3654
Rozwój rocznego dziecka – coraz większa samodzielność

Kiedy zbliżają się pierwsze urodziny Twojego dziecka, z pewnością dziwi Cię tak szybki upływ czasu oraz to, ile Twój maluch już potrafi. Rzeczywiście, lista umiejętności rocznego dziecka oraz poziom jego samodzielności są doprawdy imponujące. Zobacz, jak dokładnie wygląda rozwój dziecka, kiedy ma dwanaście miesięcy.
To już potrafi
Ruchy dziecka po ukończeniu pierwszego roku życia stają bardziej precyzyjne, co powoduje, że coraz więcej czynności maluch chce wykonywać samodzielnie. Potrafi już przewracać strony swojej ulubionej książeczki do czytania, a dzięki umiejętności chwytania przedmiotów przy pomocy dwóch palców oraz wkładania jednej rzeczy w drugą, zaczyna budować pierwsze wieże z klocków.
Rozpoznawanie różnych przedmiotów zazwyczaj kończy się wskazywaniem na nie paluszkiem. W tym czasie raczkowanie wychodzi dziecku coraz lepiej, podobnie jak utrzymywanie pionowej pozycji oraz pierwsze wymarzone przez rodziców kroki. W zależności od stopnia zaawansowania procesu chodzenia, maluch może zacząć pokonywać pierwsze przeszkody spotykane na swoje drodze, na przykład pod postacią schodków. Odbywa się to poprzez dostawianie jednej nóżki do drugiej (tzw. krok dostawny), choć akurat ta umiejętność może być dla dziecka niebezpieczna i wymaga wzmożonej czujności rodziców.
Umiejętność jedzenia w okresie pierwszego roku życia jest na tyle zaawansowana, że nasze dziecko może zjadać te same posiłki, co pozostali członkowie rodziny. Oczywiście, muszą one być zdrowe. Maluch potrafi już samodzielnie zdjąć sobie bucik lub rozpiąć pieluchę, choć trzeba przyznać, że akurat te czynności zazwyczaj wykonuje w najmniej oczekiwanych przez rodziców momentach!
Zobacz więcej na: http://www.enfamil.pl/pl/articles/kamienie-milowe-niemowlecia/miesiac-9
Coraz większa samodzielność i świadomość
Do listy umiejętności swojego szkraba możesz dopisać posługiwanie się przedmiotami zgodnie z ich rzeczywistym zastosowaniem, a także zapamiętywanie kolejności czynności do wykonania. Ta umiejętność to przedsmak przyszłego myślenia zorganizowanego. Roczne dziecko zaczyna z coraz większą świadomością wymawiać proste słowa. Pierwsze, wyczekiwane „ma – ma”, złożone ze zlepionych przypadkiem sylab, zostaje zastąpione świadomym „mama”. Nazwy zwierząt wymawiane są w postaci dźwięków, jakie zwierzęta wydają, na przykład krówka to „muu”, a kotek „miau”. Próby komunikowania niechęci w postaci słowa „nie” zostają dodatkowo potwierdzone przeczącym kręceniem głowy (tak dla pewności, żeby rodzice zrozumieli, że zupka nie do końca jest trafionym pomysłem).
Coraz większa samodzielność Twojej pociechy niestety łączy się również z coraz to większym nieposłuszeństwem wobec poleceń, które nie zyskują aprobaty dziecka. Takie zachowanie to znak, że kształtuje się u niego świadome myślenie o sobie samym. Pomimo okazywania niechęci do niektórych czynności, zwłaszcza tych mniej lubianych, maluch bardzo chętnie wykonuje polecenia dotyczące zabawy, takie jak na przykład „podaj samochodzik”, lub „połóż klocek na ziemi”. Pochwała dobrze wykonanej czynności wywołuje u dziecka zadowolenie.
Roczne dziecko nadal nieswojo czuje się w towarzystwie nieznanych osób. Za to uwielbia spędzać czas ze swoimi rodzicami, zwłaszcza z mamą. Maluch w dalszym ciągu kocha obserwację twarzy osób gromadzących się wokół niego i rozpoznaje coraz więcej z nich. Dziecko zwraca także uwagę na charakterystyczne szczegóły wyglądu u różnych osób, takie jak na przykład okulary.
Zabawa to podstawa – ale z kim i jak?
W tym okresie samodzielna zabawa trwa zazwyczaj maksymalnie przez kilka minut, natomiast ta, w której uczestniczą rodzice, może trwać praktycznie w nieskończoność. Roczne dziecko co prawda wykazuje zainteresowanie innymi dziećmi, ale wspólna zabawa z nimi na tym etapie jest raczej niemożliwa, ponieważ nie potrafi się dzielić zabawkami.
Każdy przedmiot jest uważany za własny i na wyłączność. Nawet, jeśli usadzisz maluchy obok siebie, by w ten sposób zachęcić je do wspólnej zabawy, każde z nich będzie bawiło się samodzielnie. Ogromną radość rocznym dzieciom sprawia pomoc osobom dorosłym w wykonywaniu różnych domowych czynności.
enfamil.pl
Za co kochamy? Za nic czy mimo wszystko?
▪ ▪ ▪
3982
11.08.2015
„Kocha się za nic. Nie istnieje żaden powód do miłości – pisał Paulo Coelho. Teza ta jest niewątpliwie zasadna. Ale czy na etapie wybierania miłości jesteśmy zupełnie bezwolni i zdajemy...
Dlaczego zimą zaostrzają się objawy AZS?
▪ ▪ ▪
2957
11.02.2016
W okresie zimowym mali alergicy mogą odpocząć od alergenów, takich jak pyłki drzew czy traw. Nie oznacza to jednak, że wszystkie alergeny zasypiają! To właśnie zimą zaostrza się AZS, objawy...
3 pomysły na weekendowy wyjazd z dziećmi
▪ ▪ ▪
2505
14.04.2017
Wiosna coraz śmielej wkracza do Polski, a wraz z nią ciepłe dni i ochota na weekendowe wyjazdy z pociechami. Gdzie się wybrać, żeby odpocząć, poznać ciekawe miejsca i przede wszystkim dobrze się...
Depresja u dzieci i nastolatków
▪ ▪ ▪
3224
11.07.2015
Depresja nie kojarz nam się z zagrożeniem obejmującym dzieci i młodzież. Jednak pomimo często widoku uśmiechniętych buzi na depresje choruje coraz więcej nastolatków. Nieleczona może mieć tragiczne...
Stres, brak koncentracji, agresja czy pogorszenie słuchu.
▪ ▪ ▪
2651
07.09.2016
Szkoła, to miejsce, które powinno wspierać proces nauczania ułatwiając koncentrację oraz komunikację i współpracę pomiędzy uczniami a nauczycielem, a podczas przerw wypoczynek i regenerację...
Techniki szybkiego uczenia się i zapamiętywania
▪ ▪ ▪
4067
10.10.2014
Mało kto wie, że nazwa określająca techniki pamięciowe – mnemotechniki – wywodzi się od imienia greckiej bogini pamięci Mnemosyne. Mówi się, że bogini ta znała zarówno przeszłość, teraźniejszość,...