Zgłoś pomysł lub błąd
FB
zaloguj się
utwórz konto

1162

Dodano: 05.06.2017

Polskie szkoły muszą wspierać postawy przedsiębiorcze u dzieci

Polskie szkoły muszą wspierać postawy przedsiębiorcze u dzieci

Nie każdy zostanie przedsiębiorcą ale każdy będzie korzystał z instrumentów finansowych. Dlatego trzeba prowadzić w szkołach praktyczne działania, które przygotują młodych ludzi do tego, by nie popełniali błędów w dorosłym życiu – to jeden z wniosków podsumowujących drugi rok wdrażania w szkołach programu „Przedsiębiorczy w szkole i w życiu” prowadzonego przez Instytut Wolności.

Prowadzone poza lekcjami działania, gry i zabawy przygotowane przez ekspertów Instytutu wraz z nauczycielami z kilkudziesięciu polskich szkół mają do końca tego roku dotrzeć do dwóch tysięcy polskich szkół podstawowych i średnich – taki cel na ten rok szkolny postawił sobie Instytut Wolności. O tym, jak kreować postawy przedsiębiorcze u młodych ludzi dyskutowano na konferencji zorganizowanej w ramach akcji „Przedsiębiorczy w życiu i w szkole” 25 maja w Warszawie. – Ważne jest rozróżnienie nauki przedsiębiorczości od edukacji ekonomicznej. Nie każdy zostanie przedsiębiorcą, ale każdy człowiek będzie korzystał z instrumentów finansowych. Szkoła powinna uczyć w prosty sposób podstaw ekonomii wszystkich uczniów i wspierać tych, którzy wykazują postawę przedsiębiorczą – mówił Paweł Trybuchowski, wiceprezes firmy GetBACK S.A., która jest głównym partnerem akcji.

W ramach konferencji odbyły się dwa panele dyskusyjne – „W drodze do start up nation. Czego potrzebujemy, by Polacy byli najbardziej przedsiębiorczym i świadomym ekonomicznie społeczeństwem Europy?” oraz „Przedsiębiorczy w szkole i w życiu – aktywizacja uczniów dzięki innowacjom edukacyjnym. Jak odwrócić niepokojące trendy?”. Panele dyskusyjne moderowali Igor Janke oraz Kacper Nosarzewski, a wśród zaproszonych ekspertów znaleźli się: Łukasz Swierżewski z Ministerstwa Finansów, Eliza Kruczkowska z Polskiego Funduszu Rozwoju, Paweł Trybuchowski, wiceprezes GetBACK S.A, Danuta Brzezińska, prezes Towarzystwa Nauczycieli-Bibliotekarzy Szkół Polskich, Ewa Stolarczyk z SP nr 316 im. Astrid Lingren, Marta Górna z II LO w Mysłowicach oraz Magdalena Niemczuk-Kobosko z FC EDU. Paneliści i zgromadzeni goście wspólnie zastanawiali się nad rozwiązaniami edukacyjnymi oraz dzielili się swoimi doświadczeniami.

Eksperci zgodzili się co do tego, że należy rozróżnić naukę przedsiębiorczości od edukacji ekonomicznej, która powinna być prowadzona nie w ramach jednego przedmiotu, a kompleksowo w ramach całego programu nauczania. Jak podkreślał Łukasz Świerżewski z Ministerstwa Finansów, w nauce przedsiębiorczości w szkołach istotne są dwa kluczowe obszary, nad którymi trzeba pracować. Pierwszym z nich jest budowanie postawy przedsiębiorczej, zachęcanie do podejmowania wyzwań i wykształcanie chęci sprawczości, tak, by strach przed porażką nie był barierą dla młodych ludzi. Drugim elementem, wiążącym się jednocześnie z tzw. Planem Morawieckiego, jest kompleksowa edukacja z zakresu zarządzania finansami osobistymi na każdym etapie szkolnictwa.

