7392
Zdolny, ale leniwy – fakty i mity na temat opieszałych geniuszy c.d.

Wielu rodziców arcyzdolnych pociech boryka się z problemem braku motywacji do nauki ze strony dzieci. Wysoki potencjał intelektualny nie zawsze idzie w parze z zapałem do zdobywania wiedzy. „Zdolny, ale leniwy” to etykieta przypisywana najmłodszym już na etapie szkoły podstawowej. Nie zawsze jednak jest to kombinacja wrodzonych cech. Rozprawmy się więc ze stereotypami krążącymi na temat młodych geniuszy.
Nagradzanie dziecka jest najwłaściwszą formą motywacji do nauki.
Aby nakłonić dziecko do systematycznej nauki, należy chwalić je za wysiłek włożony w wykonanie danego zadania, a nie za osiągnięcie wymiernych wyników. Milusińscy oczekują od swoich rodziców sprawiedliwej oceny i nagradzania za ich starania. Dowartościowywanie pociechy w sposób adekwatny do nakładu pracy sprawi, że zrozumieją, iż warto się przykładać, aby osiągnąć cel. Chwalić należy wysiłki malucha, a nie posiadaną przez niego wiedzę. Rozliczanie dziecka z ocen i porównywanie jego stopni do świadectw rówieśników sprawi, że nabierze nawyku lenistwa i odkładania obowiązków na później. Nagradzanie uczniów jest świetną techniką motywacyjną, pod warunkiem, że stosuje się ją z rozwagą.
Lenistwo to najgorsza z etykiet, jaką można przypisać dziecku.
To stuprocentowa prawda! Maluchy nie rodzą się opieszałe i nie pozostają takie do końca życia. Psycholodzy zgodnie twierdzą, że lenistwo uzdolnionych dzieci jest cechą wtórną. W wielu przypadkach jest to efekt uboczny stosowania niewłaściwych metod nauczania. Pociecha nazywana od najmłodszych lat leniuchem, może zacząć używać tego jako usprawiedliwienia dla swoich działań. Brak motywacji do nauki powinien być wyzwaniem zarówno dla rodziców, jak i ich potomstwa, nie zaś wymówką. Specjaliści z polskiego oddziału Mensy znaleźli sposób na aktywizację młodych geniuszy. Zawsze warto podkreślać ich zdolność do rzetelnej pracy i nagradzać je za to, że podjęły pewne wyzwania. Zdolne dziecko, które z natury jest ambitne i lubi, kiedy jego umysł pracuje, będzie wdzięczne za to, że ktoś je rozumie i pokazuje mu, że szkoła może być wspaniałym miejscem, w którym dzieją się ciekawe rzeczy - zapewniają profesjonaliści.
Baby-shower jaki wybrać prezent?
▪ ▪ ▪
2749
17.02.2015
Baby- shower bez prezentu? Niemożliwe! Podarunki dla przyszłej mamy są nie tylko przyjemną, ale zwyczajnie i ważną częścią imprezy. Najlepiej sprawdzą się te, które są i funkcjonalne, i estetyczne....
Kiedy dziecku zaczyna być potrzebny telefon komórkowy?
▪ ▪ ▪
3224
05.02.2019
Niektórzy rodzice nie chcą kupować dziecku zbyt wcześnie komórki, ale gdy już cała klasa ma własny smartfon, coraz trudniej przekładać tą decyzję. Kiedy jest dobry czas na telefon i czy lepiej...
Dziecięce zmysły
▪ ▪ ▪
3132
27.04.2015
Noworodek uczy się przez doświadczenia zmysłowe. Dbajcie o rozwój waszego maleństwa od samego początku. Dzieci potrafią zapamiętywać odczucia jeszcze z życia płodowego. Jednak nadmiar bodźców...
Gdy dziecko obgryza paznokcie
▪ ▪ ▪
3775
29.08.2015
Obgryzanie paznokcie jest dość częstym problemem, szacuje się, że robi to 1/3 dzieci i młodzieży. Co więcej, nawyk, zaliczany zresztą do „nerwowych przyzwyczajeń”, może uaktywniać się...
Przyjęcie dla najmniejszych – uroczystość chrztu świętego
▪ ▪ ▪
3753
25.07.2016
Wielkimi krokami zbliża się ważna uroczystość w Waszej rodzinie? Chrzest święty to wyjątkowe przeżycie zarówno dla dziecka, jak i jego rodziców, dziadków i chrzestnych. To magiczny dzień,...
Przy jednym stole - czyli znaczenie wspólnych posiłków
▪ ▪ ▪
3294
23.06.2015
Rodzinne posiłki są coraz mniej popularne, ma na to wpływ ciągły pośpiech, brak potrzeby spędzania czasu z rodziną i „zamykanie się” w świecie wirtualnym. Ze względu na wszechobecne sprzęty...