Zgłoś pomysł lub błąd
FB
zaloguj się
utwórz konto

2996

Dodano: 06.01.2016

Co zrobić, by dziecko nas słuchało?

Co zrobić, by dziecko nas słuchało?

Wielu rodziców uważa, że komunikują się z dziećmi w prosty i zrozumiały sposób, a mimo to ich pociechy sprawiają wrażenie, jakby w ogóle nie słuchały swoich opiekunów. Nie pomaga wielokrotne tłumaczenie, powtarzanie poleceń, uprzejme proszenie i próby przekupstwa – po pewnym czasie rodzic zauważa, że jego przekaz w ogóle nie trafia do dziecka. Zastanówmy się, gdzie popełniany jest błąd.

Nieposłuszny maluch może nie wykonywać poleceń opiekuna z wielu powodów, jednak nie wszystkie wynikają z charakteru malca, będąc efektem celowej nieustępliwości. Niekiedy dziecko patrzy rodzicowi prosto w oczy, a mimo to nie rozumie kierowanych do niego słów. Dorośli często posługują się zbyt skomplikowanym słownictwem w stosunku do podopiecznych, choć kompletnie nie zdają sobie z tego sprawy. Nie tylko nowe i trudne do zapamiętania nazewnictwo uniemożliwia klarowny przekaz. Dzieci buntują się słysząc zdania zaczynające się od słów „musisz”, „trzeba”, „zostaw”, „przestań”, ponieważ zwroty te budzą negatywne konotacje. Nikt nie lubi słuchać rozkazów, nierzadko wzmacnianych podniesionym głosem. Nie powinniśmy zatem dziwić się podopiecznym, które nie chcą wykonywać takich poleceń. Jak więc formułować zdania, aby dziecko nie tylko z uwagą ich słuchało, ale także stosowało się do próśb rodzica?

Autorytet opiekuna nie wyrasta ze strachu, lecz z szacunku, jakim darzy go podopieczny. Musisz pamiętać o tym, że krzyk nigdy nie przynosi długotrwałego rezultatu. Jeśli będziesz mówić do dziecka podniesionym głosem, maluch zinterpretuje to jako atak, a jego reakcja okaże się odwrotna od oczekiwanej. Kluczem do wychowawczego sukcesu jest spokój i opanowanie i choć nierzadko zdarzają się sytuacje, w których trudno zapanować nad emocjami – zrównoważony ton głosu szybciej rozwiąże problem niż wszczęcie awantury. Krzyk szybko może przerodzić się w kłótnię, która do niczego dobrego nie doprowadzi.

1 2
Zobacz także:
Pedagog ulicy Pedagog ulicy

▪ ▪ ▪

3358

04.12.2014

Ciekawe określenie… Pedagog ulicy, czyli kto? Człowiek pełniący rolę wychowawcy, pracujący na ulicy? Właśnie tak. Pedagog mimo że nie musi posiadać wykształcenia wyższego? Zgadza się. Osoba,...

Negatywny wpływ smoczka Negatywny wpływ smoczka

▪ ▪ ▪

3509

03.08.2015

Smoczek jest ważny dla dziecka. Daje dziecku poczucie bezpieczeństwa, uspokaja i zaspokaja odruch ssania z którym rodzi się maluch. Jednak zbyt długie stosowania smoczka ma również negatywne skutki....

Jesienne zabawy na dworze Jesienne zabawy na dworze

▪ ▪ ▪

4374

24.10.2015

Wakacje dobiegły końca, dni stają się coraz krótsze, temperatury na dworze niższe, a obowiązków szkolnych przybywa z każdym tygodniem. Jesień daje się we znaki także dzieciom, choć dla najmłodszych...

Szkoła muzyczna? Podejdź do tego na spokojnie Szkoła muzyczna? Podejdź do tego na spokojnie

▪ ▪ ▪

2237

27.08.2016

Szkoła muzyczna czy nauczanie indywidualne? Posłać dziecko jak najwcześniej czy poczekać aż samo o to poprosi? Motywować czy liczyć na to, że samo będzie pracowało systematycznie? Rodzice, którzy...

Mutyzm – Moje dziecko nie mówi, co się dzieje? Mutyzm – Moje dziecko nie mówi, co się dzieje?

▪ ▪ ▪

3079

04.08.2015

Smoczek jest ważny dla dziecka. Daje dziecku poczucie bezpieczeństwa, uspokaja i zaspokaja odruch ssania z którym rodzi się maluch. Jednak zbyt długie stosowania smoczka ma również negatywne skutki....

„Explorer Academy. Tajemnica Mgławicy” „Explorer Academy. Tajemnica Mgławicy”

▪ ▪ ▪

5158

18.10.2018

Pasjonujące eksperymenty, nowe technologie i podróże to świat młodych bohaterów serii „Explorer Academy”, autorstwa Trudi Trueit, osadzony w fantastycznych realiach. Przygody Cruza Coronado,...

Akceptuję, nie pokazuj więcej

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.

Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki.