2567
Porady na pierwsze trudne dni dziecka w przedszkolu c.d.
Dorośli nie mogą przy dziecku analizować, które przedszkole jest dobre, a które złe, w którym jest dobra pani, a w którym zła. Nie można okazywać mu wahania i przekazywać wątpliwości. Trzeba natomiast oswajać je z koniecznością pójścia do przedszkola poprzez cierpliwe wyjaśnianie. Mama chodzi do pracy, tatuś też chodzi do pracy, a ty pójdziesz do przedszkola; Siostra chodzi do szkoły, brat do żłobka, a ty do przedszkola. W domu nikogo nie ma i dlatego musisz chodzić do przedszkola.
Trzeba unikać przyprowadzania dziecka do przedszkola w ostatniej chwili. Zdenerwowanie towarzyszące pośpiechowi sprawia, że dorośli zamiast uśmiechać się do dziecka, napominają : Szybciej! Nie marudź! Nerwowo zdejmują ubranie z dziecka i układają je w szafce, a potem dziwią się i narzekają, że maluch nie podejmuje samodzielnie takich działań. Wszystko to wprowadza niepokój, który udziela się dziecku utrudniając włączenie się do zajęć. Pożegnanie z dzieckiem ma być czułe, ale krótkie.
Nie należy tez pytać dziecka: Czy mogę już iść? Natomiast trzeba zapewnić, że się po nie przyjdzie. Ponieważ dziecko nie ma poczucia czasu, informacje typu: Zaraz po ciebie przyjdę; Tylko chwilkę pobędziesz i zaraz wrócę … nie ma sensu. Lepiej mocno przytulić dziecko, zapewnić, że jest kochane i stwierdzić: Przyjdę po ciebie bo cię kocham. Można tez okreslic wydarzenie, po którym będzie mogło wrócić do domu; Przyjdę po ciebie po leżakowaniu; Jak zjesz obiadek, będę na ciebie czekał w szatni … Bardzo ważne jest dotrzymanie słowa. Daje ono dzieciom poczucie bezpieczeństwa i pewność, że rodzic przyjdzie. Dzieci o zachwianym poczuciu bezpieczeństwa w dramatyczny sposób rozstają się a najbliższymi i rozpacz trwa zdecydowanie dłużej.
W trudnych dniach adaptacyjnych należy dziecku okazać więcej zainteresowania, miłości i czułości. Częściej niż zwykle przytulać, wyrażać zadowolenie z najmniejszych osiągnięć dziecka. Jednak nie trzeba nagradzać poprzez kupowanie kolejnej zabawki. Trzymając dziecko na kolanach, lepiej zapytać: Co robiłaś dzisiaj w przedszkolu? Z kim się bawiłaś? Jak ma na imię twój kolega? Itd. Rozmawiając z dzieckiem, należy pytać o samopoczucie w przedszkolu, relacje z kolegami, podejmowane zabawy oraz zaradność życiową. Lepiej nie zadawać pytań typu: Co dzisiaj jadłeś na obiad? Czy zjadłeś wszystko, co ci pani nałożyła? Czy pani cię karmiła? Dlaczego wszystkiego nie zjadłeś? Odpowiedzi na te pytania są ważne, ale tylko dla rodziców. Ma na nie odpowiedzieć nauczycielka.
▪ ▪ ▪
2862
24.06.2014
Czy Twój Maluch chętnie dzieli się zabawkami z innymi dziećmi? Jeżeli ma z tym problem, to nie zmuszaj go, a pokaż że można zawsze się z kolegą czy koleżanką wymienić.
▪ ▪ ▪
2894
07.07.2014
Określenie „nadpobudliwość psychoruchowa” jest często nadużywane. Wystarczy, że dziecko jest ruchliwe, aktywne, szybko nudzi się jakąś czynnością, a już pojawia się podejrzenie o ADHD....
▪ ▪ ▪
2231
04.07.2016
Odwodnienie może rozwinąć się w wyniku biegunki, wymiotów lub przy nadmiernej aktywności fizycznej. A o te na wakacjach nie trudno! Aby im zapobiec należy przyjmować wystarczającą ilość płynów....
▪ ▪ ▪
1675
16.11.2018
Wizerunek babci dziergającej przy kominku na drutach i dziadka rozwiązującego na fotelu krzyżówki już dawno odszedł w zapomnienie – dzisiejsi dziadkowie to aktywne fizycznie osoby, które chodzą...
▪ ▪ ▪
2189
04.04.2017
Duży sukces, jaki na rynku odniosły Misie na zdrowe włosy sprawił, że firma Noble Health postanowiła pójść za ciosem i przygotować kolejne suplementy diety w postaci żelek: Witaminy dla rodziny...
▪ ▪ ▪
1869
20.11.2019
Wysoką jakość wykonania i zastosowanie sprawdzonych materiałów, kojarzymy zazwyczaj z wysokimi cenami, które w pewien sposób mogą odstraszyć potencjalnych klientów. Znamy jednak firmy, które...