość?
▪ ▪ ▪
2632
20.02.2015
Wiele rodziców idzie na łatwiznę, dając gotówkę dziecku, zamiast przygotować pełnowartościowy posiłek na drugie śniadanie. A co robią uczniowie, chodząc do szkolnego bufetu? Wbrew nadziejom...
Oryginał czy zamiennik – poznaj różnice.
▪ ▪ ▪
2574
24.04.2016
Udając się do lekarza lub apteki często słyszymy propozycję zamiany oryginalnego leku na jego tańszy odpowiednik. Wówczas mamy dylemat, co wybrać? Czy decydując się na produkt odtwórczy kuracja...
Codzienne obowiązki a opieka nad dzieckiem.
▪ ▪ ▪
3093
05.11.2015
Dużo młodych matek decyduje się na podjęcie tak zwanej „pracy zdalnej”, która pomaga na pogodzenie macierzyństwa z pracą zawodową. Jak w takiej sytuacji poradzić sobie ze zsynchronizowaniem...
Nie biegaj, bo się spocisz…
▪ ▪ ▪
2928
13.11.2015
Dzieci każdego dnia na aktywności fizycznej powinny spędzać co najmniej 60 minut. Jednak odpowiednia ilość czasu poświęconego na ruch to nie wszystko. Zadbać trzeba także o różnorodność formy...