3895
Ćwiczymy percepcję wzrokową

Percepcja wzrokowa nie jest tylko spostrzeganiem wzrokowym. Inaczej – nie jest ważne tylko to, co zobaczymy, ale też interpretacja bodźców. Spostrzegamy kształt i barwę, elementy na tle całości, ale rozpoznanie tego, co widzimy, następuje w mózgu. Odpowiednio wykształtowany poziom percepcji wzrokowej jest warunkiem nauki czytania, pisania oraz liczenia, a także wielu innych umiejętności szkolnych.
Percepcję wzrokową warto jest ćwiczyć, bez względu na to czy jest zaburzona czy nie. Oto kilka propozycji:
- Gra pamięciowa „Memory” – odnajdywanie par identycznych obrazków
- Inne formy zapamiętywania (np. przyjrzyj się przedmiotom. Zasłoń oczy. Odsłoń. Których przedmiotów brakuje/ które zmieniły położenie?)
- Zapamiętywanie i opowiadanie historyjek lub treści obrazka
- Układanie puzzli oraz obrazków z pociętych części
- Grupowanie obrazków w zbiory tematyczne (np. spośród obrazków zaznacz te, które przedstawiają sprzęty sportowe)
- Segregowanie figur geometrycznych ze względu na kolor, wielkość oraz kształt
- Układanie przedmiotów (klocków, patyczków, kasztanów, figur geometrycznych) według podanego wzoru
- Uzupełnianie brakujących części obrazka (np. w gotowych ćwiczeniach z naklejkami lub dorysowywanie części)
- Wyszukiwanie elementów na obrazkach według położenia (które przedmioty leżą na stole) lub nazwy (pokaż, które dzieci mają założone rękawiczki)
- Odszukiwanie różnic pomiędzy dwoma obrazkami, różniącymi się tylko kilkoma szczegółami (mnóstwo przykładów na takie ćwiczenie znajdziemy w dziecięcych gazetkach)
- Opisywanie akcji przedstawionych na obrazkach
- Układanie historyjek obrazkowych – czyli układanie obrazków według kolejności następujących po sobie zdarzeń
- Wyszukiwanie w zbiorze takich samych liter
- Wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się na daną literę
- Wyszukiwanie wyrazów zawierających taką samą literę
- Domina: obrazkowe (pary identycznych obrazków), literowe (szukanie par takich samych liter), sylabowe (szukanie identycznych sylab)
- Rysowanie po śladzie oraz z użyciem kalki, a także przerysowywanie figur geometrycznych (najpierw na podstawie wzoru, potem z pamięci)
- Odtwarzanie z pamięci i odtwarzanie zapamiętanych wzorów
- Określanie ułożenia przedmiotów w przestrzeni (np. co jest dalej/ bliżej, wyżej/ niżej, pod, nad, itd.) Ćwiczenie to można przeprowadzać m.in. idąc na spacerze.
- Dopasowywanie wyrazów do obrazków
Proponowane ćwiczenia powinny być okazją do ciekawego spędzania czasu. Wprowadzajmy przyjemną formę zabawę, a nie obowiązkowych zadań.
pedagog Anna Chmielewska
autorka wielu artykułów o tematyce parentingowej
prywatnie mama dwójki dzieci.
Na kogo wypadnie na tego bęc
▪ ▪ ▪
3702
30.12.2014
Zabawy domowe wymagają kreatywności, cierpliwości i mnóstwa energii. Każdy rodzic wie, jak trudno jest zainteresować malca na dłużej. Wraz z rozwojem dziecka jest to coraz większe wyzwanie–...
Kalendarz szkolny 2016/17
▪ ▪ ▪
2526
12.09.2016
Dzieci z utęsknieniem czekają na dni wolne, podczas których mają okazję odpocząć od szkolnych obowiązków. Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło już ich zestawienie na zbliżający się...
Dołącz do Akademii Elfów Świętego Mikołaja!
▪ ▪ ▪
2035
01.12.2018
Fundacja Zwalcz Nudę już po raz VI zaprasza na świąteczny cykl rodzinnych gier miejskich. Wyrusz z nami w podróż w czasie, pomóż zorganizować niezapomniane świąteczne przyjęcie w klimacie lat...
Kilka powszechnych mitów na temat depresji pediatrycznej
▪ ▪ ▪
2578
28.11.2021
Dzieci, również te starsze, mogą doświadczać depresji. Termin kliniczny nazywa ten stan depresją pediatryczną i doświadcza jej około 3% dzieci w wieku 3-17 lat. [1]
Nowoczesne technologie sprzymierzeńcem wspomagającym rozwój widzenia”
▪ ▪ ▪
2885
26.08.2015
24 września 2015 roku w Katowicach w Oku Miasta o godzinie 16:30 rozpocznie się konferencja pod tytułem „Nowoczesne technologie sprzymierzeńcem wspomagającym rozwój widzenia”.
Nie należy karmić dziecka na siłę
▪ ▪ ▪
3828
10.04.2016
Niezależnie od wieku malucha – nie można zmuszać swojej pociechy do jedzenia. Odmowa spożywania pokarmu zawsze ma swoje podłoże, zaś chwilowy brak apetytu u malca nie powinien martwić rodziców.