Zgłoś pomysł lub błąd
FB
zaloguj się
utwórz konto

1207

Dodano: 26.06.2016

Woda i napoje a zdrowie dzieci - Komentarze ekspertów

Woda i napoje a zdrowie dzieci - Komentarze ekspertów

do „Badania nawyków dotyczących nawodnienia i odżywiania wśród dzieci w wieku szkolnym”, zrealizowanego przez TNS Polska na zlecenie Żywiec Zdrój S.A., 2016

Prof. dr hab. n. med. Halina Weker

- „Woda stanowi niewielki odsetek wśród napojów, które dzieci spożywają w ciągu dnia. A to spożycie powinno być na poziomie 60 do nawet 80 proc. Dlaczego promujemy wodę? Bo jest uniwersalnym rozpuszczalnikiem w organizmie i najlepiej nawadnia. Dzięki temu dzieci mają lepszą koncentrację i więcej energii do nauki i aktywności fizycznej”.

- „Powinniśmy zachęcać dzieci do picia wody między innymi poprzez zapewnienie jej dostępności. Woda powinna być zawsze w zasięgu ręki dziecka, ale ważna jest też rola rodziców, by tę wodę swoim dzieciom podsuwali, a jednocześnie ograniczali dostęp napojów słodkich. Nowe wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) na lata 2016-2020 wskazują cukier, obok soli, tłuszczów nasyconych i izomerów trans, jako element który powinien być ograniczany w naszej diecie”.

Dr n. med. Agnieszka Jarosz

- „Objawy odwodnienia u dzieci mogą być bardzo różne. Czasem oceniamy, że jeśli dzieci są niesforne, rozdrażnione, nie potrafią skupić uwagi, to cierpią na jakieś zaburzenia, tymczasem może to być spowodowane właśnie niedoborem płynów. Każdy organizm wymaga wody, a jej brak prowadzi do problemów zdrowotnych”.

Danuta Kozakiewicz, dyrektor szkoły podstawowej nr 103 w Warszawie

- „Dziecko powinno mieć prawo napić się wody w ciągu lekcji. To powinno być czymś zupełnie naturalnym, bez konieczności pytania nauczyciela o zgodę”.

- „W natłoku informacji, na temat zdrowego odżywiania, w tym nawodnienia, rodzice faktycznie mogą czuć się zagubieni. Szkoła może być tym miejscem, gdzie przekazywana jest wiedza z dobrych źródeł, na przykład z Instytutu Żywności i Żywienia. My tę wiedzę w atrakcyjny i dopasowany do wieku i płci sposób dajemy uczniom, a oni poprzez przygotowania do konkursów, czy przedstawienia teatralne przekazują swoim rodzicom. W naszej szkole to się świetnie sprawdza”.

Marta Żysko-Pałuba, psycholog i psychoterapueta

- „Nie jest tak, że rodzimy się z nawykami. Mamy wykształconą preferencję smakową, ale nawyki to coś, co nabywamy z czasem, w otoczeniu różnych czynników. Jednym z istotnych czynników są rodzice i ich nawyki, to co sami piją, piją także ich dzieci, które uczą się przez naśladowanie”.

- „Często zdarza się, że rodzice nie postrzegają napojów jako dodatkowych posiłków, szczególnie jeśli są to produkty zawierające cukier. Dostarczają one kalorii i przy niewłaściwie zbilansowanej diecie mogą doprowadzić do sytuacji, że dziecko nie będzie chciało jeść. A przywrócenie mu apetytu może wymagać konsultacji lekarskiej i psychologicznej. Warto więc zwracać uwagę, co nasze dzieci jedzą i piją w ciągu dnia”.

Grzegorz Łapanowski, fundacja „Szkoła na widelcu”

- „Dzieci działają instynktownie, intuicyjnie, dlatego mając utrwaloną preferencję smaku słodkiego będą sięgać po to co słodkie i kolorowe. Tymczasem woda ma delikatny smak, trzeba się do niego przekonać i przyzwyczaić”.

- „Na warsztatach kulinarnych, które od lat prowdzimy dla dzieci w szkołach, pokazujemy im różne produkty, opowiadamy o ich historii, o pochodzeniu, potem wspólnie przygotowujemy posiłki i naprawdę ponad 60 proc. dzieci próbuje tego, co same zrobiły. Nawet jeśli wcześniej utrzymywały, że coś im nie smakuje i tego nie jedzą. Można je więc przekonać do zmiany nawyków, tylko trzeba im poświęcić czas i uwagę”.

Zobacz także:
Technika – szkoły z przyszłością Technika – szkoły z przyszłością

▪ ▪ ▪

2684

15.04.2016

Nie od dziś mówi się, że tradycyjnie pojmowany system edukacji w naszym kraju mocno się zmienia. Dotyczy to zarówno edukacji na stopniu wyższym, jak i przede wszystkim – średnim. Dziś bowiem...

Jak uniknąć nietrafionych prezentów? Jak uniknąć nietrafionych prezentów?

▪ ▪ ▪

1760

21.11.2017

Często zastanawiamy się, co komu dać w prezencie urodzinowym, imieninowym, co kupić na mikołajki, na gwiazdkę lub inne okazje. Pragniemy, aby prezent sprawił radość obdarowywanej osobie, jednocześnie...

Dziecięca rehabilitacja Dziecięca rehabilitacja

▪ ▪ ▪

1500

27.08.2015

Osiągnięcia, przypisywane określonym grupom wiekowym dzieci, są tylko ogólnymi wytycznymi. Gdyby każde dziecko spełniało określone normy, oznaczałoby, że rozwija się książkowo. Jednak nie...

Pielęgnacja pępka u noworodka Pielęgnacja pępka u noworodka

▪ ▪ ▪

2291

21.06.2015

Po wypisaniu ze szpitala wracacie już całą rodzina do domu. Już teraz każde kwilenia odbieracie jako dzwonek alarmowy. Nic więc dziwnego, że gojący się pępek maleństwa wzbudza w Was lekki niepokój....

Wzmacniamy młodą mamę Wzmacniamy młodą mamę

▪ ▪ ▪

1613

07.07.2014

Każda młoda mama zasługuje na miano bohatera. Przez dziewięć miesięcy nosiła pod maluszka, potem przeszła przez ból porodu i mimo że sama chciałaby wziąć urlop i porządnie wypocząć, opiekuje...

Osiem inteligencji dziecka. Osiem inteligencji dziecka.

▪ ▪ ▪

1727

22.12.2014

Inteligencja człowieka występuje w różnych postaciach, odpowiadających głównym dziedzinom kultury. Jest to inteligencja wieloraka, która występuje u każdej osoby w różnych proporcjach. Warto...

Akceptuję, nie pokazuj więcej

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.

Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki.