13317
Ważność opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną

Opinie są wydawane przez poradnie w określonych sprawach i ich aktualność jest więc uzależniona od celu i zakresu danej sprawy – inny będzie mieć opinia w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego (wymagana każdorazowo przy podejmowaniu decyzji o odroczeniu), inny w sprawie zindywidualizowanej ścieżki (każdorazowo na określony czas), inny w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się (raz wydana opinia jest ważna przez cały okres kształcenia).
Okres „ważności” opinii należy odnieść do aktualnej sytuacji dziecka i problemu, do jakiego odnosi się opinia. Należy też podkreślić, że opinia poradni nie jest wymagana do tego, aby udzielić dziecku wsparcia. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna powinna zostać udzielona w każdym przypadku, gdy nauczyciel lub specjalista dostrzeże taką potrzebę, bez konieczności posiadania przez ucznia opinii z poradni. Zgodnie z § 20 ust. 3 i 4 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem. Informują także o tym wychowawcę, który informuje innych nauczycieli i specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem, jeżeli stwierdzi taką potrzebę, oraz we współpracy z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub specjalistami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem.
Opinia wydana przez poradnię jest dokumentem opisującym stan stwierdzony w wyniku przeprowadzonej diagnozy oraz określającym indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka „na tu i teraz”. Stan ten pod wpływem zalecanych oddziaływań, w wyniku rozwoju, w odniesieniu do nowych zadań i oczekiwań środowiska, ulega zmianie w czasie – tym samym zmienia się sytuacja opisana w opinii, funkcjonowanie dziecka itp.
Podstawa prawna
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013., poz. 199 ze zm.) – § 4.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591) – § 20 ust. 3 i 4.
Marzenna Czarnocka, ekspert portalu ePedagogika.pl
10 trudnych pytań na temat ciała, które zadają dzieci
▪ ▪ ▪
4838
18.06.2015
Z natury ciekawskie dzieci interesują się różnymi kwestiami. Pierwszymi osobami, u których szukają odpowiedzi na nurtujące je pytania – są mama i tata. Jak wynika z badań, rodzicom najtrudniej...
Terapie wspomagające rozwój dziecka
▪ ▪ ▪
3680
09.10.2014
Rozwój dziecka może być wspomagany przez różnego rodzaju terapie, między innymi arteterapię, socjoterapię, dogoterapię czy hipoterapię. Mają one na celu korekcję (korygowanie, poprawianie)...
Depresja u dzieci i nastolatków
▪ ▪ ▪
3218
11.07.2015
Depresja nie kojarz nam się z zagrożeniem obejmującym dzieci i młodzież. Jednak pomimo często widoku uśmiechniętych buzi na depresje choruje coraz więcej nastolatków. Nieleczona może mieć tragiczne...
Klasowy outsider
▪ ▪ ▪
8906
24.11.2014
Outsider (od angielskiego „outsider”, czyli „na zewnątrz) oznacza osobę, która stoi na uboczu społeczeństwa. Określenie przeszło do słownika szkolnego i jest używane w stosunku do ucznia,...
Kreatywne zabawki z tektury
▪ ▪ ▪
4148
07.10.2015
Kreatywne zabawki z tektury mają same zalety – są bezpieczne dla zdrowia Twojej pociechy i przyjazne dla środowiska, a także gwarantują świetną zabawę dla całej rodziny. Wybór kartonowych budowli...
Nosidełko biodrowe – ulga dla kręgosłupa mamy
▪ ▪ ▪
2363
06.05.2018
Przyszłe i młode mamy często borykają się z uporczywym bólem pleców. Jest to dolegliwość, która pojawia się już w czasie ciąży i nasila się okresie jej trwania. Ból pleców nie ustępuje...