4255
Subkultury młodzieżowe
Nazwa brzmi dość tajemniczo, czasami wzbudza sensację. Subkultury młodzieżowe kojarzą się zwykle z zachowaniami dewiacyjnymi. Ogólnie, jako miejsce czy grupa, które wpływają negatywnie na dzieci i młodzież. Czy rzeczywiście subkultury są złem i co tak naprawdę dają młodym ludziom?
Specyfika subkultur młodzieżowych
Subkultura jest grupą wyodrębniającą się z całości społeczeństwa. To miejsce, gdzie młody człowiek odnajduje się, gdzie przede wszystkim zyskuje poczucie akceptacji. Przynależność daje silne oparcie w innych członkach grupy, zrozumienie i dążenie do realizacji wspólnych celów. Wiele subkultur działa w oparciu o fascynację jakąś dziedziną, np. sportem (skejci) czy muzyką (metalowcy). Wspólnotę podkreśla specyficzny ubiór, wyznawane wartości i normy. Dzięki temu, że rodzajów subkultur jest tak wiele (m.in. emo, goci, grunge, skate), młody człowiek znajduje w końcu grupę, która jest mu najbliższa.
Co subkultury dają nastolatkowi
Grupa zaspokaja silne potrzebę akceptacji i jest odpowiedzią na ważne pytanie z okresu dorastania „kim jestem?” Przynależność do subkultury pomaga w młodzieńczych poszukiwaniach własnej tożsamości. Środowisko rodzinne i szkolne tak naprawdę dawno już przestało wystarczać w zaspokajaniu potrzeb. Teraz chodzi bardziej o podkreślenie swojej odrębności, niezależności od sztywnych ram ustalanych w społeczeństwie, a wręcz o wyrażenie sprzeciwu. Grupa stwarza ujście dla silnego buntu.
Gdy nastolatek odnajduje najbliższą mu grupę, napotyka na rówieśników podobnie myślących, zachowujących się, a nawet tak samo ubierających się. Młody człowiek zaspokaja potrzebę przynależności, wzmacniając poczucie wspólnoty i solidarności. Przynależność do subkultury sprawia, że członkowie czują się wyjątkowi, wzrasta ich poczucie wartości. Grupa daje to, czego nie można było znaleźć w innym miejscu.
▪ ▪ ▪
2812
02.06.2015
W ostatnich latach poziom niezadowolenia z funkcjonowania systemu oświaty wyraźnie wzrasta. Coraz więcej rodziców patrzy krytycznym wzrokiem na tradycyjny model nauczania, wytykając mu m.in. brak...
▪ ▪ ▪
2465
09.04.2016
Wypowiedź: dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięca, ekspert programu edukacji finansowej dzieci „Cha-Ching”.
▪ ▪ ▪
2508
25.08.2015
Nie wszystkie dzieci mają możliwość wzrastania i wychowywania w domach rodzinnych. W przypadku rodzin patologicznych może nawet lepiej… Szacuje się, że ponad 90 tys. dzieci żyje poza swoją rodziną...
▪ ▪ ▪
2193
05.11.2016
Czy zdarzyło Ci się kiedyś zajrzeć do torebki w poszukiwaniu kluczy, szminki, czy notesu z ważnymi zapiskami i nie mogąc ich znaleźć zorientowałaś się, że są w torbie do wózka? To bardzo...
▪ ▪ ▪
2579
28.05.2015
Współcześni rodzice poszukując idealnego prezentu dla swojej pociechy, wybierają spośród interaktywnych i edukacyjnych gier. Klasyczne klocki, piłka, puzzle wydają się być staroświeckim przeżytkiem,...
▪ ▪ ▪
2564
20.10.2014
Nieprawidłowa dieta jest jednym z czynników środowiskowych mających znaczący wpływ na większość chorób pojawiających się w późniejszym okresie życia. Można ją jednak najłatwiej zmienić,...