Zgłoś pomysł lub błąd
FB
zaloguj się
utwórz konto

2585

Dodano: 29.08.2016

Nauczanie indywidualne

Nauczanie indywidualne

W ostatnich latach w Polsce obserwuje się częstsze sięganie po nauczanie indywidualne. Obejmuje ono uczniów szkół i grup zerowych w przedszkolach, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do placówek.

Decyzję o przyznaniu indywidualnego nauczyciela podejmuje dyrektor placówki, do której uczęszcza dziecko. Wydaje się ją na podstawie orzeczenia o potrzebach indywidualnego nauczania. Takie orzeczenie uzyskują rodzice poprzez złożenie wniosku do poradni, która z kolei przedstawia swoje spostrzeżenia.

Jeżeli dyrektor wyda zgodę na lekcje indywidualne, jego obowiązkiem jest ustalenie zakresu, miejsca i czasu prowadzenia zajęć. Muszą one odbywać się w bezpośrednim i indywidualnym kontakcie nauczyciela z uczniem. Nauczanie prowadzone jest przez jednego bądź przez kilku nauczycieli ze szkoły. O powierzeniu tego obowiązku poszczególnym osobom decyduje dyrektor.

Lekcje powinny odbywać się w miejscu pobytu dziecka, czyli:

Dziecko tygodniowo musi zrealizować obowiązkowy wymiar godzin, który jest ustalany w porozumieniu z nauczycielem. Różni się on w zależności od wieku:

Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego i nauczania indywidualnego w klasach I-III szkoły podstawowej realizowane jest w ciągu przynajmniej dwóch dni. Natomiast dla uczniów pozostałych klas, zajęcia przeprowadza się przez co najmniej trzy dni. Dyrektor placówki może również ustalić wyższy wymiar godzin zajęć indywidualnych, jeżeli uzyska zgodę organu prowadzącego. Na wniosek rodziców, ma również możliwość zarządzić mniejszą ilość godzin nauczania, jeżeli przypadek ucznia jest uzasadniony jego stanem zdrowia. Konieczne jest jednak zrealizowanie podstawy programowej.

Podczas zajęć indywidualnych realizuje się treść wynikającą z podstawy programowej, czyli obowiązkowych zajęć edukacyjnych ujętych w ramowym planie nauczania. Muszą być one dostosowane do potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i psychofizycznych ucznia. Nauczyciel prowadzący lekcje ma obowiązek dokonywania oceny, również z zachowania, co stanowi podstawę do klasyfikowania i promowania do kolejnej klasy.

Redakcja portalu AchTeDzieciaki.pl
Aleksandra Lisiecka

Zobacz także:
Psycholog i pedagog szkolny – do kogo zwrócić się po pomoc Psycholog i pedagog szkolny – do kogo zwrócić się po pomoc

▪ ▪ ▪

5355

27.11.2014

Niby pracują w jednej szkole, a nawet w jednym gabinecie. Niby ogólnie jest wiadomo, jaką pełnią funkcje w placówkach edukacyjnych, jednak większość osób miałaby trudności w wyliczeniu poszczególnych...

Koniec roku szkolnego – przygotuj dziecko do podróży! Koniec roku szkolnego – przygotuj dziecko do podróży!

▪ ▪ ▪

2678

26.06.2015

Wakacje to czas spędzony na odkrywaniu nowych miejsc – wędrówki po górach, malownicze jeziora czy plażowanie nad morzem to jedne z ulubionych punktów na mapie letnich wyjazdów. Zanim jednak rozpoczniemy...

Motywowanie dziecka do nauki Motywowanie dziecka do nauki

▪ ▪ ▪

3342

09.10.2014

Rzadko kiedy dzieci mają wewnętrzną motywację do nauki czy odrabiania lekcji. Ważną rolę pełnimy my, rodzice. Musimy cały czas pobudzać naszych małych uczniów do uczenia się. W domu rodzinnym...

Trzy dodatkowe badania, które naprawdę warto wykonać w ciąży Trzy dodatkowe badania, które naprawdę warto wykonać w ciąży

▪ ▪ ▪

2273

31.08.2016

USG, amniopunkcja, kordocenteza, biopsja kosmówki, test PAPP-A czy NIFTY? Lista badań, które może wykonać kobieta w ciąży, chcąc sprawdzić stan zdrowia swojej pociechy, jest naprawdę długa....

FAS (Alkoholowy Zespół Płodowy) a trudności szkolne FAS (Alkoholowy Zespół Płodowy) a trudności szkolne

▪ ▪ ▪

3572

10.10.2014

FAS, czyli Alkoholowy Zespół Płodowy, jest pewnym rodzajem niepełnosprawności, którą dziecko nabywa jeszcze w życiu płodowym. Mózg takiego maleństwa zostaje uszkodzony, bo mama, będąc w ciąży,...

Fonoholicy – o dzieciach uzależnionych od telefonów komórkowych Fonoholicy – o dzieciach uzależnionych od telefonów komórkowych

▪ ▪ ▪

2952

11.12.2014

Niemalże w każdym domu dzieci mają styczność z telefonami komórkowymi. My, dorośli, sami wydajemy się być uzależnieni, a przecież dzieci bacznie nas obserwują. Mamy rozmawiają przez telefon...

Akceptuję, nie pokazuj więcej

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.

Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki.