Zgłoś pomysł lub błąd
FB
zaloguj się
utwórz konto

1267

Dodano: 29.11.2015

Nauka poprzez zabawę

Nauka poprzez zabawę

Słowa Konfucjusza, zapewne znane wszystkim: „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem” idealnie odzwierciedlają postawę dzieci. W momencie kiedy widzimy, że nasze dziecko lubi eksperymentować , poszerzać swoje horyzonty powinniśmy dołożyć wszelkich starań, aby mu w tym pomóc.

Zabawa jest dominującą formą działalności dziecka przed wstąpieniem do szkoły, jest nauką i pracą. Dziecko uczy się współżycia z innymi dziećmi, podporządkowuje się przepisom i prawidłom obowiązującym w grupie. Podczas zabawy rozwijają się u dziecka myślenie przyczynowo-skutkowe oraz czynniki wychowania moralnego. Dziecko poprzez zabawę poznaje świat realny i stosunki międzyludzkie. Można wyróżnić następujące zabawy:

ZABAWY MANIPULACYJNE

Podczas takich zabaw poprzez manipulowanie (przekładanie z rączki do rączki, wkładanie i wyjmowanie czy turlanie) różnymi przedmiotami dziecko przede wszystkim uczy się panowania nad własnym ciałem. Takiego typu zabawa ma na celu poznanie właściwości przedmiotów: kształtu, konsystencji czy wydawanego dźwięku. W ten sposób dziecko angażuje i rozwija: spostrzeżenia wzrokowe, słuchowe i dotykowe oraz złożone ruchy rąk. Ten etap jest ważny w życiu dziecka, gdyż stanowi podstawę do późniejszych, bardziej skomplikowanych zabaw.

ZABAWY KONSTRUKCYJNE

Podczas takiej zabawy dziecko tworzy, buduje coś nowego. Każda konstrukcja jest niepowtarzalna i daje dziecku wiele radości i satysfakcji poprzez to, że w ten sposób buduje swoją własną rzeczywistość, a ogranicza go jedynie w tym jego własna wyobraźnia. Zabawy tego typu doskonalą rozwój spostrzegawczo-ruchowy. Wpływają na sprawność i wzrost precyzji ruchów dziecka, jak również na jego rozwój intelektualny. Wyraża się to w aktywnej, twórczej i rozumnej działalności dziecka. Taka zabawa wymusza u naszej pociechy współdziałanie takich procesów jak: spostrzeganie, myślenie, wyobraźnia, mowa, uwaga i pamięć. Nie można zapomnieć również o tym, że takie zabawy wpływają na twórczość artystyczną dziecka jak również na rozwój emocjonalno-społeczny.

ZABAWY TEMATYCZNE

Podczas takich zabaw dziecko odtwarza na swój własny, niepowtarzalny sposób otaczającą go rzeczywistość. Najistotniejszą rzeczą w tej zabawie jest jej temat. Dzieci zazwyczaj bawią się: w dom, sklep, szkołę, fryzjera czy lekarza. Nie mniej ważne są wypowiedzi, które stosuje dziecko podczas takiej zabawy. W ten sposób możemy zorientować się jak dziecko postrzega świat dorosłych, co o nas myśli. W ten sposób łatwo jest zweryfikować nasze zachowanie i naprawić błędy, które nieświadomie popełniamy. Zabawy tematyczne scalają wszystkie funkcje fizyczne i psychiczne u dziecka, dlatego są tak ważne w ich rozwoju. Takie zabawy dzieci najczęściej inicjują same. Podczas takiej zabawy dziecko kształtuje swoje uczucia, uczy się być odpowiedzialnym oraz pokonuje swoją nieśmiałość.

ZABAWY RYTMICZNO-RUCHOWE

Taka zabawa przede wszystkim zaspokaja potrzebę ruchu u dziecka, jest jego naturalną aktywnością.

Podczas takich zajęć dzieci ćwiczą swoją sprawność i wzmacniają siłę. W zależności od tego jaki rodzaj przyjmą takie zabawy dziecko rozwija: zręczność, siłę, szybkość czy poczucie rytmu. W dodatku, gdy zorganizujemy zawody sportowe nasze pociechy nauczą się co znaczy zdrowa i przyjemna rywalizacja oraz wzmocnią wiarę w swoje zdolności i możliwości. Najpopularniejszymi zabawami rytmiczno-ruchowymi są: gra w piłkę, berek, skakanie czy tańczenie.

