Zgłoś pomysł lub błąd
FB
zaloguj się
utwórz konto

13325

Dodano: 24.01.2019

Ważność opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną

Ważność opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną

Opinie są wydawane przez poradnie w określonych sprawach i ich aktualność jest więc uzależniona od celu i zakresu danej sprawy – inny będzie mieć opinia w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego (wymagana każdorazowo przy podejmowaniu decyzji o odroczeniu), inny w sprawie zindywidualizowanej ścieżki (każdorazowo na określony czas), inny w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się (raz wydana opinia jest ważna przez cały okres kształcenia).

Okres „ważności” opinii należy odnieść do aktualnej sytuacji dziecka i problemu, do jakiego odnosi się opinia. Należy też podkreślić, że opinia poradni nie jest wymagana do tego, aby udzielić dziecku wsparcia. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna powinna zostać udzielona w każdym przypadku, gdy nauczyciel lub specjalista dostrzeże taką potrzebę, bez konieczności posiadania przez ucznia opinii z poradni. Zgodnie z § 20 ust. 3 i 4 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem. Informują także o tym wychowawcę, który informuje innych nauczycieli i specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem, jeżeli stwierdzi taką potrzebę, oraz we współpracy z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub specjalistami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem.

Opinia wydana przez poradnię jest dokumentem opisującym stan stwierdzony w wyniku przeprowadzonej diagnozy oraz określającym indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka „na tu i teraz”. Stan ten pod wpływem zalecanych oddziaływań, w wyniku rozwoju, w odniesieniu do nowych zadań i oczekiwań środowiska, ulega zmianie w czasie – tym samym zmienia się sytuacja opisana w opinii, funkcjonowanie dziecka itp.

Podstawa prawna

Marzenna Czarnocka, ekspert portalu ePedagogika.pl

Zobacz także:
Dzieci z rodzin alkoholowych   Dzieci z rodzin alkoholowych

▪ ▪ ▪

3706

27.11.2014

Trochę więcej uwagi zaczęto poświęcać dzieciom z rodzin alkoholowych, gdy dość popularne stało się określenie FAS (Alkoholowy Zespół Płodowy). Dotyczy ono dzieci, których mamy piły w okresie...

Teatr dla najmłodszych Teatr dla najmłodszych

▪ ▪ ▪

2651

04.01.2017

Wielu rodziców z pewnością zadaje sobie pytanie, czy chodzenie z niemowlęciem do teatru ma sens. Powątpiewają oni, czy roczne lub dwuletnie dziecko jest w stanie w skupieniu obejrzeć cały spektakl,...

Każda mama ma wybór! Każda mama ma wybór!

▪ ▪ ▪

3578

04.09.2015

Karmienie piersią to temat, który wywołuje żywe dyskusje. Matki, które z różnych powodów decydują się na przejście ma mleko modyfikowane, są niekiedy oskarżane o brak wystarczających uczuć...

Ochroń dziecko przed sektami Ochroń dziecko przed sektami

▪ ▪ ▪

2849

17.11.2015

Sekty są groźne i trudno jest wyrwać z ich oddziaływania zwerbowane dziecko. Sekty są grupami bardzo silnymi, wyizolowanymi z reszty społeczeństwa, posiadającymi własny system wartości i wzór...

Woda mi niestraszna – dziecięcy lęk przed kąpielą Woda mi niestraszna – dziecięcy lęk przed kąpielą

▪ ▪ ▪

2964

07.07.2014

Cudownie jest, gdy dziecko lubi się kąpać. Kąpać się trzeba, więc jeśli maluch czerpie z tego radość, zyskują też rodzice – przede wszystkim spokój. Nikt nie ma ochoty nakłaniać szkraba...

Ćwiczymy percepcję słuchową Ćwiczymy percepcję słuchową

▪ ▪ ▪

3184

09.10.2014

Percepcja słuchowa jest odbieraniem bodźców dźwiękowych oraz ich interpretowaniem. Za prawidłowe odbieranie dźwięków odpowiada analizator słuchowy, interpretacja przebiega w mózgu. Aby rozwijać...

Akceptuję, nie pokazuj więcej

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.

Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki.