Zgłoś pomysł lub błąd
FB
zaloguj się
utwórz konto

1273

Dodano: 29.09.2016

Wielojęzyczność kluczem do sukcesu. Jak wychować dziecięcego poliglotę?

Wielojęzyczność kluczem do sukcesu.  Jak wychować dziecięcego poliglotę?

Kiedy i w jaki sposób zacząć uczyć dzieci języka obcego? – to pytanie spędza sen z powiek wielu rodzicom. Podejść do tematu jest tak wiele, jak opinii w Internecie. W tym szaleństwie jednak jest metoda. Trzeba znaleźć złoty środek, dopasować potrzeby do swojego dziecka, wykazać się cierpliwością i pamiętać o systematyczności.

Język jako inwestycja

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kiedy dziecko powinno zacząć uczyć się języka obcego. Popularne współcześnie podejście zakłada naukę już od kołyski, dzięki czemu dziecko nie tylko mówi od razu płynnie dwoma językami, ale również szybciej się uczy. Dwujęzyczność najczęściej występuje w rodzinach mieszkających zagranicą lub w których rodzice pochodzą z dwóch różnych krajów. Bilingwizm u dziecka jest także możliwy wówczas, gdy wprowadzi się naukę drugiego języka przed trzecim rokiem życia. Istnieje również druga metoda uczenia dzieci języka obcego, która polega na wprowadzeniu języka dopiero od wieku późnoprzedszkolnego lub wczesnoszkolnego, kiedy język ojczysty umożliwia swobodną komunikację. Ten sposób zwany jest następczym lub sekwencyjny i dotyczyć może w zasadzie dzieci w każdym wieku.

Jak zacząć?

Sposobów na naukę języka jest wiele. Jeśli rodzicom zależy na profesjonalnej nauce od najmłodszych lat, to warto zainteresować się wielojęzycznymi przedszkolami czy szkołami językowymi, które oferują już nawet rocznym dzieciom zajęcia językowe. Zajęcia grupowe ośmielą dzieci do rozmawiania w obcym języku w szerszym gronie, z kolei indywidualne lekcje zapewnią poświęcanie uwagi jednemu dziecku. Rodzice posługujący się płynnie językami obcymi mogą również w domu prowadzić regularne konwersacje w obcym języku ze swoimi pociechami.

Warto też skorzystać z możliwości, które daje Internet. Znaleźć tam można nieograniczoną ilość piosenek skomponowanych z myślą o nauce języka obcego, bajek w oryginalnej wersji językowej, jak również stron i aplikacji w formie gier, dzięki którym dzieci nie tylko miło spędzą czas, a także nauczą się nowych słówek czy wyrażeń. Ważne jest dobieranie pomocy naukowych odpowiednich do wieku pociechy, np. książeczek czy czasopism dla maluchów.

Co dalej?

Dobry i zintensyfikowany start z językiem obcym to początek przygody na całe życie. Warto upewnić się, że język obcy dla starszych dzieci i młodzieży nie będzie stanowił tylko jednego ze szkolnych przedmiotów, a będzie umiejętnością wykorzystywaną do poznawania świata. Piotr Majdan, Dyrektor Generalny Education First w Polsce, firmy która od ponad 50 lat organizuje wyjazdy językowe za granicę, potwierdza: Język obcy to żywy twór, który wciąż ewoluuje. Najlepiej uczyć się go poprzez konwersacje z native speakerami czy przebywanie w międzynarodowym środowisku. Młody człowiek uczy się najlepiej poprzez doświadczenie. Akulturacja możliwa jest chociażby podczas wymian uczniowskich czy zagranicznych kursów językowych. Tego typu możliwości są coraz powszechniejsze i dostosowywane do coraz młodszej publiki.

O czym należy pamiętać?

Nauka języka angielskiego musi być swobodna i niewymuszona, a w dodatku dobrana do preferencji i charakteru dziecka. Rodzice powinni postarać się zapewnić swoim latoroślom jak najbardziej zróżnicowane formy nauki w formie zabawy. Warto uzbroić się w wielkie pokłady cierpliwości, a także pilnować systematyczności. Płatne zajęcia raz czy dwa razy w tygodniu nic nie dadzą, jeśli, poza nimi, dziecko nie poświęci ani minuty chociażby na powtórzenie wyrażeń. Należy pamiętać, że szkoła to nie wszystko – języka nie można nauczyć się tylko przez sztywne lekcje gramatyki, a przede wszystkim przez zabawę i naturalną konwersację w środowisku obcojęzycznym.

Źródło: Interent

Zobacz także:
Uwaga! Nastolatek próbuje popełnić samobójstwo! Uwaga! Nastolatek próbuje popełnić samobójstwo!

▪ ▪ ▪

1578

08.04.2015

Dane szokują, przeraża każda wiadomość o próbie zabicia się przez młodego człowieka.. W Polsce codziennie jeden nastolatek chce odebrać sobie życie! Dlaczego? Dlaczego nastolatek nie chce żyć,...

Niematerialne prezenty dla dzieci Niematerialne prezenty dla dzieci

▪ ▪ ▪

1396

19.12.2016

Grudzień obfituje w okazje do obdarowywania najbliższych prezentami. Im dziecko jest starsze, tym kupienie mu zadowalającego upominku staje się coraz bardziej kłopotliwe. Pokoje nastolatka toną niekiedy...

Likwidacja gimnazjów – co to oznacza dla uczniów i nauczycieli? Likwidacja gimnazjów – co to oznacza dla uczniów i nauczycieli?

▪ ▪ ▪

1201

14.01.2017

W poniedziałek prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o reformie edukacji, co oznacza, ze gimnazja w Polsce zostaną zlikwidowane. Wiąże się to także z powrotem do ośmioletnich szkół podstawowych,...

Chcesz zastosować karę wobec dziecka? – zrób to mądrze  Chcesz zastosować karę wobec dziecka? – zrób to mądrze

▪ ▪ ▪

1485

07.11.2015

Najłatwiej jest zabraniać, celować w rzeczy, które dziecko lubi: Nie obejrzysz bajki, nie pójdziesz na rower, nie dostaniesz podwieczorku, nie kupię ci loda, itd., itp. W chwilach wzburzenia, gdy...

Sztuka rozmawiania z dziećmi Sztuka rozmawiania z dziećmi

▪ ▪ ▪

1699

24.07.2015

Rozmowa to podstawa budowania relacji między rodzicami a dziećmi. Niestety coraz częściej jest ona zastępowana przez tłumaczenie świata lub elektronikę.

Dysleksja, dysgrafia, dysortografia Dysleksja, dysgrafia, dysortografia

▪ ▪ ▪

2030

09.10.2014

Specjaliści często używają określenia „dysleksja rozwojowa” w odniesieniu do trudności w czytaniu i pisaniu. Charakterystyczne jest to, że trudności dotyczą dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym....

Akceptuję, nie pokazuj więcej

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.

Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki.