3545
Nauka przez zabawę – rozpoznawanie kształtów i kolorów

Wielu rodziców zastanawia się jak rozpocząć z dzieckiem naukę rozpoznawania kształtów i kolorów. Ten etap nauki jest najprostszy do zainicjowania ze względu na otaczające nas zewsząd kształty i kolory.
Naukę można rozpocząć poprzez pokazywanie i nazywanie przedmiotów o różnych kolorach a następnie zabawę w grupowanie ich konkretnymi kolorami. Ze względu na wspomniany już wcześniej zewsząd otaczający nas świat najlepiej jest bawić się z dziećmi w określanie kolorów rzeczy, które go otaczają – liści, nieba, samochodów i tym podobnych.
Warto pamiętać, że znajomość kolorów jest niezbędna w momencie, gdy dziecko opisuje chociażby przedmioty, jedzenie czy ubrania. Znając barwy nasza pociecha łatwiej wyrazi swoje potrzeby i lepiej opisze otaczającą ją rzeczywistość.
Tak samo jak w przypadku kolorów, naukę kształtów powinno zacząć się od tych najprostszych, z którymi dziecko spotyka się na co dzień, takich jak: koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt czy gwiazda. Możemy je rysować, wyszukać w otoczeniu czy lepić z plasteliny. Jednym słowem: co nam tylko wpadnie do głowy.
Na rynku dostępnych jest wiele zabawek, które uczą kształtów i kolorów oraz rozwijają sprawność rączek dziecka. Wymagają one od dziecka dopasowania przedmiotów w danym kształcie do odpowiedniego otworu. Przykładem takiej zabawki jest Sorter Kształtów z serii Bruin od Toys”R”Us. Takie zabawki są idealnym rozwiązaniem zarówno w domu, jak i w plenerze.
Najważniejsze jest, aby zapamiętać, że nauka ma być dla dziecka przede wszystkim zabawą. Jeśli dziecko znudzi lub straci zainteresowanie kolorami czy kształtami nie ma sensu zmuszać go do nauki. Wywołując na dziecku presję osiągniemy efekt odwrotny od zamierzonego, a w najgorszym przypadku zniechęcimy dziecko do dalszych prób i nauki.
Od kiedy można zacząć naukę kształtów i kolorów? Najlepiej rozpocząć ją jak najwcześniej, jednak należy pamiętać, że poziom trudności zabawy powinien być dostosowany do predyspozycji naszego dziecka. Nie możemy dawać mu za trudnych zadań. Nie można również przesadzić w drugą stronę i dać dziecku zbyt łatwych zadań, wtedy zbyt szybko dziecko znudzi się nauka, a tu nie o to przecież chodzi.
Joanna Walczak

▪ ▪ ▪
3092
16.03.2015
Słońce - za gorąco, deszcz - za zimno to tylko kolejne wymówki. Zatem kiedy będzie ta właściwa pora, aby zacząć się ruszać?

▪ ▪ ▪
2445
30.07.2016
Odstawianie dziecka od piersi powinno przebiegać stopniowo. Gdy około 6. miesiąca życia maluch zaczyna przyjmować pierwsze stałe pokarmy, powoli odzwyczajamy go od mleka matki. Zwykle proces odstawiania...

▪ ▪ ▪
2495
27.08.2017
Polacy coraz chętniej eksperymentują w kuchni, są otwarci na nowe smaki oraz lubią zaskakiwać znajomych i bliskich oryginalnymi potrawami. Osobom, których jeszcze nie ogarnęła kulinarna rewolucja...

▪ ▪ ▪
2378
18.09.2015
Kiedy deszcz wygrywa senną melodię na okiennym parapecie, a my zaczynamy odczuwać pierwsze oznaki deficytu promieni słonecznych, na pomoc w walce z jesiennym znużeniem przychodzi imbirowo cytrynowa...

▪ ▪ ▪
2839
11.10.2015
Autyzm jest rozległym, poważnym zaburzeniem rozwoju, przejawiającym się licznymi symptomami. Choroba działa na małego człowieka całościowo, a więc obejmuje większość funkcji życiowych. Droga...

▪ ▪ ▪
3180
13.07.2016
Wymiana fotelika ma swoje proste wytyczne a często decyzje o zmianie opiekunowie podejmują bardzo pochopnie. Pamiętaj najważniejszą rzecz - fotelik to bezpieczeństwo Twojego dziecka!