2913
Sztuka rozmawiania z dziećmi c.d.

Rozmowa to podstawa budowania relacji między rodzicami a dziećmi. Niestety coraz częściej jest ona zastępowana przez tłumaczenie świata lub elektronikę.
Idziemy, bo mama musi posprzątać, zrobić obiad … - tłumaczenie zamiast rozmowy
Wyjaśnianie małemu dziecku świata jest bardzo ważne, tłumaczenie mechanizmów jego działania również. Niestety zagubieni w ciągłych próbach objaśniania zamiast rozmawiać z dzieckiem, czy też je informować o pewnych wydarzeniach czy zadaniach, rodzice cały czas tłumaczą świat, sytuacje i siebie. W pewnym momencie nieświadomie przekraczają granice. Tłumaczą dziecku, że „trzeba zrobić to i tamto i dlatego coś tam” – po co? Dziecko nie musi wiedzieć co Tobą kieruje, gdy podejmujesz jakaś decyzję. Ciągle przekonywanie i tłumaczenie się przed dzieckiem powoduje, że odczuwa ono swoją władzę nad rodzicem. To co ono chce jest ważniejsze, dlatego też często wymusza na rodzicach płaczem i histerią podporządkowanie się. Dziecko również nie rozumie argumentów którymi mu tłumaczycie potrzebę zrobienia czegoś. Są to dla niego rzeczy abstrakcyjne i nieważne.
Podejmowanie wspólnych decyzji
Wielu rodziców twierdzi, że każda decyzję należy podjąć z dzieckiem i takie decydowanie tratują jako formę rozmowy. Tak nie jest. Podejmowanie wspólnej decyzji z dzieckiem, traktowanie go jako partnera ma rację bytu, jednak nie zawsze i nie w każdym wieku. Nastolatkowie i większe dzieci powinny mieć udział w niektórych rodzinnych decyzjach, i w decyzjach, które dotyczą jego osoby, jednak dzieci do piątego roku życia inaczej postrzegają świat. Dywagacja z nim na temat wyjazdu, nie ma racji bytu. Takie dziecko lepiej się czuje, gdy coś się po prostu dzieje, niepoprzedzane długimi rozmowami na ten temat. Jego postrzeganie czasu również wygląda inaczej. Żyje na zasadzie tu i teraz. Na pewno nie raz Wam się zdarzyło być męczonym przez kilka dni o coś co ma się wydarzyć za miesiąc. Dziecko ma problem z tak dalekim czasem. Wyjściem w takiej sytuacji jest skreślanie dni w kalendarzu lub obrazowe pokazanie za ile to dni. Nie oznacza to ze dziecko nie ma mieć poczucia podejmowania decyzji. Pytajcie go o małe rzeczy i pozwólcie ją podjąć. Mają być to jednak rzeczy takie jak „idziemy na plac czy do parku” a nie „przeprowadzamy się czy nie”.

▪ ▪ ▪
2539
09.09.2015
Szkoła to nie tylko lekcje i prace domowe. To także koledzy i koleżanki, wspólne sprawy, pasje i potrzeby. Dlatego dla młodego ucznia niezwykle ważną sprawą jest kieszonkowe. Jeśli trafi na kartę...

▪ ▪ ▪
3462
02.03.2015
Czy tak błaha dolegliwość jakim jest katar może być niebezpieczna dla małego dziecka? Okazuje się, że tak. Wydzielina zalegająca w małym nosku nie tylko utrudnia oddychanie i zaburza spokojny...

▪ ▪ ▪
3624
14.02.2016
Badania przeprowadzone przez naukowców z uniwersytetu w Chicago wskazują, że dzieci, które bawią się w układanie puzzli między drugim a czwartym rokiem życia mają lepsze zdolności przestrzenne,...

▪ ▪ ▪
4009
07.07.2016
Rodzice często sprzeciwiają się grupom mieszanym w przedszkolach. Chcą aby ich pociechy spędzały czas z równolatkami. Nie mniej jednak, dowiedziono, że dzieci młodsze szybciej się uczą podpatrując...

▪ ▪ ▪
2562
08.09.2016
Kreatywność to cecha, która sprawia, że maluch szybciej się rozwija i uczy nowych rzeczy. Jej pielęgnowanie jest niezwykle istotne i w dużej mierze zależy od nastawienia najbliższego otoczenia....

▪ ▪ ▪
2300
26.06.2017
BEZ SŁODZIKÓW I KONSERWANTÓW !
Słodka, kolorowa i z bąbelkami. Taka jest nowa Oranżada!!! Wspomnienie szczęśliwego dzieciństwa, dobra zabawa i pyszny landrynkowy smak napoju. Wszystko to...