2465
Porady na pierwsze trudne dni dziecka w przedszkolu c.d.
Dorośli nie mogą przy dziecku analizować, które przedszkole jest dobre, a które złe, w którym jest dobra pani, a w którym zła. Nie można okazywać mu wahania i przekazywać wątpliwości. Trzeba natomiast oswajać je z koniecznością pójścia do przedszkola poprzez cierpliwe wyjaśnianie. Mama chodzi do pracy, tatuś też chodzi do pracy, a ty pójdziesz do przedszkola; Siostra chodzi do szkoły, brat do żłobka, a ty do przedszkola. W domu nikogo nie ma i dlatego musisz chodzić do przedszkola.
Trzeba unikać przyprowadzania dziecka do przedszkola w ostatniej chwili. Zdenerwowanie towarzyszące pośpiechowi sprawia, że dorośli zamiast uśmiechać się do dziecka, napominają : Szybciej! Nie marudź! Nerwowo zdejmują ubranie z dziecka i układają je w szafce, a potem dziwią się i narzekają, że maluch nie podejmuje samodzielnie takich działań. Wszystko to wprowadza niepokój, który udziela się dziecku utrudniając włączenie się do zajęć. Pożegnanie z dzieckiem ma być czułe, ale krótkie.
Nie należy tez pytać dziecka: Czy mogę już iść? Natomiast trzeba zapewnić, że się po nie przyjdzie. Ponieważ dziecko nie ma poczucia czasu, informacje typu: Zaraz po ciebie przyjdę; Tylko chwilkę pobędziesz i zaraz wrócę … nie ma sensu. Lepiej mocno przytulić dziecko, zapewnić, że jest kochane i stwierdzić: Przyjdę po ciebie bo cię kocham. Można tez okreslic wydarzenie, po którym będzie mogło wrócić do domu; Przyjdę po ciebie po leżakowaniu; Jak zjesz obiadek, będę na ciebie czekał w szatni … Bardzo ważne jest dotrzymanie słowa. Daje ono dzieciom poczucie bezpieczeństwa i pewność, że rodzic przyjdzie. Dzieci o zachwianym poczuciu bezpieczeństwa w dramatyczny sposób rozstają się a najbliższymi i rozpacz trwa zdecydowanie dłużej.
W trudnych dniach adaptacyjnych należy dziecku okazać więcej zainteresowania, miłości i czułości. Częściej niż zwykle przytulać, wyrażać zadowolenie z najmniejszych osiągnięć dziecka. Jednak nie trzeba nagradzać poprzez kupowanie kolejnej zabawki. Trzymając dziecko na kolanach, lepiej zapytać: Co robiłaś dzisiaj w przedszkolu? Z kim się bawiłaś? Jak ma na imię twój kolega? Itd. Rozmawiając z dzieckiem, należy pytać o samopoczucie w przedszkolu, relacje z kolegami, podejmowane zabawy oraz zaradność życiową. Lepiej nie zadawać pytań typu: Co dzisiaj jadłeś na obiad? Czy zjadłeś wszystko, co ci pani nałożyła? Czy pani cię karmiła? Dlaczego wszystkiego nie zjadłeś? Odpowiedzi na te pytania są ważne, ale tylko dla rodziców. Ma na nie odpowiedzieć nauczycielka.
▪ ▪ ▪
3088
13.06.2015
O tym, że warto czytać nie trzeba nikogo przekonywać. Samo wąchanie książek nie wystarczy, czasem trzeba jeszcze nieco wytężyć umysł.
▪ ▪ ▪
2593
24.02.2016
Dieta dziecka musi być odpowiedni zbilansowana. Zdrowe posiłki to klucz to zdrowia: świetnej formy malucha i harmonijnego, wielokierunkowego rozwoju. Nic więc dziwnego, że specjaliści co rusz uświadamiają...
▪ ▪ ▪
2317
13.03.2016
Co zrobić z puzzlami, nad których ułożeniem spędziliśmy kilka godzin i chcielibyśmy je w tym kształcie zachować na dłużej, przenosząc w inne miejsce? Dotychczas nie było takiej możliwości....
▪ ▪ ▪
2439
06.04.2015
Kobiety ciężarne oraz młode matki mogą borykać się z problemami natury psychicznej. Jest to związane z zmniejszoną odpornością na stres oraz okresem silnych emocji i wahań hormonalnych. Bardziej...
▪ ▪ ▪
2752
08.12.2014
Jesteś mamą dorastającej córki, a we wspomnieniach masz obraz rozmowy twojej mamy z tobą, gdy sama byłaś dziewczynką? Potrzebowałaś rozmowy o pierwszej miesiączce, a może wcale jej nie było?...
▪ ▪ ▪
2520
30.09.2016
Sport jest bardzo dobry dla naszego zdrowia. Powinniśmy o tym pamiętać zwłaszcza wtedy, gdy mamy małe dzieci. To właśnie nasze pociechy powinny systematycznie wykonywać jakąś aktywność fizyczną,...