38135
Odbicie lustrzane liter

Czasami takie poprzekręcane litery nie przypominają tych z alfabetu polskiego. Litery odwrócone w płaszczyźnie pionowej, a przede wszystkim całe wyrazy pisane w odbiciu lustrzanym, czyli z prawej strony na lewą, najlepiej odczytuje się z użyciem lustra. Okazuje się, że pisał w ten sposób m.in. Leonardo da Vinci.
Skąd taki sposób pisania
W wielu przypadkach pismo lustrzane jest konsekwencją leworęczności. Sposób pisania w języku polskim, czyli od lewej strony do prawej, jest idealnie przystosowany dla osób praworęcznych. Osobom z dominacją ręki lewej łatwiej jest pisać od strony prawej do lewej. U dzieci, maksymalnie do drugiego semestru klasy pierwszej, lustrzany zapis jest w miarę akceptowalny. W znacznej mierze jest on wynikiem nie ustalonej jeszcze lateralizacji. Lateralizacja jest „stronnością” ciała, a więc dominacją jednej połowy ciała na drugą, a więc np. prawej ręki nad lewą, prawej nogi nad lewą. W przypadku pisania w odbiciu lustrzanym zwykle dominująca jest lewa ręka i prawe oko.
Jak ćwiczyć, by dziecko pisało poprawnie
Choć sposób zapisywania przez dziecko liter i słów wydaje się nam dziwny, absolutnie nie powinniśmy drwić, wyśmiewać czy komentować w przykry sposób. Wielu specjalistów uważa, że dziecko do piątego roku życia czy do początków nauki szkoły podstawowej ma jeszcze prawo tak pisać. Odbicie lustrzane w znacznej grupie uczniów zanika, bądź pojawia się sporadycznie, choć w niektórych przypadkach utrzymuje się do dorosłości.
Będąc rodzicem zawsze możesz udać się do poradni psychologiczno-pedagogiczną po poradę, ewentualną diagnozę i wskazówki do pracy. Warto jest próbować różnych ćwiczeń:
- Ważne jest, żeby zdawać sobie sprawę, że pisaniu w lustrzanym odbiciu sprzyja rozpoczynanie nauki pisania liter od tych w postaci drukowanej. Potem dziecku może być trudno odwrócić litery.
- Ponadto bardzo cenną umiejętnością, niezwykle przydatną podczas pisania, jest umiejętność rozróżniania stron i kierunków. Warto jest pilnować kierunku (od strony lewej do prawej) nawet w przypadku rysowania.
- Linie pionowe zawsze muszą być prowadzone z góry na dół.
- Równie ważny jest kierunek kreślenia szlaczków. Na tym etapie dziecko bardzo szybko utrwala niepoprawną stronę zapisu, co potem przekłada się na kierunek pisania liter. Utrwalone nieprawidłowości wpływają także na trudności z odpowiednim ustawieniem ręki i ułożeniem zeszytu. Zeszyt dla osoby leworęcznej powinien być ułożony na ukos w prawą stronę.
- Polepszeniu orientacji w przestrzeni służą ćwiczenia fizyczne.
pedagog Anna Chmielewska
autorka wielu artykułów o tematyce parentingowej
prywatnie mama dwójki dzieci.
Jak nauczyć dziecko porządku?
▪ ▪ ▪
2809
01.08.2015
Czyste mieszkanie to spokojna głowa. Tylko jak tej głowy nie zaśmiecać, skoro po mieszkaniu wala się mnóstwo zabawek. Naukę porządku czas zacząć.
Lęk przed szkołą: uzasadniony czy nie?
▪ ▪ ▪
2503
14.10.2016
Szkoła może wywoływać lęk, z którym dzieci muszą się codziennie mierzyć. Wymyślają najróżniejsze wymówki, tylko po to, by zostać w domu. Co robią rodzice? Bagatelizują je myśląc, że...
Jak nauczyć dziecko samodzielnej zabawy i zyskać chwilę czasu dla siebie?
▪ ▪ ▪
2420
21.05.2024
Bardzo często zdarza się, że rodzice obawiają się, że poprzez swoje zachowanie w jakiś sposób będą zaniedbywać dziecko. Jest to widoczne na przykład w kontekście samodzielnej zabawy malucha....
Rusza MegaMisja Fundacji Orange w szkolnych świetlicach
▪ ▪ ▪
3115
09.10.2015
Wystartował nowy program Fundacji Orange na rzecz świetlic szkolnych. Celem MegaMisji jest wzbogacenie ich oferty oraz wsparcie dzieci w rozwoju umiejętności cyfrowych. Jest to pierwsza kompleksowa,...
Co zrobić, by maluch polubił kąpiele?
▪ ▪ ▪
2897
24.12.2015
Są takie dzieci, które kąpiele wprost uwielbiają. Są i takie, które na widok wanienki z wodą wybuchają płaczem. Co zrobić, aby niemowlę polubiło pluskanie się w wodzie? Jak przełamać dziecięce...
Egoista w piaskownicy
▪ ▪ ▪
3125
24.06.2014
Czy Twój Maluch chętnie dzieli się zabawkami z innymi dziećmi? Jeżeli ma z tym problem, to nie zmuszaj go, a pokaż że można zawsze się z kolegą czy koleżanką wymienić.