11602
Ważność opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną

Opinie są wydawane przez poradnie w określonych sprawach i ich aktualność jest więc uzależniona od celu i zakresu danej sprawy – inny będzie mieć opinia w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego (wymagana każdorazowo przy podejmowaniu decyzji o odroczeniu), inny w sprawie zindywidualizowanej ścieżki (każdorazowo na określony czas), inny w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się (raz wydana opinia jest ważna przez cały okres kształcenia).
Okres „ważności” opinii należy odnieść do aktualnej sytuacji dziecka i problemu, do jakiego odnosi się opinia. Należy też podkreślić, że opinia poradni nie jest wymagana do tego, aby udzielić dziecku wsparcia. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna powinna zostać udzielona w każdym przypadku, gdy nauczyciel lub specjalista dostrzeże taką potrzebę, bez konieczności posiadania przez ucznia opinii z poradni. Zgodnie z § 20 ust. 3 i 4 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem. Informują także o tym wychowawcę, który informuje innych nauczycieli i specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem, jeżeli stwierdzi taką potrzebę, oraz we współpracy z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub specjalistami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem.
Opinia wydana przez poradnię jest dokumentem opisującym stan stwierdzony w wyniku przeprowadzonej diagnozy oraz określającym indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka „na tu i teraz”. Stan ten pod wpływem zalecanych oddziaływań, w wyniku rozwoju, w odniesieniu do nowych zadań i oczekiwań środowiska, ulega zmianie w czasie – tym samym zmienia się sytuacja opisana w opinii, funkcjonowanie dziecka itp.
Podstawa prawna
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013., poz. 199 ze zm.) – § 4.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591) – § 20 ust. 3 i 4.
Marzenna Czarnocka, ekspert portalu ePedagogika.pl

▪ ▪ ▪
3145
04.12.2014
Ciekawe określenie… Pedagog ulicy, czyli kto? Człowiek pełniący rolę wychowawcy, pracujący na ulicy? Właśnie tak. Pedagog mimo że nie musi posiadać wykształcenia wyższego? Zgadza się. Osoba,...

▪ ▪ ▪
1946
26.01.2017
Dzieci żyją dziś w zawrotnym tempie, co powoduje, że codzienny rytm funkcjonowania organizmu jest zakłócany przez zbyt wczesne lub zbyt późne wstawanie, naukę w porach dnia przeznaczonych na wypoczynek,...

▪ ▪ ▪
1879
23.10.2016
Zima to ciężki okres dla mamy i dziecka. Zimno, szaro, nieprzyjemnie. Najlepiej siedzieć w domu i nie wystawiać nosa zza koca…. Takie właśnie myśli przychodzą Ci do głowy, gdy patrzysz w kalendarz...

▪ ▪ ▪
3821
26.03.2015
Zgodnie z obecnie obowiązującą reformą oświaty, pięciolatki zostały objęte obowiązkiem szkolnym. Rodzice stają przez trudnym wyborem – pozostawić pociechę w płatnym przedszkolu, czy wysłać...

▪ ▪ ▪
2407
18.12.2017
Wolne miejsce przy stole? Pierwsza gwiazdka, opłatek i kolędy? W większości polskich domów podtrzymuje się wiele tradycji i obrzędów, które były bliskie naszym babkom i prababkom.

▪ ▪ ▪
3053
01.08.2015
Cukry proste bywają zgubne dla naszego zdrowia. Uwielbiamy zajadać się słodkimi przekąskami często nie zdając sobie sprawy z konsekwencji, jakie nam grożą. Zmiana diety i stylu życia okazują...