3619
Nauka przez zabawę – rozpoznawanie kształtów i kolorów

Wielu rodziców zastanawia się jak rozpocząć z dzieckiem naukę rozpoznawania kształtów i kolorów. Ten etap nauki jest najprostszy do zainicjowania ze względu na otaczające nas zewsząd kształty i kolory.
Naukę można rozpocząć poprzez pokazywanie i nazywanie przedmiotów o różnych kolorach a następnie zabawę w grupowanie ich konkretnymi kolorami. Ze względu na wspomniany już wcześniej zewsząd otaczający nas świat najlepiej jest bawić się z dziećmi w określanie kolorów rzeczy, które go otaczają – liści, nieba, samochodów i tym podobnych.
Warto pamiętać, że znajomość kolorów jest niezbędna w momencie, gdy dziecko opisuje chociażby przedmioty, jedzenie czy ubrania. Znając barwy nasza pociecha łatwiej wyrazi swoje potrzeby i lepiej opisze otaczającą ją rzeczywistość.
Tak samo jak w przypadku kolorów, naukę kształtów powinno zacząć się od tych najprostszych, z którymi dziecko spotyka się na co dzień, takich jak: koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt czy gwiazda. Możemy je rysować, wyszukać w otoczeniu czy lepić z plasteliny. Jednym słowem: co nam tylko wpadnie do głowy.
Na rynku dostępnych jest wiele zabawek, które uczą kształtów i kolorów oraz rozwijają sprawność rączek dziecka. Wymagają one od dziecka dopasowania przedmiotów w danym kształcie do odpowiedniego otworu. Przykładem takiej zabawki jest Sorter Kształtów z serii Bruin od Toys”R”Us. Takie zabawki są idealnym rozwiązaniem zarówno w domu, jak i w plenerze.
Najważniejsze jest, aby zapamiętać, że nauka ma być dla dziecka przede wszystkim zabawą. Jeśli dziecko znudzi lub straci zainteresowanie kolorami czy kształtami nie ma sensu zmuszać go do nauki. Wywołując na dziecku presję osiągniemy efekt odwrotny od zamierzonego, a w najgorszym przypadku zniechęcimy dziecko do dalszych prób i nauki.
Od kiedy można zacząć naukę kształtów i kolorów? Najlepiej rozpocząć ją jak najwcześniej, jednak należy pamiętać, że poziom trudności zabawy powinien być dostosowany do predyspozycji naszego dziecka. Nie możemy dawać mu za trudnych zadań. Nie można również przesadzić w drugą stronę i dać dziecku zbyt łatwych zadań, wtedy zbyt szybko dziecko znudzi się nauka, a tu nie o to przecież chodzi.
Joanna Walczak

▪ ▪ ▪
3157
23.04.2015
Dzieci szybko dorastają, rodzice przestają być najważniejszymi ludźmi w ich życiu na rzecz koleżanek i kolegów. Spędzanie czasu z nastolatkami staje się trudne. Młodzież nigdy nie ma czasu...

▪ ▪ ▪
2316
08.06.2016
11 i 12 czerwca w godzinach 11:00-17:00 zapraszamy na piknik rodzinny, który odbędzie się przy Biurze Sprzedaży ROBYG na ul. Posag 7 Panien. Podczas pikniku czeka Was mnóstwo atrakcji, m.in. warsztaty...

▪ ▪ ▪
2719
12.12.2014
Wszystko ma swój czas, wszystko ma też swój rytm, tak stworzyła nas natura. Jest czas aktywności i czas odpoczynku, czas rozwoju i czas czerpania z doświadczeń. Serce bije swoim stałym rytmem,...

▪ ▪ ▪
6001
04.01.2016
O tym, że niezawodna pamięć jest na wagę złota, nie trzeba nikogo przekonywać. Spostrzegawczość i umiejętność trwałego zapamiętywania informacji przydaje się nie tylko w szkole, ale również...

▪ ▪ ▪
2484
01.07.2016
Kapitan Warszawa już po raz trzeci odwiedzi wszystkie dzielnice. Jak co roku sprawdzi, czy warszawiakom dobrze się wiedzie i czy nic nam nie zagraża. Pomóżcie mu stać na straży porządku i weźcie...

▪ ▪ ▪
2818
22.09.2015
Uczniowie trzecich klas szkoły podstawowej będą mogli wziąć udział w dobrowolnym Ogólnopolskim Badaniu Umiejętności Trzecioklasistów. Takie testy odbywać się będą w drugim semestrze nauki...