2320
Uwaga na hazard w grach komputerowych

Systemy mikropłatności w grach komputerowych, zwane powszechnie loot boxami, mogą być niebezpieczne i powodować uzależnienia, zwłaszcza wśród najmłodszych. Ostrzegają przed nimi psychologowie, a rządy wielu krajów szukają narzędzi, by walczyć z tym procederem.
Tzw. loot boxy to nagrody losowe, np. w postaci ulepszeń czy dodatkowych funkcji, kupowane przez graczy w trakcie przechodzenia kolejnych etapów gier. Ich poprzednikiem były Downloadable Content, czyli płatne dodatki, przy czym w ich przypadku użytkownik wiedział, za co płaci. Loot boxy różnią się od nich właśnie losowością – płacąc gracz nie wie, na jaką konkretnie funkcjonalność trafi. – Losowość wiąże się z emocjami, ale pojawia się dyskusja etyczna związana z hazardowym charakterem tego rozwiązania – powiedział portalowi www.rp.pl Michał Litworowski, prezes Nano Games.
Czy loot boxy to hazard?
O tym, że loot boxy mają wiele cech hazardu i mogą uzależniać, przekonani są psychologowie. Dotyczące tego badanie przeprowadzili nawet naukowcy z University of Adelaide, którzy przeanalizowali wiele gier zawierających opcje mikropłatności. Z badania wynika, że niektóre gry z loot boxami przywiązują do siebie graczy, uzależniają i zmuszają do wydawania dodatkowych pieniędzy. – Tego rodzaju praktyki mogą doprowadzić część graczy do wydawania znacznie większych sum pieniędzy niż planowali lub nawet posiadają, szczególnie gdy korzystają z wirtualnych walut i kart kredytowych, co utrudnia kontrolę nad wydatkami – powiedział cytowany przez „Rzeczpospolitą” dr Daniel King z University of Adelaide's School of Psychology.
Zjawisko hazardu w grach komputerowych zwróciło już uwagę polityków. Belgijska Komisja Hazardowa w kwietniu 2018 r. uznała loot boxy za formę nielegalnego hazardu, a tamtejszy minister sprawiedliwości zaapelował, by tak samo postąpiły wszystkie kraje Unii Europejskiej. Z mikropłatnościami w grach chcą walczyć także Australia, Chiny oraz Stany Zjednoczone. Według doniesień mediów, sprawie przygląda się także polskie ministerstwo przedsiębiorczości i technologii. – Klient kupujący towar w sklepie ma prawo oczekiwać, że towar będzie w 100% pełnoprawnym produktem, z którego będzie mógł w pełni korzystać, a do ukończenia którego nie będzie musiał dokonywać dodatkowych zakupów – podkreśla biuro prasowe resortu.
Z tego względu warto kontrolować, czy dzieci i młodzież – wśród których gry komputerowe są szczególnie popularne – nie nadużywają korzystania z loot boxów, a najlepiej wprowadzić im na to rygorystyczne limity. Pełnoletni miłośnicy gier komputerowych mogą natomiast korzystać z usług legalnych polskich bukmacherów – można u nich znaleźć szeroką ofertę zakładów wzajemnych na e-sporty – rozgrywki drużynowe w ramach najpopularniejszych gier jak DOTA, Counter Strike Globar Ofensive czy League od Legends. W ten sposób można połączyć znajomość rynku gier komputerowych z towarzyską rozwrywką.
Źródło: www.gazeta.pl, www.legalsport.pl, www.wikipedia.org
Jak ryba w wodzie
▪ ▪ ▪
2934
06.08.2015
Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę pływania, tym dla niego lepiej. Specjaliści nie mają bowiem wątpliwości, że zabawy w wodzie to świetny sposób na stymulowanie rozwoju psychicznego i fizycznego...
Krem ochronny na wiatr i mróz Emolium®
▪ ▪ ▪
2667
14.11.2016
Warszawa, 11 października 2016 - Zimą skóra narażona jest na wiele szkodliwych czynników zewnętrznych. Brak odpowiedniej ochrony przed wiatrem i mrozem może spotęgować ich negatywny wpływ na...
Senne lęki – gdy Twoje dziecko boi się w nocy
▪ ▪ ▪
2739
28.07.2015
Strach nawiedzający dziecko nocą często mylony jest z koszmarami sennymi, występującymi w trakcie fazy REM. W rzeczywistości lęk tuż po zaśnięciu jest dużo bardziej szkodliwy dla zdrowia malucha,...
10 trudnych pytań na temat ciała, które zadają dzieci
▪ ▪ ▪
4757
18.06.2015
Z natury ciekawskie dzieci interesują się różnymi kwestiami. Pierwszymi osobami, u których szukają odpowiedzi na nurtujące je pytania – są mama i tata. Jak wynika z badań, rodzicom najtrudniej...
Czy telefon komórkowy naprawdę zapewnia dziecku bezpieczeństwo?
▪ ▪ ▪
2628
29.10.2015
Aż 83%* polskich 10-latków posiada telefon komórkowy. Wysuwa to nasz kraj na prowadzenie pod kątem liczby dzieci korzystających z telefonów komórkowych na co dzień. Wyprzedzamy m.in. Niemcy, Wielką...
Syndrom COUVADE mężczyzny bardzo silnie współodczuwającego ciążę
▪ ▪ ▪
2995
07.07.2014
Tajemniczy syndrom COUVADE prawidłowo wymawiamy jako syndrom kuwady. Określenie wywodzi się z języka francuskiego i oznacza „wylęganie” i „wysiadywanie jaj”. Choć zespół ma dość dziwną...