3835
Ćwiczymy percepcję wzrokową

Percepcja wzrokowa nie jest tylko spostrzeganiem wzrokowym. Inaczej – nie jest ważne tylko to, co zobaczymy, ale też interpretacja bodźców. Spostrzegamy kształt i barwę, elementy na tle całości, ale rozpoznanie tego, co widzimy, następuje w mózgu. Odpowiednio wykształtowany poziom percepcji wzrokowej jest warunkiem nauki czytania, pisania oraz liczenia, a także wielu innych umiejętności szkolnych.
Percepcję wzrokową warto jest ćwiczyć, bez względu na to czy jest zaburzona czy nie. Oto kilka propozycji:
- Gra pamięciowa „Memory” – odnajdywanie par identycznych obrazków
- Inne formy zapamiętywania (np. przyjrzyj się przedmiotom. Zasłoń oczy. Odsłoń. Których przedmiotów brakuje/ które zmieniły położenie?)
- Zapamiętywanie i opowiadanie historyjek lub treści obrazka
- Układanie puzzli oraz obrazków z pociętych części
- Grupowanie obrazków w zbiory tematyczne (np. spośród obrazków zaznacz te, które przedstawiają sprzęty sportowe)
- Segregowanie figur geometrycznych ze względu na kolor, wielkość oraz kształt
- Układanie przedmiotów (klocków, patyczków, kasztanów, figur geometrycznych) według podanego wzoru
- Uzupełnianie brakujących części obrazka (np. w gotowych ćwiczeniach z naklejkami lub dorysowywanie części)
- Wyszukiwanie elementów na obrazkach według położenia (które przedmioty leżą na stole) lub nazwy (pokaż, które dzieci mają założone rękawiczki)
- Odszukiwanie różnic pomiędzy dwoma obrazkami, różniącymi się tylko kilkoma szczegółami (mnóstwo przykładów na takie ćwiczenie znajdziemy w dziecięcych gazetkach)
- Opisywanie akcji przedstawionych na obrazkach
- Układanie historyjek obrazkowych – czyli układanie obrazków według kolejności następujących po sobie zdarzeń
- Wyszukiwanie w zbiorze takich samych liter
- Wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się na daną literę
- Wyszukiwanie wyrazów zawierających taką samą literę
- Domina: obrazkowe (pary identycznych obrazków), literowe (szukanie par takich samych liter), sylabowe (szukanie identycznych sylab)
- Rysowanie po śladzie oraz z użyciem kalki, a także przerysowywanie figur geometrycznych (najpierw na podstawie wzoru, potem z pamięci)
- Odtwarzanie z pamięci i odtwarzanie zapamiętanych wzorów
- Określanie ułożenia przedmiotów w przestrzeni (np. co jest dalej/ bliżej, wyżej/ niżej, pod, nad, itd.) Ćwiczenie to można przeprowadzać m.in. idąc na spacerze.
- Dopasowywanie wyrazów do obrazków
Proponowane ćwiczenia powinny być okazją do ciekawego spędzania czasu. Wprowadzajmy przyjemną formę zabawę, a nie obowiązkowych zadań.
pedagog Anna Chmielewska
autorka wielu artykułów o tematyce parentingowej
prywatnie mama dwójki dzieci.
Przeziębienie, a może jednak nie....?
▪ ▪ ▪
2684
24.09.2014
Pamiętaj, za nim podasz swojemu szkrabowi antybiotyk, sprawdź dokładnie co mu właściwie dolega. Objawy, które ma, czyli kichanie, kaszel i katar nie zawsze muszą świadczyć o nawracających infekcjach....
Jak zorganizować dziecku czas wolny podczas ferii zimowych?
▪ ▪ ▪
2895
18.01.2016
Ferie zimowe i letnie wakacje to dwa szczególne okresy dla uczniów – bez względu na wiek, czekają na nie wszyscy! Odpoczynek od nauki wywołuje szczery uśmiech. Niestety tak już jest, że dla najmłodszych...
Brzdąc w opałach na wakacjach - jak mu pomóc?
▪ ▪ ▪
2997
08.07.2015
Nawet najczujniejsi rodzice mogą mieć czasem problem z upilnowaniem swojego dziecka. Maluchy mają w sobie bowiem niespożyte pokłady energii i ciekawość świata godną największych odkrywców. Dodatkowo...
Kocyki dla niemowlaka – wygoda i bezpieczeństwo
▪ ▪ ▪
2593
22.12.2020
Dbanie o komfort i bezpieczeństwo dziecka to absolutna podstawa. Każdy rodzic doskonale o tym wie i zwykle przykładamy się do tej kwestii niesamowicie mocno. Mamy to szczęście, że dziś na rynku...
Dziecko niepełnosprawne ma prawo być też uczniem
▪ ▪ ▪
2825
10.10.2014
Prawo dziecka niepełnosprawnego do nauki nie jest ograniczone jego chorobą. Wręcz przeciwnie – szkoła powinna dołożyć starań i wprowadzić udogodnienia, które umożliwią dzieciom niepełnosprawnym...
Wychowywanie córki a wychowywanie syna
▪ ▪ ▪
2902
18.04.2015
Łatwo jest wpaść w pułapkę stereotypów – że niby dziewczynki trzeba wychowywać łagodnie, a chłopców dość twardo. Albo że dziewczynki bawią się lalkami, a chłopcy samochodami. Ile jest...