2346
Uwaga na hazard w grach komputerowych

Systemy mikropłatności w grach komputerowych, zwane powszechnie loot boxami, mogą być niebezpieczne i powodować uzależnienia, zwłaszcza wśród najmłodszych. Ostrzegają przed nimi psychologowie, a rządy wielu krajów szukają narzędzi, by walczyć z tym procederem.
Tzw. loot boxy to nagrody losowe, np. w postaci ulepszeń czy dodatkowych funkcji, kupowane przez graczy w trakcie przechodzenia kolejnych etapów gier. Ich poprzednikiem były Downloadable Content, czyli płatne dodatki, przy czym w ich przypadku użytkownik wiedział, za co płaci. Loot boxy różnią się od nich właśnie losowością – płacąc gracz nie wie, na jaką konkretnie funkcjonalność trafi. – Losowość wiąże się z emocjami, ale pojawia się dyskusja etyczna związana z hazardowym charakterem tego rozwiązania – powiedział portalowi www.rp.pl Michał Litworowski, prezes Nano Games.
Czy loot boxy to hazard?
O tym, że loot boxy mają wiele cech hazardu i mogą uzależniać, przekonani są psychologowie. Dotyczące tego badanie przeprowadzili nawet naukowcy z University of Adelaide, którzy przeanalizowali wiele gier zawierających opcje mikropłatności. Z badania wynika, że niektóre gry z loot boxami przywiązują do siebie graczy, uzależniają i zmuszają do wydawania dodatkowych pieniędzy. – Tego rodzaju praktyki mogą doprowadzić część graczy do wydawania znacznie większych sum pieniędzy niż planowali lub nawet posiadają, szczególnie gdy korzystają z wirtualnych walut i kart kredytowych, co utrudnia kontrolę nad wydatkami – powiedział cytowany przez „Rzeczpospolitą” dr Daniel King z University of Adelaide's School of Psychology.
Zjawisko hazardu w grach komputerowych zwróciło już uwagę polityków. Belgijska Komisja Hazardowa w kwietniu 2018 r. uznała loot boxy za formę nielegalnego hazardu, a tamtejszy minister sprawiedliwości zaapelował, by tak samo postąpiły wszystkie kraje Unii Europejskiej. Z mikropłatnościami w grach chcą walczyć także Australia, Chiny oraz Stany Zjednoczone. Według doniesień mediów, sprawie przygląda się także polskie ministerstwo przedsiębiorczości i technologii. – Klient kupujący towar w sklepie ma prawo oczekiwać, że towar będzie w 100% pełnoprawnym produktem, z którego będzie mógł w pełni korzystać, a do ukończenia którego nie będzie musiał dokonywać dodatkowych zakupów – podkreśla biuro prasowe resortu.
Z tego względu warto kontrolować, czy dzieci i młodzież – wśród których gry komputerowe są szczególnie popularne – nie nadużywają korzystania z loot boxów, a najlepiej wprowadzić im na to rygorystyczne limity. Pełnoletni miłośnicy gier komputerowych mogą natomiast korzystać z usług legalnych polskich bukmacherów – można u nich znaleźć szeroką ofertę zakładów wzajemnych na e-sporty – rozgrywki drużynowe w ramach najpopularniejszych gier jak DOTA, Counter Strike Globar Ofensive czy League od Legends. W ten sposób można połączyć znajomość rynku gier komputerowych z towarzyską rozwrywką.
Źródło: www.gazeta.pl, www.legalsport.pl, www.wikipedia.org
Jak odstawić dziecko od piersi?
▪ ▪ ▪
2613
30.07.2016
Odstawianie dziecka od piersi powinno przebiegać stopniowo. Gdy około 6. miesiąca życia maluch zaczyna przyjmować pierwsze stałe pokarmy, powoli odzwyczajamy go od mleka matki. Zwykle proces odstawiania...
Kreatywnie z dzieckiem
▪ ▪ ▪
2800
06.08.2015
Dziś, kiedy światem rządzi technologia, zarówno dorośli jak i dzieci coraz więcej czasu spędzają na przed komputerem lub smartfonem. Czasy, kiedy każdą wolną chwilę spędzaliśmy na świeżym...
Propozycje zabaw na urodziny dla dzieci
▪ ▪ ▪
2033
17.01.2022
Głównym punktem każdej imprezy urodzinowej dla dzieci będą oczywiście zabawy. Im ich więcej, tym lepiej! A naprawdę nie muszą być one jakoś wielce wyszukane czy oryginalne, by wszystkim przypadły...
Znajdź spokój brzucha
▪ ▪ ▪
2387
15.11.2016
Warszawa, Polska - 05.10.2016 r. – Współczesna kobieta musi sprostać wielu wyzwaniom. Nadmiar obowiązków często powoduje stres, który jest jedną z najczęściej wymienianych przez Polaków przyczyn...
Dziecko dostaje pierwszy smartfon w wieku 7-8 lat
▪ ▪ ▪
2218
12.09.2017
Kraków, 7 września 2017 r. – Aż 8 na 10 uczniów pierwszych trzech klas szkoły podstawowej posiada własny telefon, który łączy się z internetem. W pozostałych dwóch przypadkach dzieci korzystają...
Bunt dwulatka
▪ ▪ ▪
2321
08.02.2018
Każdy kto ma dzieci słyszał lub na własnej skórze doświadczył zjawiska buntu w różnym okresie jego dorastania. Pierwszym, z którym rodzic musi się zmierzyć to przekroczenie magicznej granicy...