2576
Nauczanie indywidualne

W ostatnich latach w Polsce obserwuje się częstsze sięganie po nauczanie indywidualne. Obejmuje ono uczniów szkół i grup zerowych w przedszkolach, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do placówek.
Decyzję o przyznaniu indywidualnego nauczyciela podejmuje dyrektor placówki, do której uczęszcza dziecko. Wydaje się ją na podstawie orzeczenia o potrzebach indywidualnego nauczania. Takie orzeczenie uzyskują rodzice poprzez złożenie wniosku do poradni, która z kolei przedstawia swoje spostrzeżenia.
Jeżeli dyrektor wyda zgodę na lekcje indywidualne, jego obowiązkiem jest ustalenie zakresu, miejsca i czasu prowadzenia zajęć. Muszą one odbywać się w bezpośrednim i indywidualnym kontakcie nauczyciela z uczniem. Nauczanie prowadzone jest przez jednego bądź przez kilku nauczycieli ze szkoły. O powierzeniu tego obowiązku poszczególnym osobom decyduje dyrektor.
Lekcje powinny odbywać się w miejscu pobytu dziecka, czyli:
- w domu rodzinnym,
- w młodzieżowym ośrodku wychowawczym lub socjoterapii, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym oraz w innych placówkach, które wskazane są w art. 2 pkt 5 Ustawy o Systemie Oświaty,
- w szkole lub w przedszkolu, jeżeli w orzeczeniu wskazano taką możliwość, a placówka dysponuje pomieszczeniem umożliwiającym przeprowadzenie zajęć.
Dziecko tygodniowo musi zrealizować obowiązkowy wymiar godzin, który jest ustalany w porozumieniu z nauczycielem. Różni się on w zależności od wieku:
- dla indywidualnego przygotowania przedszkolnego wynosi od 4 do 6 godzin,
- dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej od 6 do 8 godzin,
- dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej od 8 do 10 godzin,
- dla uczniów gimnazjum - od 10 do 12 godzin,
- dla uczniów szkół ponadpodstawowych lub ponadgimnazjalnych - od 12 do 16 godzin.
Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego i nauczania indywidualnego w klasach I-III szkoły podstawowej realizowane jest w ciągu przynajmniej dwóch dni. Natomiast dla uczniów pozostałych klas, zajęcia przeprowadza się przez co najmniej trzy dni. Dyrektor placówki może również ustalić wyższy wymiar godzin zajęć indywidualnych, jeżeli uzyska zgodę organu prowadzącego. Na wniosek rodziców, ma również możliwość zarządzić mniejszą ilość godzin nauczania, jeżeli przypadek ucznia jest uzasadniony jego stanem zdrowia. Konieczne jest jednak zrealizowanie podstawy programowej.
Podczas zajęć indywidualnych realizuje się treść wynikającą z podstawy programowej, czyli obowiązkowych zajęć edukacyjnych ujętych w ramowym planie nauczania. Muszą być one dostosowane do potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i psychofizycznych ucznia. Nauczyciel prowadzący lekcje ma obowiązek dokonywania oceny, również z zachowania, co stanowi podstawę do klasyfikowania i promowania do kolejnej klasy.
Redakcja portalu AchTeDzieciaki.pl
Aleksandra Lisiecka
Lecisz z dzieckiem na urlop? Poznaj swoje prawa!
▪ ▪ ▪
2532
31.08.2016
Podróż samolotem z dzieckiem to nie lada wyzwanie dla rodziców. Wielu opiekunów z troski o komfort podróży rezygnuje z lotów. Wystarczy jednak znać swoje prawa, by przelot minął bezpiecznie...
Owocowe desery w tubkach od Gerbera – recenzja
▪ ▪ ▪
3320
02.09.2016
Na rynku pojawiły się nowe produkty maki Gerber. Tubki pełne owocowego musu dostępne są w różnych, kuszących smakach. Przekonajmy się, czy deserki smakują maluchom i co sądzą o nich rodzice....
5 najgorszych rzeczy, jakie robisz swojej skórze latem!
▪ ▪ ▪
2433
31.07.2017
Lato to szczególny okres dla naszej skóry. Wyjeżdżamy na wakacje i spędzamy beztrosko czas na świeżym powietrzu. Często jednak zapominamy o swojej skórze. Sprawdź jakie błędy popełniasz i...
Przesłuchanie pod choinką. Przygotuj się na świąteczną presję na Singli
▪ ▪ ▪
2628
22.12.2015
Jak podkreślają psychologowie, związki to główny aspekt życia, w którym czujemy się ekspertami i, obok wychowania dzieci, jest to temat, o którym „wszyscy wiedzą wszystko”. Każdy z nas był...
Spokojny i bezpieczny sen niemowlaka
▪ ▪ ▪
2618
25.03.2017
Sen dziecka to bardzo ważna sprawa. Powinien być spokojny i bezpieczny. Niemowlęta zaraz po urodzeniu mogą mieć z nim spory problem. Świat, w którym żyjemy jest im zupełnie obcy. Do tej pory spały...
Motywowanie dziecka do nauki
▪ ▪ ▪
3336
09.10.2014
Rzadko kiedy dzieci mają wewnętrzną motywację do nauki czy odrabiania lekcji. Ważną rolę pełnimy my, rodzice. Musimy cały czas pobudzać naszych małych uczniów do uczenia się. W domu rodzinnym...