Zgłoś pomysł lub błąd
FB
zaloguj się
utwórz konto

2811

Dodano: 24.09.2014

Ćwiczenia koncentracji

Ćwiczenia koncentracji

Umiejętność koncentrowania uwagi jest bardzo cenna. Gdy dziecko potrafi skoncentrować się, nie rozprasza się zbyt szybko, tym szybciej i wydajniej przebiega nauka. Skupianie uwagi można ćwiczyć, co polecane jest uczniom z trudnościami w nauce, a także tym, którzy niepowodzeń nie przejawiają.

Umiejętność koncentrowania uwagi jest bardzo cenna. Gdy dziecko potrafi skoncentrować się, nie rozprasza się zbyt szybko, tym szybciej i wydajniej przebiega nauka. Skupianie uwagi można ćwiczyć, co polecane jest uczniom z trudnościami w nauce, a także tym, którzy niepowodzeń nie przejawiają.

Musimy jednak pamiętać, żeby nie oczekiwać od dziecka zbyt długiego okresu skupiania uwagi. Dla przedszkolaka 5 minut jest już sukcesem, w szkole natomiast czas koncentracji musi być dłuższy. Dzieci w wieku szkolnym mogą ćwiczyć, a tym samym wydłużać czas skupiania uwagi. Służą temu niektóre ćwiczenia:

- leniwa ósemka – element zaczerpnięty z kinezjologii edukacyjnej. Dziecko przyjmuje postawę siedzącą bądź stojącą. Wyciąga przed siebie wyprostowaną w łokciu rękę, z uniesionym do góry kciukiem. Dziecko ma za zadanie wyobrazić sobie, że widzi przewróconą ósemkę (dla dorosłych wersja ze znakiem nieskończoności). Wyciągniętą przed siebie ręką, patrząc na wyprostowany kciuk, należy płynnym ruchem obrysowywać ósemkę. Musimy zwrócić uwagę, żeby za ruchem kciuka podążał tylko wzrok dziecka, nie głowa. Wykonujemy kilka powtórzeń jedną ręką, następnie drugą, a na końcu obiema, złączonymi rękami. Ćwiczenie można wykonywać również na kartce papieru lub na tablicy. Wraz z praktyką podążanie za kształtem leniwej ósemki stanie się dla dziecka dużo prostsze.

- podkreślanie liter – podajemy dziecku kartkę z wydrukowanym tekstem i prosimy o podkreślenie w nim wszystkich konkretnych liter, np. litery „a”. Wyznaczamy czas realizacji zadania, np. 5 minut. Rodzic również może mieć swój identyczny egzemplarz do ćwiczenia. Po wykonaniu zadania dziecko i rodzic porównują prace, sprawdzając, które litery pominęli.

- szukanie błędów w tekście – wersja dla uczniów trochę starszych. Również pracujemy na tekście drukowanym, w którym jednak zakradły się wyraźnie błędy, np. nieproszone litery w słowach. Zadaniem dziecka jest oczywiście zaznaczenie tych błędów.

- odszukiwanie wyrazów w ciągach literowych – uczeń ma za zadanie w szeregów różnych, niepowiązanych ze sobą liter, odnaleźć ukryte wyrazy.

- odnajdywanie różnic pomiędzy dwoma, pozornie tak samo wyglądającymi, obrazkami.

- gra typu „Memory”, w której należy maksymalnie skupić uwagę, żeby zapamiętać ułożenie obrazków. Jednocześnie ćwiczymy też pamięć.

Ważne jest, abyśmy ćwiczenia wykonywali systematycznie, w spokojnej atmosferze. Trzeba też wspomnieć o dzieciach, które posiadają kinestetyczny styl uczenia się. Możemy wtedy odnieść wrażenie, że nasze dziecko w ogóle nie potrafi skupić uwagi, bo ciągle wierci się, wstaje, a siedząc wymachuje nogami. Dzieci z takim stylem uczenia się muszą najpierw wykonać ćwiczenia fizyczne, trochę zmęczyć się i „wyładować”, by móc skupić uwagę.

pedagog Anna Chmielewska
autorka wielu artykułów o tematyce parentingowej
prywatnie mama dwójki dzieci.

Zobacz także:
 Jak zachęcić dzieci do czytania? Jak zachęcić dzieci do czytania?

▪ ▪ ▪

3387

22.03.2016

Na ten temat napisano niejedną książkę, przeprowadzono wiele badań, ankiet. Ten obszerny temat spróbujemy ująć w najważniejsze punkty. Po pierwsze, ważne, by dziecko jak najwcześniej rozpoczęło...

Kiedy zacząć i jak uczyć języka obcego? Kiedy zacząć i jak uczyć języka obcego?

▪ ▪ ▪

2636

10.10.2016

W dzisiejszych czasach znajomość języka obcego to podstawa. Coraz częściej więc słyszy się, że rodzice od najmłodszych lat uczą swoją pociechę posługiwania się angielskim. Kiedy należy...

MAMAVILLE targi dla mamy i dziecka MAMAVILLE targi dla mamy i dziecka

▪ ▪ ▪

2527

09.09.2015

Jeśli chcecie spędzić przyjemny dzień w gronie najbliższych zapraszamy serdecznie na Mamaville - targi dla mamy i dziecka. Jednego dnia, w jednym miejscu będziecie mogli spotkać i poznać wystawców...

Zwiększamy zasób słów u dziecka Zwiększamy zasób słów u dziecka

▪ ▪ ▪

3487

10.04.2015

Słowa towarzyszą dziecku już od urodzenia (można nawet twierdzić, że od życia płodowego). Tempo przyswajania kolejnych wyrazów, a zwłaszcza ich wypowiadania, u każdego dziecka jest już inne,...

Atropina – czy warto się jej obawiać? Atropina – czy warto się jej obawiać?

▪ ▪ ▪

9321

18.10.2016

Atropina to trujący alkaloid zawarty w kroplach do oczu. Czasami okuliści przepisują ten lek dzieciom. Rodzice wówczas zaczynają się zastanawiać, czy to aby na pewno dobry pomysł. Ich myśli nachodzi...

Nosidełko biodrowe – ulga dla kręgosłupa mamy Nosidełko biodrowe – ulga dla kręgosłupa mamy

▪ ▪ ▪

2253

06.05.2018

Przyszłe i młode mamy często borykają się z uporczywym bólem pleców. Jest to dolegliwość, która pojawia się już w czasie ciąży i nasila się okresie jej trwania. Ból pleców nie ustępuje...

Akceptuję, nie pokazuj więcej

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.

Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki.