Zgłoś pomysł lub błąd
FB
zaloguj się
utwórz konto

3000

Dodano: 05.07.2015

Droga do dziecięcej samodzielności

Droga do dziecięcej samodzielności

Chcesz pomóc swojemu dziecku w działaniach prowadzących do samodzielności, ale nie wiesz od czego zacząć? W kształtowaniu zaradności u maluchów istotną rolę odgrywa najbliższe środowisko, ponieważ to właśnie w domu pociecha po raz pierwszy wykonuje czynności o własnych siłach. Intelektualny rozwój malca zależy więc od postaw rodziców, metod wychowawczych oraz umiejętności kierowania jego wrodzonym potencjałem.

Dążenie do autonomii i samodzielności jest naturalną potrzebą każdego prawidłowo rozwijającego się dziecka. W tym celu już od najmłodszych lat wykonuje nieskomplikowane prace, dzięki którym będzie małymi kroczkami obierać drogę ku całkowitej niezależności. W tym procesie kluczową rolę odgrywa najbliższa rodzina – rola wychowawców, nauczycieli, rówieśników ma tu drugorzędne znaczenie. Od postaw wychowawczych rodziców oraz organizacji domowego życia zależy stopień zaradności malucha oraz to, czy na przestrzeni lat rozwinie pożądane rysy osobowościowe. Brak sytuacji motywujących do samodzielnego działania blokuje rozwój zdolności praktycznych, co w rezultacie powoduje stopniowe tłumienie tej niezwykle ważnej cechy człowieka. Nieustannie ochranianie dziecka przed czynnikami, z którymi powinien zmierzyć się samodzielnie, wyręczanie go we wszystkich domowych obowiązkach i niepozwalanie na podejmowanie własnych decyzji hamuje rozwój takich atrybutów jak odpowiedzialność i umiejętność wykazywania inicjatywy. W dorosłym życiu takie osoby nierzadko cierpią z powodu poczucia niższej wartości, ponieważ w dzieciństwie pozbawiono je możliwości decydowania o swojej przyszłości. Niesamodzielne pociechy nie przejawiają chęci do samorozwoju i samorealizacji w takim stopniu, w jaki czynią to ich zaradniejsi rówieśnicy.

1 2 3
Zobacz także:
Pomoc dziecku w niepowodzeniach szkolnych Pomoc dziecku w niepowodzeniach szkolnych

▪ ▪ ▪

3139

08.10.2014

Gdy uczeń doświadcza niepowodzeń szkolnych, najlepiej jest działać od razu. Trudności trzeba rozwiązywać, a braki uzupełniać. Jest to bardzo ważne, gdyż niepowodzenia mogą się pogłębiać....

Nastoletni pseudokibice Nastoletni pseudokibice

▪ ▪ ▪

2489

30.11.2015

Wśród wielu problemów, z jakimi dorośli muszą zmierzyć się w nastoletnim świecie, są zachowania pseudokibiców. Pseudokibic, określeniem wykreowany przez współczesne media, jest zamiennie nazywany...

Gdy niemowlę nie chce spać Gdy niemowlę nie chce spać

▪ ▪ ▪

2686

15.09.2015

O pozytywnej roli snu dla rozwoju malucha nie trzeba przekonywać nikogo. Ponad wszelką wątpliwość udowodniono, że w czasie snu maluchy rosną, zbierają siły na odkrywanie świata, szybko się regenerują....

Ćwiczymy percepcję słuchową Ćwiczymy percepcję słuchową

▪ ▪ ▪

2814

09.10.2014

Percepcja słuchowa jest odbieraniem bodźców dźwiękowych oraz ich interpretowaniem. Za prawidłowe odbieranie dźwięków odpowiada analizator słuchowy, interpretacja przebiega w mózgu. Aby rozwijać...

Jakich imion nie należy nadawać dzieciom? Jakich imion nie należy nadawać dzieciom?

▪ ▪ ▪

1972

17.02.2017

Rada Języka Polskiego opublikowała listę imion, których nie zaleca się nadawać dzieciom rodziców polskiej narodowości w myśl brzemienia ustawy „Prawo o aktach stanu cywilnego”. Komunikat ten...

33 pomysły na zabawy w domu - część 1. 33 pomysły na zabawy w domu - część 1.

▪ ▪ ▪

3027

24.03.2015

Gdy aura za oknem nie dopisuje, a dzieciaki umierają z nudy mamy coś dla Ciebie. Kilka propozycji, jak ciekawie wykorzystać ten czas, a przy tym dobrze się bawić. Nie dość, że twórcze, to jeszcze...

Akceptuję, nie pokazuj więcej

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.

Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki.