2893
Porady na pierwsze trudne dni dziecka w przedszkolu

Dorośli nie mogą przy dziecku analizować, które przedszkole jest dobre, a które złe, w którym jest dobra pani, a w którym zła. Nie można okazywać mu wahania i przekazywać wątpliwości. Trzeba natomiast oswajać je z koniecznością pójścia do przedszkola poprzez cierpliwe wyjaśnianie. Mama chodzi do pracy, tatuś też chodzi do pracy, a ty pójdziesz do przedszkola; Siostra chodzi do szkoły, brat do żłobka, a ty do przedszkola. W domu nikogo nie ma i dlatego musisz chodzić do przedszkola.
Nie ma też większego sensu pytać malucha: Czy chcesz chodzić do przedszkola? Chcesz w przedszkolu bawić się z dziećmi? Przecież dziecko nie wie jeszcze, co to jest przedszkole i co je tam czeka.
Ważne jest pozytywne nastawienie do przedszkola. Dorośli mają więc w obecności dziecka mówić dobrze o przedszkolu, akcentując słowo przedszkole, np. W przedszkolu jest dużo dzieci. Bawią się tam kolorowymi zabawkami; Pani ogląda z dziećmi książeczki, czyta wierszyki, buduje z klocków wieże i garaże dla samochodów. W przedszkolu jest bardzo wesoło i przyjemnie. Wszystkie dzieci chcą chodzić do przedszkola i ty też tam będziesz chodził.
Nie może być tak, że dorośli – nie radząc sobie z dzieckiem – straszą przedszkolem czy nauczycielką i mówią: Nie chcesz to nie jedz. Jak pójdziesz do przedszkola, to migiem będziesz sprzątał zabawki i nikt ci nie pomoże ….; Już niedługo jak pójdziesz do przedszkola, pani nauczy cię posłuszeństwa, itd. Takie uwagi i napomnienia są przyczyną niepotrzebnych stresów i utrudniają pierwsze kontakty z nauczycielką, a także skutecznie zniechęcają dzieci do przedszkola.
W pierwszych dniach pobytu dziecka w przedszkolu należy szczególnie zadbać o ubranie dziecka. Ma być wygodne (nie za ciasne), niewymagające zapinania guzików lub pasków przy spodniach, zasuwania suwaków, sznurowania butów i wiązania ich na kokardki. Nie SA to drobiazgi, bo nakładanie i zdejmowania ubrania może skutecznie pomagać lub przeszkadzać w samodzielnym funkcjonowaniu. Nie sposób też przecenić wspólnego z dzieckiem przygotowywania rzeczy, które ma zabrać do przedszkola: pidżama, kapcie i ulubiona maskotka, która pomoże mu przetrwać ten trudny czas. Chodzi o towarzyszące temu rozmowy – oswajają dziecko z myślą, że jutro –pójdzie do przedszkola i nic złego się nie stanie. W trakcie tej rozmowy trzeba powiedzieć dziecku kto je zaprowadzi do przedszkola i kto odbierze.
Negatywny wpływ smoczka
▪ ▪ ▪
4157
03.08.2015
Smoczek jest ważny dla dziecka. Daje dziecku poczucie bezpieczeństwa, uspokaja i zaspokaja odruch ssania z którym rodzi się maluch. Jednak zbyt długie stosowania smoczka ma również negatywne skutki....
Do szkoły, gotowi? Start!
▪ ▪ ▪
2578
29.08.2016
Perspektywa końca wakacji sprawia, że młodzież stara się maksymalnie wykorzystać każdą wolną chwilę przed powrotem do szkolnej ławki. Z kolei dla rodziców to ostatni moment na zakup wyprawki...
Chcesz zastosować karę wobec dziecka? – zrób to mądrze
▪ ▪ ▪
2867
07.11.2015
Najłatwiej jest zabraniać, celować w rzeczy, które dziecko lubi: Nie obejrzysz bajki, nie pójdziesz na rower, nie dostaniesz podwieczorku, nie kupię ci loda, itd., itp. W chwilach wzburzenia, gdy...
Mata edukacyjna inna niż wszystkie
▪ ▪ ▪
2925
17.10.2015
Choć o matach edukacyjnych dla niemowląt powiedziano i napisano już wiele, to jednak wciąż nie wiemy wszystkiego. Okazuje się bowiem, że ich rola w stymulowaniu rozwoju emocjonalnego, intelektualnego...
Co zrobić, aby uchronić nasze dzieci w okresie jesienno-zimowym przed… brakiem ruchu!
▪ ▪ ▪
3692
30.11.2018
Nieuchronnie zbliża się okres, gdy słońce zachodzi tuż po powrocie naszych dzieci ze szkoły, a temperatura na dworze z dnia na dzień zacznie drastycznie spadać. Czas zewnętrznych zabaw zostanie...
Przekupstwo czy nagroda?
▪ ▪ ▪
3531
21.03.2015
Nagradzanie dziecka jest metodą wychowawczą starą jak świat, jednak musimy pamiętać, że świat też się zmienia. Powstają nowe metody wychowawcze krytykujące stare podejścia. Czy zatem nagradzając...