3791
Gdy dziecko woli pisać lewą ręką - co nieco o leworęczności

Dawniej dominacja ręki lewej odbierana była przez otoczenie jako dziwactwo i bardzo często próbowano na siłę „przestawiać” dziecko, by zaczęło posługiwać się ręką prawą. Na szczęście dzisiaj jest inaczej, a leworęczność nie jest już problemem. Co więcej – w osobach leworęcznych upatruje się dodatkowych zdolności.
Leworęczność uznajemy więc za zjawisko „normalne”, choć odbiegające od ogółu. Nie oznacza to jednak, że sama w sobie nie będzie przysparzać trudności, jeśli świat funkcjonalnie jest przystosowany do osób praworęcznych. Przyjrzyjmy się bliżej umiejętnościom pisania i sposobowi zapisu. Nasz sposób pisania jest zdecydowanie skonstruowany dla osób praworęcznych. Tylko osoba, posługująca się prawą ręką podczas pisania, widzi słowa, które już napisała.
Jeśli nasze dziecko jest leworęczne, możemy umożliwić mu warunki lepszej pracy:
- Kupując przybory szkolne, wybieraj te przeznaczone dla osób leworęcznych, np. nożyczki. Na rynku są dostępne nawet specjalne zeszyty dla osób leworęcznych (z ukośną liniaturą).
- Większość kredek i ołówków jest uniwersalna, ze względu na tzw. trójkątny przekrój. Ten sam efekt uzyskamy, nakładając na zwykle kredki i ołówki – trójkątne gumowe nakładki. Ze względu na możliwość różnego chwytu, przewidziane są do użytku dla osób praworęcznych, jak i leworęcznych.
- Na rynku możemy kupić nawet kredki i ołówki specjalnie wyprofilowane dla osób leworęcznych.
- Jeśli uczeń leworęczny pisze piórem, dobrym rozwiązaniem może okazać się zakup szybkoschnącego atramentu. Jest to „wynalazek” niezwykle praktyczny, gdyż lewa, pisząca ręka, często rozmazuje litery chwilę wcześniej napisane. Niemniej naukę pisania najlepiej jest rozpocząć przy użyciu ołówka.
- Ustaw prawidłowo lampkę na biurku! Oświetlone musi być to, co piszemy. Jeśli więc dziecko posługuje się lewą ręką, lampka powinna być ustawiona po prawej stronie. Wtedy podczas pisania nie będzie padał cień. Inaczej – kartka w zeszycie nie będzie zasłaniana cieniem rzucanym przez piszącą lewą ręką.
- Zwróć uwagę na właściwe ułożenie zeszytu. Zeszyt dziecka leworęcznego układamy ukośnie (prawy dolny róg powinien być przybliżony do osoby piszącej, a lewy dolny – oddalony). Zeszyt powinien być tak ułożony, aby podczas całego czasu pisania przedramię dziecka było ułożone na blacie biurka. Podczas pisania musimy pilnować właściwej postawy dziecka oraz ułożenia zeszytu.
Nauczyciele, sadzając dzieci w ławkach szkolnych, muszą zwrócić uwagę na bardzo ważną kwestię. Jedna ławka powinna być zajmowana przez dwóch uczniów leworęcznych. Jeśli w ławce siedzą razem uczniowie prawo- i leworęczni, to leworęczny powinien zajmować lewą stronę ławki. Tylko wtedy uczniowie nie będą sobie wzajemnie przeszkadzać.
pedagog Anna Chmielewska
autorka wielu artykułów o tematyce parentingowej
prywatnie mama dwójki dzieci.

▪ ▪ ▪
1684
31.03.2018
Wzrok to jeden z najważniejszych zmysłów człowieka. To dzięki niemu jesteśmy w stanie w pełni poznawać świat i uczyć się go. Dlatego tak ważne jest, by dbać o wzrok u dzieci, by później...

▪ ▪ ▪
2901
07.04.2015
Zaburzenie stresu pourazowego kojarzone jest głównie z żołnierzami i ofiarami gwałtu. To w takim kontekście najczęściej słyszymy o jego istnieniu. Dotyczy on jednak również młodych matek.

▪ ▪ ▪
2949
31.03.2015
Kontakt matki z dzieckiem tuż po porodzie jest bardzo ważny dla rozwoju maleństwa. Ma szczególny wpływ na kształtowanie relacji macierzyńskich. Po porodzie najważniejsze jest, aby umożliwić obojgu...

▪ ▪ ▪
3370
16.05.2015
Urodziny dziecka to okazja do dużego świętowania. Coraz częściej rodzice od najmłodszych dziecięcych lat wyprawiają je w restauracjach i zatrudniają animatorów zabaw. Wiąże się to z dużymi...

▪ ▪ ▪
3800
07.10.2015
Kreatywne zabawki z tektury mają same zalety – są bezpieczne dla zdrowia Twojej pociechy i przyjazne dla środowiska, a także gwarantują świetną zabawę dla całej rodziny. Wybór kartonowych budowli...

▪ ▪ ▪
6849
04.04.2018
Reakcja skórna u niemowląt i najmłodszych dzieci powstaje w odpowiedzi na wiele różnych czynników środowiskowych lub chorób. Organizm dopiero dostosowuje się do nowych warunków życia i - niekiedy...