ZABAWY BADAWCZE

Są one wynikiem naturalnej potrzeby poznania przez dziecko otaczającego go świata. Podczas takiej zabawy dzieci wykonują rozmaite doświadczenia na różnych materiałach czy zabawkach. Podczas takiej aktywności dziecko w przyjemny sposób uczy się, rozwija zdolności manualne i intelektualne oraz odkrywa coraz to nowsze informacje. Takie zabawy różnią się w zależności od wieku dziecka. Możemy pobudzać zapał odkrywczy u naszego dziecka chociażby poprzez zabawę zestawem Edu Sience Eksperymenty Naukowe marki Toys”R”Us. Podczas takiej zabawy dziecko będzie mogło spróbować wielu niezwykłych doświadczeń a przy tym wyśmienicie się bawić chociażby tworząc ludziki z mydła.

ZABAWY EDUKACYJNE

Są to zabawy celowo inicjowane są przez dorosłych. Ich głównym celem są wartości kształcące. Podczas takiej zabawy dzieci: nabywają nowe umiejętności i wiedzę o świecie, starają się skoncentrować na postawionych im zadaniach, usiłują poprawnie rozumować, dokonują analizy i syntezy oraz wyróżniają i porównują cechy różnych przedmiotów. Nie można zapomnieć, że każde dziecko jest inne: inaczej się rozwija, dorasta we własnym tempie. Dla dzieci w tym samym wieku różne zabawy będą atrakcyjne łatwe bądź trudne. Zawsze starajmy się dopasować gry do upodobań do upodobań i zdolności naszego dziecka i pamiętajmy, że nauka poprzez zabawę ma być przede wszystkim przyjemna dla dziecka.

Życzymy udanej zabawy!

Joanna Walczak

Zobacz także:
Nauka poprzez… zabawę? Tak, dzięki rozsądnym wyborom gier internetowych! Nauka poprzez… zabawę? Tak, dzięki rozsądnym wyborom gier internetowych!

▪ ▪ ▪

1781

22.07.2015

Nie pozwalasz swoim dzieciom zbyt wiele czasu spędzać przed komputerem – bo to nie zdrowo dla oczu, które szybko się męczą oraz kręgosłupa, który ciągle pozostaje w jednej pozycji. Dodatkowo...

Niesamowite urodziny Niesamowite urodziny

▪ ▪ ▪

1455

16.05.2015

Urodziny dziecka to okazja do dużego świętowania. Coraz częściej rodzice od najmłodszych dziecięcych lat wyprawiają je w restauracjach i zatrudniają animatorów zabaw. Wiąże się to z dużymi...

Weekend pełen atrakcji dla całych rodzin! Weekend pełen atrakcji dla całych rodzin!

▪ ▪ ▪

1135

03.05.2016

Dni Rodzinne Prudential po raz pierwszy we Wrocławiu! ZwalczNude.pl zainspirowana sukcesem warszawskich, poznańskich i trójmiejskich Dni Rodzinnych Prudential zaprasza wszystkie wrocławskie rodziny...

Lekcje ze zdrowego odżywiania Lekcje ze zdrowego odżywiania

▪ ▪ ▪

1625

20.10.2014

Drugie śniadanie w klasie, warsztaty kulinarne oraz dodatkowe zajęcia kształtujące zdrowe nawyki żywieniowe zgodnie z założeniami Ministerstwa Edukacji mają być obowiązkowe. Już od nowego roku...

Poród bez bólu. Czy to możliwe? Poród bez bólu. Czy to możliwe?

▪ ▪ ▪

1310

25.01.2016

Polskie ciężarne mają się coraz lepiej. O dobre warunki ciąży, porodu i połogu dla kobiet walczy wiele rodzimych fundacji. Efekt ich pracy widać gołym okiem: rodzące mają coraz więcej praw....

Ćwiczenia koncentracji Ćwiczenia koncentracji

▪ ▪ ▪

1502

24.09.2014

Umiejętność koncentrowania uwagi jest bardzo cenna. Gdy dziecko potrafi skoncentrować się, nie rozprasza się zbyt szybko, tym szybciej i wydajniej przebiega nauka. Skupianie uwagi można ćwiczyć,...

Akceptuję, nie pokazuj więcej

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.

Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki.