Zgłoś pomysł lub błąd
FB
zaloguj się
utwórz konto

3231

Dodano: 06.01.2016

Co zrobić, by dziecko nas słuchało? c.d.

Co zrobić, by dziecko nas słuchało?

Wielu rodziców uważa, że komunikują się z dziećmi w prosty i zrozumiały sposób, a mimo to ich pociechy sprawiają wrażenie, jakby w ogóle nie słuchały swoich opiekunów. Nie pomaga wielokrotne tłumaczenie, powtarzanie poleceń, uprzejme proszenie i próby przekupstwa – po pewnym czasie rodzic zauważa, że jego przekaz w ogóle nie trafia do dziecka. Zastanówmy się, gdzie popełniany jest błąd.

Zarówno dorośli, jak i dzieci lubią jasne komunikaty. Zastąp skomplikowane sformułowania krótkimi zdaniami pozbawionymi zbędnych epitetów. Nie zapominaj też o wyrażaniu poleceń w formie prośby. Fraza „proszę byś pozbierał teraz zabawki z podłogi” jest w pełni zrozumiała dla kilkulatka z trzech powodów. Tak sformułowana prośba wskazuje konkretnego adresata, czas wykonania polecenia oraz miejsce, które ma zostać wysprzątane. Maksyma „krótko i na temat” doskonale odzwierciedla idealny model komunikacji z dzieckiem.

Skoncentruj swoje działania na malcu, stwarzając komfortowe warunki do rozmowy. Spraw, by jego uwaga skupiła się wyłącznie na Tobie – wyłącz telewizor, komputer, telefon i tablet, aby nic Wam nie przeszkadzało. Zadbaj też o równy poziom komunikacji. Jeżeli dziecko siedzi na podłodze – usiądź obok niego, a jeśli leży na łóżku – połóż się tuż obok. Dyskusja na tym samym poziomie jest skuteczniejsza, pomaga zbudować zaufanie i pozwala na patrzenie sobie prosto w oczy. Wielu pedagogów wskazuje jeszcze jeden niezawodny sposób usprawniania komunikacji z podopiecznym. W momencie gdy rodzic chce porozmawiać z dzieckiem i zwrócić mu uwagę, że zachowało się nieodpowiednio, powinien wykorzystać chwilę, w której malec zajęty jest zabawą. Dołącz do niej i spokojnym głosem nawiąż do sytuacji, o której chcesz porozmawiać.

Redakcja portalu AchTeDzieciaki.pl
Justyna Mejna

1 2
Zobacz także:
Zdolny, ale leniwy – fakty i mity na temat opieszałych geniuszy Zdolny, ale leniwy – fakty i mity na temat opieszałych geniuszy

▪ ▪ ▪

7368

26.03.2015

Wielu rodziców arcyzdolnych pociech boryka się z problemem braku motywacji do nauki ze strony dzieci. Wysoki potencjał intelektualny nie zawsze idzie w parze z zapałem do zdobywania wiedzy. „Zdolny,...

Rok w domu, czyli urlop macierzyński Rok w domu, czyli urlop macierzyński

▪ ▪ ▪

2860

14.07.2015

Wychowanie maleństwa to piękna przygoda, ale i liczne obowiązki. Więź między rodzicami i dzieckiem budowana jest od samego początku. Dlatego miło jest spędzić pierwszy rok maluszka nie martwiąc...

Koraliki HAMA do prasowania Koraliki HAMA do prasowania

▪ ▪ ▪

7605

15.04.2021

Koraliki HAMA do prasowania to prawdziwy hit wśród maluchów uwielbiających wykonywanie prostych, a jednocześnie efektywnych prac plastycznych. Podczas układania kolorowych elementów na podkładkach...

Przyjęcie urodzinowe dla dzieci? Musi być fun! Przyjęcie urodzinowe dla dzieci? Musi być fun!

▪ ▪ ▪

2408

15.10.2016

Zasady przygotowania przyjęcia urodzinowego dla dzieci są zupełnie inne niż w przypadku rodzinnej imprezy. Jeśli chcesz, aby kinder party było spełnieniem marzeń Twojej pociechy i jednocześnie...

Cykl ZDROWIE: Walka z uporczywym bólem głowy Cykl ZDROWIE: Walka z uporczywym bólem głowy

▪ ▪ ▪

2383

20.01.2017

Polacy znajdują się w światowej czołówce narodów zażywających najwięcej leków przeciwbólowych. Szacuje się, że blisko 20% populacji jest od nich uzależniona. Dostępne bez recepty preparaty...

Aromaterapia jako metoda przeciwbólowa stosowana przy porodzie Aromaterapia jako metoda przeciwbólowa stosowana przy porodzie

▪ ▪ ▪

3222

06.05.2015

Aromaterapia to coraz popularniejszy sposób leczenia zapachami, wywodzący się ze starożytności. W czasach antycznych była stałą dziedziną medycyny naturalnej. Polega na wykorzystywaniu naturalnych...

Akceptuję, nie pokazuj więcej

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.

Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki.