2351
Kiedy wybrać się z dzieckiem do logopedy?

Zwykle cała rodzina z niecierpliwością wyczekuje pierwszych słów dziecka. Kiedy pada w końcu wymarzone „mama” i „tata”, rodzice nie posiadają się z radości. Wkrótce potem następuje nauka poszczególnych słówek, na które wszyscy reagują oklaskami. Z każdym dniem mowa malucha staje się coraz bardziej wyraźna, a wielu rodziców po pewnym czasie zaczyna mieć wątpliwości, czy aby na pewno ich dziecko ma poprawną wymowę?
Często w takich sytuacjach pojawia się pomysł wybrania się do logopedy. Taka wizyta jest konieczna, jeżeli rodzic zauważy, że rozwój mowy malucha jest nieprawidłowy i w znaczący sposób odstający od reszty rówieśników. Również w przypadku, gdy dziecko nieprawidłowo wymawia pewne głoski, powinniśmy umówić je na spotkanie. Korygowanie wad wymowy jak najwcześniej jest niezwykle ważne, ponieważ niewyleczenie ich może w przyszłości sprawiać problemy w pisaniu i czytaniu.
Każde dziecko uczy się w swoim tempie, jedno łapie słówka bardzo szybko, inne potrzebuje więcej czasu. W przybliżeniu nauka mowy wygląda tak:
- w wieku 6 miesięcy maluch gaworzy,
- w okolicach 1 urodzin powinno potrafić wymówić kilka słów,
- dwulatek tworzy równoważniki zdań i inne proste zdania,
- trzylatek może już budować zdania złożone i wymawiać samogłoski ustne i uczyć się spółgłosek bezdźwięcznych,
- czterolatek próbuje wypowiadać głoski przedniojęzykowo-dziąsłowe, takie jak „sz” czy „dż”, jednak często zamiast nich mówi „s” i „dz”,
- głoski przedniojęzykowo-dziąsłowe dziecko powinno opanować w wieku pięciu lat.
Jeżeli rodzic zauważy niepokojące opóźnienia rozwoju mowy u swojej pociechy, czym prędzej powinien się z nim udać do logopedy. Należy jednak pamiętać, że drobne odstępstwa od normy nie powinny być jeszcze powodem do niepokoju, ponieważ każde dziecko rozwija się w swoim tempie.
Wadą, którą z pewnością należy korygować, jest seplenienie. Najczęściej wśród dzieci występuje seplenienie międzyzębowe, które polega na wsuwaniu języka między zęby podczas wymawiania "s", "z", "c", "dz", co prowadzi do niepoprawnego wymawiania tych głosek. Przyczyną może być słabość mięśni języka, którą koryguje się ćwicząc wymowę. Innym powodem jest też zbyt krótkie wędzidełko języka, również wymagające ćwiczeń, a w niektórych przypadkach także zabiegu podcięcia wędzidełka. Seplenienie czasami wywołuje krzywy zgryz. Jest to wada, którą należy korygować u ortodonty.
Inną wadą często obserwowaną u dzieci jest ubezdźwięcznianie, czyli zamienianie "d" z "t", czy "b" z "p”. U starszego dziecka wymaga to ćwiczeń z logopedą, które wzmocnią mięsnie języka i warg. Bardzo istotne jest też ćwiczenie słuchu fonematycznego i uczenie rozróżniania między spółgłoskami dźwięcznymi i bezdźwięcznymi.
Redakcja portalu AchTeDzieciaki.pl
Aleksandra Lisiecka
Ręcznik dla noworodka - jaki wybrać?
▪ ▪ ▪
4840
05.09.2018
Zanim maluch na dobre pokocha radosne kąpiele, warto uzbroić się w cierpliwość i stopniowo, krok po kroku, przyzwyczajać dziecko do kontaktu z wodą. Nie od dziś wiadomo, że kąpiel dla maluszka...
Fobia szkolna
▪ ▪ ▪
3277
09.10.2014
Fobia szkolna jest zaburzeniem lękowym, rodzajem nerwicy sytuacyjnej. Nerwica ma podłoże psychiczne i absolutnie nie wynika z lenistwa dziecka czy z nieuzasadnionej niechęci do chodzenia do szkoły....
Toksyczni rodzice
▪ ▪ ▪
2919
17.07.2015
Słysząc to określenie przed oczami staje nam patologiczna rodzina, jednak jest to tylko powierzchowne skojarzenie. Toksyczni rodzice pojawiają się w każdej grupie społecznej. Tak zwane dobre domy...
Profesjonalne kaski rowerowe
▪ ▪ ▪
2771
03.06.2016
Kask rowerowy to podstawowy sprzęt, obok roweru, dla każdego miłośnika jednośladu. Szczególnie w okresie wiosny i lata, kiedy pogoda pozwala na dłuższe wycieczki i intensywniejsze treningi, warto...
Domowa apteczka
▪ ▪ ▪
2937
21.05.2015
Apteczka to podstawa w każdym domu. Niby o tym wiemy i oczywiście mamy apteczkę, ale często, gdy jest coś potrzebne to akurat tego nie mamy. Mamy za to buty sportowe idealne do biegów do apteki i...
Czy kolejność narodzin wpływa na zachowanie dziecka?
▪ ▪ ▪
2419
23.08.2016
Istnieje kilka stereotypów związanych z kolejnością narodzin dziecka. Mówi się, że to, kiedy przyszło na świat, ma istotny wpływ na jego charakter i rozwój. Czy jest to prawda?