6901
Zdolny, ale leniwy – fakty i mity na temat opieszałych geniuszy c.d.

Wielu rodziców arcyzdolnych pociech boryka się z problemem braku motywacji do nauki ze strony dzieci. Wysoki potencjał intelektualny nie zawsze idzie w parze z zapałem do zdobywania wiedzy. „Zdolny, ale leniwy” to etykieta przypisywana najmłodszym już na etapie szkoły podstawowej. Nie zawsze jednak jest to kombinacja wrodzonych cech. Rozprawmy się więc ze stereotypami krążącymi na temat młodych geniuszy.
Nagradzanie dziecka jest najwłaściwszą formą motywacji do nauki.
Aby nakłonić dziecko do systematycznej nauki, należy chwalić je za wysiłek włożony w wykonanie danego zadania, a nie za osiągnięcie wymiernych wyników. Milusińscy oczekują od swoich rodziców sprawiedliwej oceny i nagradzania za ich starania. Dowartościowywanie pociechy w sposób adekwatny do nakładu pracy sprawi, że zrozumieją, iż warto się przykładać, aby osiągnąć cel. Chwalić należy wysiłki malucha, a nie posiadaną przez niego wiedzę. Rozliczanie dziecka z ocen i porównywanie jego stopni do świadectw rówieśników sprawi, że nabierze nawyku lenistwa i odkładania obowiązków na później. Nagradzanie uczniów jest świetną techniką motywacyjną, pod warunkiem, że stosuje się ją z rozwagą.
Lenistwo to najgorsza z etykiet, jaką można przypisać dziecku.
To stuprocentowa prawda! Maluchy nie rodzą się opieszałe i nie pozostają takie do końca życia. Psycholodzy zgodnie twierdzą, że lenistwo uzdolnionych dzieci jest cechą wtórną. W wielu przypadkach jest to efekt uboczny stosowania niewłaściwych metod nauczania. Pociecha nazywana od najmłodszych lat leniuchem, może zacząć używać tego jako usprawiedliwienia dla swoich działań. Brak motywacji do nauki powinien być wyzwaniem zarówno dla rodziców, jak i ich potomstwa, nie zaś wymówką. Specjaliści z polskiego oddziału Mensy znaleźli sposób na aktywizację młodych geniuszy. Zawsze warto podkreślać ich zdolność do rzetelnej pracy i nagradzać je za to, że podjęły pewne wyzwania. Zdolne dziecko, które z natury jest ambitne i lubi, kiedy jego umysł pracuje, będzie wdzięczne za to, że ktoś je rozumie i pokazuje mu, że szkoła może być wspaniałym miejscem, w którym dzieją się ciekawe rzeczy - zapewniają profesjonaliści.

▪ ▪ ▪
3442
28.05.2015
Organizm człowieka to bardzo złożony system. Aby wszystkie komórki i narządy mogły prawidłowo funkcjonować, potrzebują odpowiedniej ilości wody. Zapotrzebowanie na nią zależy m.in. od wieku,...

▪ ▪ ▪
3716
09.10.2014
Percepcja wzrokowa nie jest tylko spostrzeganiem wzrokowym. Inaczej – nie jest ważne tylko to, co zobaczymy, ale też interpretacja bodźców. Spostrzegamy kształt i barwę, elementy na tle całości,...

▪ ▪ ▪
2745
18.08.2016
Ból gardła może zaatakować Twoje dziecko o każdej porze roku. Może być mniej lub bardziej intensywny, ale zawsze wymaga interwencji. Jak pomóc maluchowi? Istnieją skuteczne sposoby, które pomogą...

▪ ▪ ▪
2834
17.11.2014
Dla małego dziecka kuchnia jest miejscem, w którym największą ciekawostką są garnki, pokrywki i przyrządy, które można wyciągać (bądź zrzucać) z półek. Im starszy szkrab tym kuchnia odkrywa...

▪ ▪ ▪
3487
03.07.2015
Dzieciaki lubią małe i większe dramaty. Jednym z nich jest mycie zębów, które niektórym kojarzy się z przykrym obowiązkiem. Udowadniamy, że wcale nie musi tak być, a szczotkowanie to świetna...

▪ ▪ ▪
5614
18.12.2015
Zabawa to jedna z form aktywności, w której każde dziecko chętnie uczestniczy. Dzięki niej maluchy poznają otaczający je świat, uczą się współdziałać w grupie i nawiązują kontakty rówieśnicze....