3763
Ćwiczymy percepcję wzrokową

Percepcja wzrokowa nie jest tylko spostrzeganiem wzrokowym. Inaczej – nie jest ważne tylko to, co zobaczymy, ale też interpretacja bodźców. Spostrzegamy kształt i barwę, elementy na tle całości, ale rozpoznanie tego, co widzimy, następuje w mózgu. Odpowiednio wykształtowany poziom percepcji wzrokowej jest warunkiem nauki czytania, pisania oraz liczenia, a także wielu innych umiejętności szkolnych.
Percepcję wzrokową warto jest ćwiczyć, bez względu na to czy jest zaburzona czy nie. Oto kilka propozycji:
- Gra pamięciowa „Memory” – odnajdywanie par identycznych obrazków
- Inne formy zapamiętywania (np. przyjrzyj się przedmiotom. Zasłoń oczy. Odsłoń. Których przedmiotów brakuje/ które zmieniły położenie?)
- Zapamiętywanie i opowiadanie historyjek lub treści obrazka
- Układanie puzzli oraz obrazków z pociętych części
- Grupowanie obrazków w zbiory tematyczne (np. spośród obrazków zaznacz te, które przedstawiają sprzęty sportowe)
- Segregowanie figur geometrycznych ze względu na kolor, wielkość oraz kształt
- Układanie przedmiotów (klocków, patyczków, kasztanów, figur geometrycznych) według podanego wzoru
- Uzupełnianie brakujących części obrazka (np. w gotowych ćwiczeniach z naklejkami lub dorysowywanie części)
- Wyszukiwanie elementów na obrazkach według położenia (które przedmioty leżą na stole) lub nazwy (pokaż, które dzieci mają założone rękawiczki)
- Odszukiwanie różnic pomiędzy dwoma obrazkami, różniącymi się tylko kilkoma szczegółami (mnóstwo przykładów na takie ćwiczenie znajdziemy w dziecięcych gazetkach)
- Opisywanie akcji przedstawionych na obrazkach
- Układanie historyjek obrazkowych – czyli układanie obrazków według kolejności następujących po sobie zdarzeń
- Wyszukiwanie w zbiorze takich samych liter
- Wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się na daną literę
- Wyszukiwanie wyrazów zawierających taką samą literę
- Domina: obrazkowe (pary identycznych obrazków), literowe (szukanie par takich samych liter), sylabowe (szukanie identycznych sylab)
- Rysowanie po śladzie oraz z użyciem kalki, a także przerysowywanie figur geometrycznych (najpierw na podstawie wzoru, potem z pamięci)
- Odtwarzanie z pamięci i odtwarzanie zapamiętanych wzorów
- Określanie ułożenia przedmiotów w przestrzeni (np. co jest dalej/ bliżej, wyżej/ niżej, pod, nad, itd.) Ćwiczenie to można przeprowadzać m.in. idąc na spacerze.
- Dopasowywanie wyrazów do obrazków
Proponowane ćwiczenia powinny być okazją do ciekawego spędzania czasu. Wprowadzajmy przyjemną formę zabawę, a nie obowiązkowych zadań.
pedagog Anna Chmielewska
autorka wielu artykułów o tematyce parentingowej
prywatnie mama dwójki dzieci.

▪ ▪ ▪
2180
15.08.2017
Coraz częściej, nawet dla bardzo małych dzieci, dobra zabawa oznacza tę odbywającą się w wirtualnym świecie. Niestety w większości wypadków oznacza to jeszcze mniej czasu poświęcanego na aktywność...

▪ ▪ ▪
3123
19.02.2015
Gry planszowe przeżywały swoje najlepsze czasy na chwilę przed wprowadzeniem komputerów do każdego domu oraz konsol typu XBOX czy PS. Czy to jednak oznacza, że wszystkie pionki, plansze i kości...

▪ ▪ ▪
2616
12.05.2016
Do wakacji zostało już niewiele czasu. Jeśli jesteś rodzicem z pewnością zastanawiasz się, jak zorganizować wakacje dla swojego dziecka tak, aby były zarówno ciekawe, jak i pożyteczne. Dwa miesiące...

▪ ▪ ▪
2787
14.07.2015
Wychowanie maleństwa to piękna przygoda, ale i liczne obowiązki. Więź między rodzicami i dzieckiem budowana jest od samego początku. Dlatego miło jest spędzić pierwszy rok maluszka nie martwiąc...

▪ ▪ ▪
2337
07.08.2016
Wszystkie mamy wiedzą, że opieka nad dzieckiem to spore wyzwanie. Jakie są ich sposoby na oszczędność czasu i ułatwienie sobie życia?

▪ ▪ ▪
2160
10.12.2016
Dzieci uwielbiają wodę. Nie ma się z resztą co dziwić - przecież przez dziewięć miesięcy życia płodowego otoczone były właśnie wodą. Niektórzy nawet twierdzą, że niemowlęta są naturalnymi,...