3898
Negatywny wpływ smoczka

Smoczek jest ważny dla dziecka. Daje dziecku poczucie bezpieczeństwa, uspokaja i zaspokaja odruch ssania z którym rodzi się maluch. Jednak zbyt długie stosowania smoczka ma również negatywne skutki.
Od dłuższego czasu wśród rodziców rozgorzała kampania „przeciwsmoczkowa”. Smoczkowi przypisuje się wiele negatywnych obrazów niekoniecznie zgodnych z prawdą. W rezultacie młodzi rodzicie całkowicie rezygnują ze smoczków lub wręcz przeciwnie, smoczek staje się ich częstym wybawieniem. Natłok sprzecznych informacji atakuje rodziców i ich dezorientuje, tym bardziej że decyzja dotycząca smoczka nie jest jedyną jaką muszą podjąć.
Odpowiednio stosowany smoczek, nie stanowi zagrożenia dla dziecka, jest wręcz dla niego dobry. Jednak zbyt długie stosowanie smoczka może prowadzić do:
- Wady zgryzu – aby uniknąć wad zgryzu, należy zrezygnować ze smoczka przed pojawieniem się pierwszych mlecznych zębów. Ssanie smoczka może spowodować takie wady jak tyłozgryz, zgryz otwarty i przodozgryz. Dodatkowo dziecięcy smoczek powinien być odpowiednio wyprofilowany.
- Problemy z jedzeniem – ssanie smoczka znacząco się różni od ssania maminej piersi. W przypadku karmienia dziecko używa wielu mięśni twarzy, smoczek nie wymaga od niego takiego wysiłku. Nadmierne korzystanie ze smoczka może spowodować u dziecka zmianę techniki ssania piersi, przez co proces karmienia stanie się nadmiernie długi, dziecko będzie marudne, a kobiecy biust zdecydowanie na tym ucierpi.
- Wad wymowy – smoczek jest swojego rodzaju blokadą dla języka dziecka. Zbyt długie go stosowanie uniemożliwia wyksztalcenie się odpowiednich „nawyków języka”. Standardowa pozycja języka, gdy dziecko korzysta ze smoczka to unieruchomienie, przyciśnięcie go do dolnej części szczęki. W tym okresie dziecko powinno nauczyć się innych pozycji języka, dzięki którym, podczas nauki mówienia nie będzie miało problemów z odtworzeniem głosek. Źle wykształcony aparat mowy, uniemożliwia poprawne wysławianie się.
- Niechęć do nauki mówienia – ze względu na ciągłą obecność smoczka w buzi, maluch nie ma potrzeby wydawania z siebie dźwięków. Dzieci używające zbyt długo smoczków, wolniej zaczynają mówić
Redakcja portalu AchTeDzieciaki.pl
Paulina Józefowicz
Radzę sobie z problemami żyletką…
▪ ▪ ▪
3887
24.05.2015
Coraz więcej nastolatków się okalecza. Żyletki, cyrkle, noże, wszelkie ostre przedmioty zamiast sprawiać im ból dają ulgę. Krzywdzenie siebie, obserwowanie całego procesu i płynącej krwi jest...
Cykl EDUKACJA: Plecak, tornister czy torba na kółkach?
▪ ▪ ▪
2558
19.09.2015
Najważniejszym zakupem podczas kompletowania szkolnej wyprawki jest torba, w której uczeń nosić będzie podręczniki i przybory papiernicze. Zastanawiasz się, co najlepiej będzie służyło Twojemu...
Na kogo wypadnie na tego bęc!
▪ ▪ ▪
13.09.2015
Zabawy domowe wymagają kreatywności, cierpliwości i mnóstwa energii. Każdy rodzic wie, jak trudno jest zainteresować malca na dłużej. Wraz z rozwojem dziecka jest to coraz większe wyzwanie–...
Cukrzyca u dzieci – jak sobie z nią poradzić?
▪ ▪ ▪
2327
12.05.2018
Twoje dziecko jest wiecznie zmęczone, senne i w ostatnim czasie schudło? Oprócz tego często odwiedza toaletę i męczy je pragnienie? Musisz bacznie je obserwować i udać się z nim do lekarza. Bardzo...
Kultowe zabawki zawsze w modzie
▪ ▪ ▪
2336
24.07.2018
Niektóre, proste i ponadczasowe zabawki zachwycają dzieci przychodzące na świat się w kolejnych pokoleniach tak samo, jak oczarowywały przed setkami lat. Na pewno takim kultowym przedmiotem służącym...
Fobia szkolna
▪ ▪ ▪
3289
09.10.2014
Fobia szkolna jest zaburzeniem lękowym, rodzajem nerwicy sytuacyjnej. Nerwica ma podłoże psychiczne i absolutnie nie wynika z lenistwa dziecka czy z nieuzasadnionej niechęci do chodzenia do szkoły....