3250
Co zrobić, by dziecko nas słuchało?

Wielu rodziców uważa, że komunikują się z dziećmi w prosty i zrozumiały sposób, a mimo to ich pociechy sprawiają wrażenie, jakby w ogóle nie słuchały swoich opiekunów. Nie pomaga wielokrotne tłumaczenie, powtarzanie poleceń, uprzejme proszenie i próby przekupstwa – po pewnym czasie rodzic zauważa, że jego przekaz w ogóle nie trafia do dziecka. Zastanówmy się, gdzie popełniany jest błąd.
Nieposłuszny maluch może nie wykonywać poleceń opiekuna z wielu powodów, jednak nie wszystkie wynikają z charakteru malca, będąc efektem celowej nieustępliwości. Niekiedy dziecko patrzy rodzicowi prosto w oczy, a mimo to nie rozumie kierowanych do niego słów. Dorośli często posługują się zbyt skomplikowanym słownictwem w stosunku do podopiecznych, choć kompletnie nie zdają sobie z tego sprawy. Nie tylko nowe i trudne do zapamiętania nazewnictwo uniemożliwia klarowny przekaz. Dzieci buntują się słysząc zdania zaczynające się od słów „musisz”, „trzeba”, „zostaw”, „przestań”, ponieważ zwroty te budzą negatywne konotacje. Nikt nie lubi słuchać rozkazów, nierzadko wzmacnianych podniesionym głosem. Nie powinniśmy zatem dziwić się podopiecznym, które nie chcą wykonywać takich poleceń. Jak więc formułować zdania, aby dziecko nie tylko z uwagą ich słuchało, ale także stosowało się do próśb rodzica?
Autorytet opiekuna nie wyrasta ze strachu, lecz z szacunku, jakim darzy go podopieczny. Musisz pamiętać o tym, że krzyk nigdy nie przynosi długotrwałego rezultatu. Jeśli będziesz mówić do dziecka podniesionym głosem, maluch zinterpretuje to jako atak, a jego reakcja okaże się odwrotna od oczekiwanej. Kluczem do wychowawczego sukcesu jest spokój i opanowanie i choć nierzadko zdarzają się sytuacje, w których trudno zapanować nad emocjami – zrównoważony ton głosu szybciej rozwiąże problem niż wszczęcie awantury. Krzyk szybko może przerodzić się w kłótnię, która do niczego dobrego nie doprowadzi.
Dysleksja, dysgrafia, dysortografia
▪ ▪ ▪
3345
09.10.2014
Specjaliści często używają określenia „dysleksja rozwojowa” w odniesieniu do trudności w czytaniu i pisaniu. Charakterystyczne jest to, że trudności dotyczą dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym....
Spacer z dzieckiem - jak przygotować się do niego w chłodne dni?
▪ ▪ ▪
2307
23.10.2016
Zima to ciężki okres dla mamy i dziecka. Zimno, szaro, nieprzyjemnie. Najlepiej siedzieć w domu i nie wystawiać nosa zza koca…. Takie właśnie myśli przychodzą Ci do głowy, gdy patrzysz w kalendarz...
Odwodnienie na wakacjach? Nie daj mu szans!
▪ ▪ ▪
2474
04.07.2016
Odwodnienie może rozwinąć się w wyniku biegunki, wymiotów lub przy nadmiernej aktywności fizycznej. A o te na wakacjach nie trudno! Aby im zapobiec należy przyjmować wystarczającą ilość płynów....
Wzorowa Łazienka. Rusza druga edycja programu marki Domestos
▪ ▪ ▪
3585
10.09.2015
1 września rusza druga edycja ogólnopolskiego programu edukacyjno-społecznego oraz konkursu pod hasłem „Wzorowa Łazienka”. Akcja adresowana jest do dyrektorów, kadry nauczycielskiej i uczniów...
Dieta na jesienną chandrę
▪ ▪ ▪
2336
25.11.2016
Kiedy za oknem robi się szaro, często dopada nas zmęczenie i zły humor. Niedobór słońca i coraz krótsze dni sprawiają, że odczuwamy brak energii i chęci do działania. Niektórzy pierwsze symptomy...
Dlaczego dzieci nie chcą chodzić do przedszkola?
▪ ▪ ▪
980
24.08.2023
Kiedy Twoje dziecko przekracza progi przedszkola, staje przed ważnym etapem w swoim życiu. To tam zaczyna nawiązywać pierwsze społeczne kontakty, uczy się podstawowych zasad i nabywa umiejętności,...