Zgłoś pomysł lub błąd
FB
zaloguj się
utwórz konto

2986

Dodano: 24.07.2015

Sztuka rozmawiania z dziećmi c.d.

Sztuka rozmawiania z dziećmi

Rozmowa to podstawa budowania relacji między rodzicami a dziećmi. Niestety coraz częściej jest ona zastępowana przez tłumaczenie świata lub elektronikę.

Idziemy, bo mama musi posprzątać, zrobić obiad … - tłumaczenie zamiast rozmowy

Wyjaśnianie małemu dziecku świata jest bardzo ważne, tłumaczenie mechanizmów jego działania również. Niestety zagubieni w ciągłych próbach objaśniania zamiast rozmawiać z dzieckiem, czy też je informować o pewnych wydarzeniach czy zadaniach, rodzice cały czas tłumaczą świat, sytuacje i siebie. W pewnym momencie nieświadomie przekraczają granice. Tłumaczą dziecku, że „trzeba zrobić to i tamto i dlatego coś tam” – po co? Dziecko nie musi wiedzieć co Tobą kieruje, gdy podejmujesz jakaś decyzję. Ciągle przekonywanie i tłumaczenie się przed dzieckiem powoduje, że odczuwa ono swoją władzę nad rodzicem. To co ono chce jest ważniejsze, dlatego też często wymusza na rodzicach płaczem i histerią podporządkowanie się. Dziecko również nie rozumie argumentów którymi mu tłumaczycie potrzebę zrobienia czegoś. Są to dla niego rzeczy abstrakcyjne i nieważne.

Podejmowanie wspólnych decyzji

Wielu rodziców twierdzi, że każda decyzję należy podjąć z dzieckiem i takie decydowanie tratują jako formę rozmowy. Tak nie jest. Podejmowanie wspólnej decyzji z dzieckiem, traktowanie go jako partnera ma rację bytu, jednak nie zawsze i nie w każdym wieku. Nastolatkowie i większe dzieci powinny mieć udział w niektórych rodzinnych decyzjach, i w decyzjach, które dotyczą jego osoby, jednak dzieci do piątego roku życia inaczej postrzegają świat. Dywagacja z nim na temat wyjazdu, nie ma racji bytu. Takie dziecko lepiej się czuje, gdy coś się po prostu dzieje, niepoprzedzane długimi rozmowami na ten temat. Jego postrzeganie czasu również wygląda inaczej. Żyje na zasadzie tu i teraz. Na pewno nie raz Wam się zdarzyło być męczonym przez kilka dni o coś co ma się wydarzyć za miesiąc. Dziecko ma problem z tak dalekim czasem. Wyjściem w takiej sytuacji jest skreślanie dni w kalendarzu lub obrazowe pokazanie za ile to dni. Nie oznacza to ze dziecko nie ma mieć poczucia podejmowania decyzji. Pytajcie go o małe rzeczy i pozwólcie ją podjąć. Mają być to jednak rzeczy takie jak „idziemy na plac czy do parku” a nie „przeprowadzamy się czy nie”.

Zobacz także:
Rozwój muzyczny dziecka Rozwój muzyczny dziecka

▪ ▪ ▪

6336

08.12.2015

Nie bez znaczenia jest słuchanie muzyki przez kobiety w ciąży. Zapamiętać należy, że w tym okresie muzyka wpływa kojąco nie tylko na nas, ale również na naszego malucha. Im większa stymulacja...

Dieta dla karmiącej matki Dieta dla karmiącej matki

▪ ▪ ▪

4779

26.10.2016

Nie od dzisiaj wiadomo, że karmienie piersią korzystnie wpływa zarówno na malucha, jak i na matkę. Wokół karmienia piersią urosło pełno mitów. Świeżo upieczona mama dostaje setki rad i zakazów,...

Jak nauczyć nasze dzieci czytać? Jak nauczyć nasze dzieci czytać?

▪ ▪ ▪

3029

30.12.2015

Nie od dziś wiadomo, że nauka czytania wszechstronnie rozwija dziecko. Podczas nauki czytania dziecko rozwija: wzrok, słuch, mowę a także: kreatywność, pamięć fotograficzną i myślenie operacyjne....

Proste zabawy rozwijające pamięć i spostrzegawczość Proste zabawy rozwijające pamięć i spostrzegawczość

▪ ▪ ▪

6242

04.01.2016

O tym, że niezawodna pamięć jest na wagę złota, nie trzeba nikogo przekonywać. Spostrzegawczość i umiejętność trwałego zapamiętywania informacji przydaje się nie tylko w szkole, ale również...

Polskie szkoły muszą wspierać postawy przedsiębiorcze u dzieci Polskie szkoły muszą wspierać postawy przedsiębiorcze u dzieci

▪ ▪ ▪

2632

05.06.2017

Nie każdy zostanie przedsiębiorcą ale każdy będzie korzystał z instrumentów finansowych. Dlatego trzeba prowadzić w szkołach praktyczne działania, które przygotują młodych ludzi do tego, by...

Dysleksja, dysgrafia, dysortografia Dysleksja, dysgrafia, dysortografia

▪ ▪ ▪

3343

09.10.2014

Specjaliści często używają określenia „dysleksja rozwojowa” w odniesieniu do trudności w czytaniu i pisaniu. Charakterystyczne jest to, że trudności dotyczą dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym....

Akceptuję, nie pokazuj więcej

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.

Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki.