2722
Nastoletni pseudokibice

Wśród wielu problemów, z jakimi dorośli muszą zmierzyć się w nastoletnim świecie, są zachowania pseudokibiców. Pseudokibic, określeniem wykreowany przez współczesne media, jest zamiennie nazywany chuliganem. Najczęściej oglądamy go w chuligańskich akcjach na meczach.
Pseudokibice działają przede wszystkim w grupie. To grupa daje siłę, bez względu na cechy indywidualne jej członków. Zachowania chuligańskie są najczęściej odnotowywane właśnie w grupie. Nastolatek, który działa z kolegami, zwykle szuka i potrzebuje ich akceptacji. Okres dojrzewania jest czasem docierania do własnej tożsamości, a grupa daje poczucie przynależności. Mecz jest zawsze świetną okazją dla chuliganów do wyładowania własnej agresji. Wrogiem jest to, co odmienne, czyli drużyna przeciwna, a zwłaszcza jej kibice. Wyzwiska i wulgaryzmy są już niemal standardem. Niestety, działania nie kończą się na tym. Pseudokibice znani są z awantur, przepychanek, bijatyk i demolowania niemal wszystkiego, co spotkają na swojej drodze. Pojedynczy pseudokibic prawdopodobnie nie miałby tyle mocy i agresji, jaka wzbudzana jest wspólnie z kolegami. Drużyna przeciwna i kibice po jej stronie działają jak płachta na byka. Agresja wzrasta bardzo gwałtownie, przez co dochodzi do okaleczeniem, a nawet śmierci.
W obliczu tak dużego zagrożenia trzeba zastanowić się nad możliwością przeciwdziałania. Praca indywidualna niewiele wnosi, chyba że jako nauczyciel czy rodzic pracujemy z konkretnym nastolatkiem. Działania powinny być skierowane w stronę grup. Źródłem największej agresji chuliganów są stadiony sportowe i stamtąd trzeba kierować profilaktyką. Kluczowe znaczenie pełnią w tym kluby sportowe i sami sportowcy. Każdorazowe legitymowanie i rewizja przy wejściu na stadion wydają się być absolutnym minimum.
Dobre rezultaty dają działania w obrębie niwelowania anonimowości chuliganów. Poczucie anonimowości często skutkuje poczuciem bezkarności. Monitoring, a następnie wyciąganie konsekwencji (nierzadko karnych) wobec rozpoznanych osób, przynosi pozytywne efekty.
pedagog Anna Chmielewska
autorka wielu artykułów o tematyce parentingowej
prywatnie mama dwójki dzieci.
Dziecięce zmysły
▪ ▪ ▪
3082
27.04.2015
Noworodek uczy się przez doświadczenia zmysłowe. Dbajcie o rozwój waszego maleństwa od samego początku. Dzieci potrafią zapamiętywać odczucia jeszcze z życia płodowego. Jednak nadmiar bodźców...
Mój pierwszy samochodzik
▪ ▪ ▪
2879
03.09.2015
Wybór pierwszej zabawki dla syna to ważny i wzruszający moment. Co kupić bobasowi? Oczywiście, samochodzik! Byle nie pierwszy lepszy. Nie ulega bowiem wątpliwości, że to, czym bawi się pociecha,...
Baśnie ponadczasowe
▪ ▪ ▪
3423
13.06.2015
O tym, że warto czytać nie trzeba nikogo przekonywać. Samo wąchanie książek nie wystarczy, czasem trzeba jeszcze nieco wytężyć umysł.
Odporność na 5+
▪ ▪ ▪
2524
01.03.2016
Twoje dziecko wciąż „łapie” infekcje? Wraca do domu zakatarzone, często ma kaszel i gorączkę? Kontakt z grupą rówieśników mu nie sprzyja? Prawdopodobnie układ immunologiczny malca potrzebuje...
Kształtujemy w dziecku wiarę w siebie
▪ ▪ ▪
2803
09.10.2014
Będąc już osobami dorosłymi, żałujemy nieraz, że nie mamy większej wiary w siebie. Że gdybyśmy posiadali wyższą samoocenę, nasze cele byłyby bardziej ambitne. Tymczasem okazuje się, że...
Co powinno się znaleźć w idealnej wyprawce dla niemowlaka?
▪ ▪ ▪
2395
19.03.2017
Pojawienie się w domu nowego człowieka jest ogromną zmianą dla każdego z domowników. Każda mama chce się do tego momentu przygotować jak najlepiej. Od miesięcy trwają zakupy łóżeczka, wózka,...