2603
Nauczanie indywidualne

W ostatnich latach w Polsce obserwuje się częstsze sięganie po nauczanie indywidualne. Obejmuje ono uczniów szkół i grup zerowych w przedszkolach, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do placówek.
Decyzję o przyznaniu indywidualnego nauczyciela podejmuje dyrektor placówki, do której uczęszcza dziecko. Wydaje się ją na podstawie orzeczenia o potrzebach indywidualnego nauczania. Takie orzeczenie uzyskują rodzice poprzez złożenie wniosku do poradni, która z kolei przedstawia swoje spostrzeżenia.
Jeżeli dyrektor wyda zgodę na lekcje indywidualne, jego obowiązkiem jest ustalenie zakresu, miejsca i czasu prowadzenia zajęć. Muszą one odbywać się w bezpośrednim i indywidualnym kontakcie nauczyciela z uczniem. Nauczanie prowadzone jest przez jednego bądź przez kilku nauczycieli ze szkoły. O powierzeniu tego obowiązku poszczególnym osobom decyduje dyrektor.
Lekcje powinny odbywać się w miejscu pobytu dziecka, czyli:
- w domu rodzinnym,
- w młodzieżowym ośrodku wychowawczym lub socjoterapii, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym oraz w innych placówkach, które wskazane są w art. 2 pkt 5 Ustawy o Systemie Oświaty,
- w szkole lub w przedszkolu, jeżeli w orzeczeniu wskazano taką możliwość, a placówka dysponuje pomieszczeniem umożliwiającym przeprowadzenie zajęć.
Dziecko tygodniowo musi zrealizować obowiązkowy wymiar godzin, który jest ustalany w porozumieniu z nauczycielem. Różni się on w zależności od wieku:
- dla indywidualnego przygotowania przedszkolnego wynosi od 4 do 6 godzin,
- dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej od 6 do 8 godzin,
- dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej od 8 do 10 godzin,
- dla uczniów gimnazjum - od 10 do 12 godzin,
- dla uczniów szkół ponadpodstawowych lub ponadgimnazjalnych - od 12 do 16 godzin.
Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego i nauczania indywidualnego w klasach I-III szkoły podstawowej realizowane jest w ciągu przynajmniej dwóch dni. Natomiast dla uczniów pozostałych klas, zajęcia przeprowadza się przez co najmniej trzy dni. Dyrektor placówki może również ustalić wyższy wymiar godzin zajęć indywidualnych, jeżeli uzyska zgodę organu prowadzącego. Na wniosek rodziców, ma również możliwość zarządzić mniejszą ilość godzin nauczania, jeżeli przypadek ucznia jest uzasadniony jego stanem zdrowia. Konieczne jest jednak zrealizowanie podstawy programowej.
Podczas zajęć indywidualnych realizuje się treść wynikającą z podstawy programowej, czyli obowiązkowych zajęć edukacyjnych ujętych w ramowym planie nauczania. Muszą być one dostosowane do potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i psychofizycznych ucznia. Nauczyciel prowadzący lekcje ma obowiązek dokonywania oceny, również z zachowania, co stanowi podstawę do klasyfikowania i promowania do kolejnej klasy.
Redakcja portalu AchTeDzieciaki.pl
Aleksandra Lisiecka
Koniec z nudą w samochodzie! Czym zająć dziecko podczas podróży?
▪ ▪ ▪
3056
21.03.2016
Podróż z dzieckiem, czy to samochodem, pociągiem, autobusem lub samolotem, jest nie lada wyzwaniem zarówno dla niego, jak i dla rodziców. Warto o tym pamiętać i odpowiednio wcześniej zaplanować...
Cykl EDUKACJA: Książki dla drugoklasisty i trzecioklasisty – za które zapłaci rodzic?
▪ ▪ ▪
3252
21.09.2015
Podobnie jak uczniowie pierwszych klas szkoły podstawowej, drugoklasiści otrzymają podręczniki i ćwiczenia opłacone z budżetu państwa. Rodzice trzecioklasistów będą już musieli zapłacić za...
Książki towarzyszami w wychowywaniu.
▪ ▪ ▪
2895
20.01.2015
Spośród milionów książek i poradników na temat dzieci i wychowania można wyróżnić takie, do których rzeczywiście się wraca by zaczerpnąć świeżych pomysłów lub poszukać rozwiązania,...
Szkoła z internatem
▪ ▪ ▪
4829
30.08.2015
Internat przyszkolny jest miejscem, który zastępuje uczniom dom rodzinny. Dzięki zakwaterowaniu w internacie młodzież mieszka blisko szkoły, do której uczęszcza (często wymarzonej), bez konieczności...
Basen – miejsce idealne dla przyszłych mam
▪ ▪ ▪
3879
06.03.2018
Pływanie to jedna z najlepszych form aktywności fizycznej. Doskonale wpływa na całe ciało, gdyż angażuje wszystkie mięśnie. Należy do grupy ćwiczeń aerobowych, przez co modeluje sylwetkę i...
Dziecko z ADHD w środowisku szkolnym
▪ ▪ ▪
3705
10.10.2014
Dla ucznia z ADHD uczestniczenie w lekcjach jest bardzo dużym wyzwaniem. Nauczyciel wymaga zachowania ciszy, spokoju, uważnego słuchania poleceń. Dla nadruchliwego ucznia już samo siedzenie w bezruchu...