2560
Gdy zastanawiamy się nad zmianą szkoły c.d.

Minęło już trochę czasu od rozpoczęcia roku szkolnego. Może twoje dziecko chodzi chętnie do szkoły, nie zgłasza większych trudności, odnosi sukcesy. A może jest wręcz inaczej? – dziecko nie chce chodzić na lekcje, w szkole czuje się źle, nie ma bliskich kolegów i nauczyciele nie tacy, jakby się tego oczekiwało. Wcześniej lub później zaczniecie zastanawiać się nad zmianą szkoły. Co lepsze? Zmiana czy lepiej nie?
Przede wszystkim musimy autentycznie zainteresować się tym, co mówi nasze dziecko. Zwykle możemy usłyszeć, co konkretnie się nie podoba, a czasami powinniśmy delikatnie dopytać. Warto jest nawiązać kontakt z wychowawcą. Zwłaszcza w klasach młodszych to właśnie wychowawca spędza najwięcej czasu z uczniami. Możemy też zaprosić kolegów dziecka do domu, żeby móc poobserwować wzajemne relacje. Oczywiście, nie zapraszajmy kolegów dziecka, gdy ono samo tego nie chce. Jeśli położenie dziecka jest w naszej ocenie trudne (nie udaje się nawiązać z kolegami dobrych relacji, osoba wychowawcy bardzo odbiega od ideału dobrego nauczyciela – ewidentnie nie lubi dzieci i nie chce współpracować z rodzicami), prawdopodobnie trzeba będzie pomyśleć o zmianie szkoły. Zmiana musi być jednak przemyślana, obwarowana licznymi próbami polepszenia sytuacji. Przecież nie jest powiedziane, że nowa szkoła będzie lepsza… Nigdy jednak wybór nowej szkoły nie może być ucieczką! Może okazać się, że problemy będą nadal się utrzymywały, bo ich źródło nie tkwi w otoczeniu, a w dziecku. Dlatego tak ważna jest diagnoza problemów.
Rozpatrując ewentualną zmianę szkoły, pamiętajmy, żeby nie wciągać dziecka w nasze rozterki. To my jesteśmy odpowiedzialni za podjęcie decyzji. Mimo obaw czasami zmiana przynosi wiele dobrego. I wtedy niepotrzebne przedłużanie rozpoczęcia nauki w nowej szkole czy zwlekanie do nowego roku szkolnego może wywoływać napięcie i niepewność.
pedagog Anna Chmielewska
autorka wielu artykułów o tematyce parentingowej
prywatnie mama dwójki dzieci.

▪ ▪ ▪
2889
12.12.2014
Rodzicielstwo bliskości (ang. Attachment Parenting) to termin sformułowany przez amerykańskiego pediatrę Williama Searsa, określający filozofię wychowania opartą na zasadach teorii przywiązania odnoszącej...

▪ ▪ ▪
2422
15.08.2016
Lista alergenów odpowiadających za nieprawidłowe reakcje organizmu dzieci jest bardzo długa. Wśród nich są składniki pokarmowe, kosmetyki oraz różnego rodzaju pyłki. Jakie substancje uczulają...

▪ ▪ ▪
1775
15.04.2018
Majówka to czas, kiedy wielu z nas może liczyć na krótki urlop. Tegoroczna może trwać nawet 9 dni, gdy rozpoczniemy ją wraz z ostatnim weekendem kwietnia. Piękna, wiosenna pogoda, która towarzyszy...

▪ ▪ ▪
2058
08.05.2017
Wspólnie czytamy – dzieci wspieramy jest akcją adresowaną do dzieci, rodziców oraz opiekunów prawnych. Celem akcji jest zachęcenie do czytania oraz nauki wyrażania emocji, rozmowy z dzieckiem,...

▪ ▪ ▪
2669
12.02.2016
Wielkanoc kojarzymy głównie z koszyczkiem ze święconką i chyba najbardziej obfitym śniadaniem w roku, które rozpoczynamy się od zjedzenia poświęconych pokarmów. Zawartość koszyczka i podawane...

▪ ▪ ▪
2966
16.01.2015
Dzieci uczą się obserwując dorosłych. To od nas w dużej mierze przejmują zachowania, postawy życiowe, podejście do świata oraz sposób nawiązywania i trwania w relacjach. Chcąc być dobrymi...