3877
Ćwiczymy percepcję wzrokową

Percepcja wzrokowa nie jest tylko spostrzeganiem wzrokowym. Inaczej – nie jest ważne tylko to, co zobaczymy, ale też interpretacja bodźców. Spostrzegamy kształt i barwę, elementy na tle całości, ale rozpoznanie tego, co widzimy, następuje w mózgu. Odpowiednio wykształtowany poziom percepcji wzrokowej jest warunkiem nauki czytania, pisania oraz liczenia, a także wielu innych umiejętności szkolnych.
Percepcję wzrokową warto jest ćwiczyć, bez względu na to czy jest zaburzona czy nie. Oto kilka propozycji:
- Gra pamięciowa „Memory” – odnajdywanie par identycznych obrazków
- Inne formy zapamiętywania (np. przyjrzyj się przedmiotom. Zasłoń oczy. Odsłoń. Których przedmiotów brakuje/ które zmieniły położenie?)
- Zapamiętywanie i opowiadanie historyjek lub treści obrazka
- Układanie puzzli oraz obrazków z pociętych części
- Grupowanie obrazków w zbiory tematyczne (np. spośród obrazków zaznacz te, które przedstawiają sprzęty sportowe)
- Segregowanie figur geometrycznych ze względu na kolor, wielkość oraz kształt
- Układanie przedmiotów (klocków, patyczków, kasztanów, figur geometrycznych) według podanego wzoru
- Uzupełnianie brakujących części obrazka (np. w gotowych ćwiczeniach z naklejkami lub dorysowywanie części)
- Wyszukiwanie elementów na obrazkach według położenia (które przedmioty leżą na stole) lub nazwy (pokaż, które dzieci mają założone rękawiczki)
- Odszukiwanie różnic pomiędzy dwoma obrazkami, różniącymi się tylko kilkoma szczegółami (mnóstwo przykładów na takie ćwiczenie znajdziemy w dziecięcych gazetkach)
- Opisywanie akcji przedstawionych na obrazkach
- Układanie historyjek obrazkowych – czyli układanie obrazków według kolejności następujących po sobie zdarzeń
- Wyszukiwanie w zbiorze takich samych liter
- Wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się na daną literę
- Wyszukiwanie wyrazów zawierających taką samą literę
- Domina: obrazkowe (pary identycznych obrazków), literowe (szukanie par takich samych liter), sylabowe (szukanie identycznych sylab)
- Rysowanie po śladzie oraz z użyciem kalki, a także przerysowywanie figur geometrycznych (najpierw na podstawie wzoru, potem z pamięci)
- Odtwarzanie z pamięci i odtwarzanie zapamiętanych wzorów
- Określanie ułożenia przedmiotów w przestrzeni (np. co jest dalej/ bliżej, wyżej/ niżej, pod, nad, itd.) Ćwiczenie to można przeprowadzać m.in. idąc na spacerze.
- Dopasowywanie wyrazów do obrazków
Proponowane ćwiczenia powinny być okazją do ciekawego spędzania czasu. Wprowadzajmy przyjemną formę zabawę, a nie obowiązkowych zadań.
pedagog Anna Chmielewska
autorka wielu artykułów o tematyce parentingowej
prywatnie mama dwójki dzieci.
Dziecko jąkające się
▪ ▪ ▪
2894
06.11.2015
Jąkanie się jest nie tylko zaburzeniem logopedycznym, ale ma też silne znamiona emocjonalne. Jąkanie wpływa na całą jakość życia, przede wszystkim na kontakty z najbliższym otoczeniem. Trzeba...
Czas na żłobek
▪ ▪ ▪
3216
25.06.2015
Zostawienie dziecka w obcych rekach może być bardzo trudne. Próbujemy odczarować mity dotyczące pobytu w żłobku.
Poznaj Batoniki owocowe Nestlé Junior
▪ ▪ ▪
3362
10.10.2018
Przekąska stworzona z myślą o Juniorach, oparta na owocach, sokach owocowych i zbożach, która mieści się bez problemu w małej rączce i nie obciąża maminej torebki? To możliwe! Przedstawiamy...
Niebezpieczna zabawa wśród nastolatków - Seksting
▪ ▪ ▪
4689
24.04.2015
Zdjęcia, filmy, grafiki, to świat komunikacji wśród młodzieży. Zamiast telefonu lub wiadomości coraz częściej otrzymujemy zdjęcie. Pokolenie obrazkowe chętnie zastępuje bezpośrednią komunikacje,...
Nadwaga u dzieci i młodzieży
▪ ▪ ▪
3561
27.11.2015
Lekarze alarmują – skala nadwagi u dzieci i młodzieży w Polsce gwałtownie wzrasta. Można już nawet mówić o epidemii otyłości. Instytut Żywności i Żywienia szacuje, że w 1995r. odsetek dzieci...
Dysleksja, dysgrafia, dysortografia
▪ ▪ ▪
3343
09.10.2014
Specjaliści często używają określenia „dysleksja rozwojowa” w odniesieniu do trudności w czytaniu i pisaniu. Charakterystyczne jest to, że trudności dotyczą dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym....