3668
Zalety grup mieszanych w przedszkolach i żłobkach.
Rodzice często sprzeciwiają się grupom mieszanym w przedszkolach. Chcą aby ich pociechy spędzały czas z równolatkami. Nie mniej jednak, dowiedziono, że dzieci młodsze szybciej się uczą podpatrując starsze. Również dla starszych dzieci jest szereg korzyści z takiego łączenia grup.
Skupmy naszą uwagę na zaletach takiego stanu rzeczy. Zarówno żłobek prywatny jak i przedszkola, nie tylko te prywatne, wprowadzają takie rozwiązanie do swoich placówek. Dzieci młodsze łączy się w grupach ze starszymi.
Specjaliści są zgodni co do tego, że podpatrywanie zachowań innych dzieci (tzw. uwaga mimowolna), przynosi pozytywne efekty. Można to zaobserwować w grupach mieszanych wiekowo, już w pierwszych dniach nowego roku szkolnego.
Jak to się przejawia? A choćby tym, że młodsze dzieci, nawet te które pierwszy raz są w przedszkolu mniej płaczą. Obserwują bowiem swoich starszych kolegów, którzy już są „zaprawieni w bojach”. Dzieciom bardzo łatwo przychodzi naśladowanie innych. Skoro starszaki nie płaczą, to maluszkom też będzie łatwiej. Między dziećmi u których jest stosunkowo nieduża różnica wieku wywiązuje się nić porozumienia. Pomagają one sobie nawzajem. W praktyce często wygląda to tak, że starszaki czują się troszkę opiekunami maluszków. Czują się odpowiedzialne za młodsze dzieci. Pomagają w trudniejszych zabawach, uczą ładnie mówić, na swój sposób uczą nawet jak należy się zachowywać, a jak nie wypada. Maluszki bacznie obserwują zachowanie starszych. Jak radzą sobie z trudnościami, jak rozwiązują problemy, czy choćby nawet jak jedzą obiad, aby się nie ubrudzić.
Przedszkola jak i żłobek prywatny mają swoją podstawę programową, którą realizują w grupach, jednak młodsze dzieci mogą robić to co starsze, jeśli tylko chcą. Młodsze i starsze dzieci razem wykonują przedszkolne obowiązki. Dzielą się nimi. Często jest to rozwiązane w ten sposób, że przedszkolne dyżury to zespół dwóch osób starszaczka i malucha, którzy nawzajem sobie pomagają.
Zalet grup mieszanych jest jeszcze wiele:
- rywalizację zastępuje współpraca,
- starsze dzieci uczą się akceptować "niedoskonałości" maluchów
- młodsze czerpią inspirację z dokonań starszych
Zorganizowanie grupy mieszanej, tak aby dobrze funkcjonowała wymaga sporo trudu i logicznych rozwiązań. Młodsze dzieci mają bowiem inne potrzeby niż starsze, potrzebują na pewne czynności więcej czasu. Potrzebne są odpowiednie materiały dydaktyczne, jak również niezbędna jest wykwalifikowana kadra, która wykaże się bardzo dobrą znajomością potrzeb dzieci.
Są również wady grup mieszanych w przedszkolu. Na przykład niektórzy rodzice starszaków uważają, że łączenie ich dzieci z młodszymi opóźni ich rozwój, nie wniesie nic dobrego do ich codziennego życia. Nie jest to jednak prawda, bo dzieci starsze dużo zyskują „opiekując” się młodszymi. Owszem zdarza się, że starsze dziecko nieco dziecinnieje dużo przebywając z młodszymi, nie wynika to jednak z jego opóźniania, tylko z naśladownictwa. To jednak chwilowe zachowania, po pewnym czasie wszystko wraca do normy.
Jeśli chcą Państwo osobiście poznać opinię pedagogów na temat grup mieszanych proponuję żłobek prywatny Ciuchcia Puch Puch Bielany gdzie pracują wykwalifikowani pedagodzy oraz psychologowie, którzy chętnie odpowiedzą na wszystkie pytania dotyczące grup mieszanych w żłobkach i przedszkolach. Adres placówki znajdą państwo na stronie puchpuch.pl.
puchpuch.pl
▪ ▪ ▪
3032
24.03.2015
To właśnie w nim dzieci stawiają pierwsze kroki ku samodzielności. Integruje najmłodszych i rozwija w nich zdolności społeczno-emocjonalne niezbędne w życiu każdego dorosłego człowieka. Przedszkole...
▪ ▪ ▪
1872
22.01.2018
Bycie rodzicem to zadanie niezwykle odpowiedzialne. Wychowanie malucha na dobrego i mądrego człowieka, który będzie potrafił prawidłowo funkcjonować w społeczeństwie, jest sztuką. Znamy sposób,...
▪ ▪ ▪
2630
16.09.2016
Dla wielu dzieci, wychowujących się jeszcze 30 lat temu, największym marzeniem było posiadanie roweru albo łyżew. Obecnie te sprzęty ustępują miejsca smartfonom i tabletom. Do tego motywacja dzieci...
▪ ▪ ▪
2765
06.10.2015
Pilny uczeń przynoszący do domu piątki i czwórki to duża radość dla każdego rodzica. Zdarza się jednak, że pierwszak niechętnie ćwiczy umiejętność pisania, czytania czy liczenia. Na szczęście...
▪ ▪ ▪
2337
26.11.2015
28 listopada o godzinie 11.00 Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA) zaprasza dzieci w wieku 2-4 lat wraz z rodzicami do udziału w przeznaczonych specjalnie dla nich muzycznych warsztatach, podczas których...
▪ ▪ ▪
3484
09.10.2014
Depresja niesłusznie jest kojarzona tylko z osobami dorosłymi. Symptomy tej podstępnej choroby mogą ujawnić się nawet w wieku niemowlęcym (szczególnie na skutek odosobnienia z matką). Depresja...