Igor Janke, prezes Instytutu Wolności dodał, że głównym celem programu „Przedsiębiorczy w szkole i w życiu” jest właśnie przygotowanie młodych ludzi do życia, a niejako dodatkową korzyścią jest to, że część z nich zostanie przedsiębiorcami. Podkreślał, że dzisiejsze czasy oferują wiele szans, ale obfitują też w wiele zagrożeń i właśnie dlatego trzeba przyłożyć szczególną uwagę do edukacji ekonomicznej na każdym etapie nauki w szkole, tak by w przyszłości dorosłe już osoby świadomie i bezpiecznie korzystały z instrumentów finansowych. Eksperci doszli do konkluzji, że problemem nie jest już brak narzędzi do nauki przedsiębiorczości, które są szeroko dostępne za sprawą różnego rodzaju akcji edukacyjnych, ale nastawienie nauczycieli, którzy często nie wiedzą, jak odpowiednio motywować uczniów do działania. Według panelistów szkoła jest najodpowiedniejszym miejscem do rozwoju osobistego młodzieży, nauczyciele jednak muszą inspirować młodzież swoją postawą.

W ramach konferencji zostały również wręczone nagrody konkursu „Nie ma, że się nie da”, którego celem było opracowanie przez uczniów szkół planu przedsięwzięcia trafiającego w potrzeby społeczności uczniowskiej. Wśród laureatów znalazły się szkoły z Sandomierza, Murowanej Gośliny, Radomska, Mysłowic oraz Kudowa-Zdroju.

„Przedsiębiorczy w życiu i w szkole” to program edukacyjny stworzony w 2015 roku przez Instytut Wolności. Tegoroczna edycja została objęta patronatem honorowym przez Ministerstwo Rozwoju. Celem akcji jest wsparcie edukacji dzieci i młodzieży w podejmowaniu inicjatywy i rozwijaniu przedsiębiorczości. Za sprawą współpracy z wiodącymi, znanymi w środowisku oświaty szkołami, które skutecznie wdrażają dobre metody przekazywania wiedzy ekonomicznej i kształtowania postaw przedsiębiorczych, Instytut Wolności stworzył przewodnik po najlepszych praktykach dla dyrektorów i nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

Ministerstwo Rozwoju

Zobacz także:
Jak nauczyć dziecko porządku? Jak nauczyć dziecko porządku?

▪ ▪ ▪

1445

01.08.2015

Czyste mieszkanie to spokojna głowa. Tylko jak tej głowy nie zaśmiecać, skoro po mieszkaniu wala się mnóstwo zabawek. Naukę porządku czas zacząć.

Bezpieczne plażowanie Bezpieczne plażowanie

▪ ▪ ▪

1271

17.05.2015

Gorące słońce, plaża, morze lub jezioro. Już za kilka tygodni wszystkich porwie wakacyjny wir. Wreszcie pogoda pozwoli Wam na zadłużony plażowy wypoczynek. Plażowanie z dziećmi wiąże się...

Dzieci w świecie nowych technologii Dzieci w świecie nowych technologii

▪ ▪ ▪

933

28.09.2016

Cyberdzieci – tak mówi się obecnie na najmłodsze pokolenie. Już od najmłodszych lat korzystają z nowych technologii i niejednokrotnie są w stanie lepiej wytłumaczyć działanie niektórych sprzętów...

Dzieci na weselu  Dzieci na weselu

▪ ▪ ▪

1218

20.08.2015

Wesele w rodzinie zawsze wiąże się z pytaniem: co robimy z maluchami? Maluchy protestują w ostatniej chwili, są marudne, albo doskonale się bawią. Wszystko jest zależne od dziecka i nieprzewidywalne.

Śniadanie dla mężczyzny – nie tylko w Jego Dniu Śniadanie dla mężczyzny – nie tylko w Jego Dniu

▪ ▪ ▪

1965

20.10.2014

Jak zaczynają dzień mężczyźni w Polsce? Na pewno nie od śniadania, które przed pracą spożywa tylko 48% panów! A to właśnie brak tego posiłku powoduje obniżenie sprawności umysłowej, utrudnia...

Lusterko do samochodu - miej zawsze malucha na oku! Lusterko do samochodu - miej zawsze malucha na oku!

▪ ▪ ▪

1724

25.06.2015

Są takie rozwiązania, po które powinni sięgnąć wszyscy zmotoryzowani rodzice. A zwłaszcza ci, którzy podróżują dużo i często. Panoramiczne lusterko na zagłówek samochodowy, bo o nim mowa,...

Akceptuję, nie pokazuj więcej

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.

Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki.