3836
Ćwiczymy percepcję wzrokową

Percepcja wzrokowa nie jest tylko spostrzeganiem wzrokowym. Inaczej – nie jest ważne tylko to, co zobaczymy, ale też interpretacja bodźców. Spostrzegamy kształt i barwę, elementy na tle całości, ale rozpoznanie tego, co widzimy, następuje w mózgu. Odpowiednio wykształtowany poziom percepcji wzrokowej jest warunkiem nauki czytania, pisania oraz liczenia, a także wielu innych umiejętności szkolnych.
Percepcję wzrokową warto jest ćwiczyć, bez względu na to czy jest zaburzona czy nie. Oto kilka propozycji:
- Gra pamięciowa „Memory” – odnajdywanie par identycznych obrazków
- Inne formy zapamiętywania (np. przyjrzyj się przedmiotom. Zasłoń oczy. Odsłoń. Których przedmiotów brakuje/ które zmieniły położenie?)
- Zapamiętywanie i opowiadanie historyjek lub treści obrazka
- Układanie puzzli oraz obrazków z pociętych części
- Grupowanie obrazków w zbiory tematyczne (np. spośród obrazków zaznacz te, które przedstawiają sprzęty sportowe)
- Segregowanie figur geometrycznych ze względu na kolor, wielkość oraz kształt
- Układanie przedmiotów (klocków, patyczków, kasztanów, figur geometrycznych) według podanego wzoru
- Uzupełnianie brakujących części obrazka (np. w gotowych ćwiczeniach z naklejkami lub dorysowywanie części)
- Wyszukiwanie elementów na obrazkach według położenia (które przedmioty leżą na stole) lub nazwy (pokaż, które dzieci mają założone rękawiczki)
- Odszukiwanie różnic pomiędzy dwoma obrazkami, różniącymi się tylko kilkoma szczegółami (mnóstwo przykładów na takie ćwiczenie znajdziemy w dziecięcych gazetkach)
- Opisywanie akcji przedstawionych na obrazkach
- Układanie historyjek obrazkowych – czyli układanie obrazków według kolejności następujących po sobie zdarzeń
- Wyszukiwanie w zbiorze takich samych liter
- Wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się na daną literę
- Wyszukiwanie wyrazów zawierających taką samą literę
- Domina: obrazkowe (pary identycznych obrazków), literowe (szukanie par takich samych liter), sylabowe (szukanie identycznych sylab)
- Rysowanie po śladzie oraz z użyciem kalki, a także przerysowywanie figur geometrycznych (najpierw na podstawie wzoru, potem z pamięci)
- Odtwarzanie z pamięci i odtwarzanie zapamiętanych wzorów
- Określanie ułożenia przedmiotów w przestrzeni (np. co jest dalej/ bliżej, wyżej/ niżej, pod, nad, itd.) Ćwiczenie to można przeprowadzać m.in. idąc na spacerze.
- Dopasowywanie wyrazów do obrazków
Proponowane ćwiczenia powinny być okazją do ciekawego spędzania czasu. Wprowadzajmy przyjemną formę zabawę, a nie obowiązkowych zadań.
pedagog Anna Chmielewska
autorka wielu artykułów o tematyce parentingowej
prywatnie mama dwójki dzieci.
Trzy dodatkowe badania, które naprawdę warto wykonać w ciąży
▪ ▪ ▪
2260
31.08.2016
USG, amniopunkcja, kordocenteza, biopsja kosmówki, test PAPP-A czy NIFTY? Lista badań, które może wykonać kobieta w ciąży, chcąc sprawdzić stan zdrowia swojej pociechy, jest naprawdę długa....
Autyzm diagnozowany coraz częściej
▪ ▪ ▪
2893
04.04.2016
2 kwietnia obchodziliśmy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, dzień w którym na całym świecie toczą się rozmowy na temat autyzmu, organizowane są spotkania i konferencje a ważne budynki tj....
Czas na żłobek
▪ ▪ ▪
3188
25.06.2015
Zostawienie dziecka w obcych rekach może być bardzo trudne. Próbujemy odczarować mity dotyczące pobytu w żłobku.
Joga dla najmłodszych
▪ ▪ ▪
3029
18.03.2015
Obecność zajęć z jogi w ofercie dydaktycznej polskich szkół przestaje zaskakiwać, a coraz częściej budzi zainteresowanie wśród rodziców chcących przekonać swoje dzieci do nowych form aktywności....
Najważniejsze kolory w życiu dziecka
▪ ▪ ▪
7767
01.06.2015
Czy barwy w życiu dziecka są ważne? Z badań wynika, że kolory z jakimi dziecko ma kontakt, mają wpływ na jego zachowanie i rozwój – jest to zatem ważny element życia malucha. W jakich kolorach...
Podania składane podczas rekrutacji - zachować czy zniszczyć
▪ ▪ ▪
2264
25.06.2019
Co należy zrobić z podaniami uczniów do klas I gdy rekrutacja została zakończona a dane które były potrzebne są już pobrane. Czy należy je zabezpieczyć w archiwum czy zniszczyć?