3722
Nauka przez zabawę – rozpoznawanie kształtów i kolorów

Wielu rodziców zastanawia się jak rozpocząć z dzieckiem naukę rozpoznawania kształtów i kolorów. Ten etap nauki jest najprostszy do zainicjowania ze względu na otaczające nas zewsząd kształty i kolory.
Naukę można rozpocząć poprzez pokazywanie i nazywanie przedmiotów o różnych kolorach a następnie zabawę w grupowanie ich konkretnymi kolorami. Ze względu na wspomniany już wcześniej zewsząd otaczający nas świat najlepiej jest bawić się z dziećmi w określanie kolorów rzeczy, które go otaczają – liści, nieba, samochodów i tym podobnych.
Warto pamiętać, że znajomość kolorów jest niezbędna w momencie, gdy dziecko opisuje chociażby przedmioty, jedzenie czy ubrania. Znając barwy nasza pociecha łatwiej wyrazi swoje potrzeby i lepiej opisze otaczającą ją rzeczywistość.
Tak samo jak w przypadku kolorów, naukę kształtów powinno zacząć się od tych najprostszych, z którymi dziecko spotyka się na co dzień, takich jak: koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt czy gwiazda. Możemy je rysować, wyszukać w otoczeniu czy lepić z plasteliny. Jednym słowem: co nam tylko wpadnie do głowy.
Na rynku dostępnych jest wiele zabawek, które uczą kształtów i kolorów oraz rozwijają sprawność rączek dziecka. Wymagają one od dziecka dopasowania przedmiotów w danym kształcie do odpowiedniego otworu. Przykładem takiej zabawki jest Sorter Kształtów z serii Bruin od Toys”R”Us. Takie zabawki są idealnym rozwiązaniem zarówno w domu, jak i w plenerze.
Najważniejsze jest, aby zapamiętać, że nauka ma być dla dziecka przede wszystkim zabawą. Jeśli dziecko znudzi lub straci zainteresowanie kolorami czy kształtami nie ma sensu zmuszać go do nauki. Wywołując na dziecku presję osiągniemy efekt odwrotny od zamierzonego, a w najgorszym przypadku zniechęcimy dziecko do dalszych prób i nauki.
Od kiedy można zacząć naukę kształtów i kolorów? Najlepiej rozpocząć ją jak najwcześniej, jednak należy pamiętać, że poziom trudności zabawy powinien być dostosowany do predyspozycji naszego dziecka. Nie możemy dawać mu za trudnych zadań. Nie można również przesadzić w drugą stronę i dać dziecku zbyt łatwych zadań, wtedy zbyt szybko dziecko znudzi się nauka, a tu nie o to przecież chodzi.
Joanna Walczak
Zerówka w szkole – zalety i wady
▪ ▪ ▪
4410
26.03.2015
Zgodnie z obecnie obowiązującą reformą oświaty, pięciolatki zostały objęte obowiązkiem szkolnym. Rodzice stają przez trudnym wyborem – pozostawić pociechę w płatnym przedszkolu, czy wysłać...
Majówka z niemowlakiem
▪ ▪ ▪
3384
13.04.2015
Majówka już za chwile a Wy zastanawiacie się jak ją spędzić. Nowa rola rodzica nie oznacza rezygnowania z wyjazdów. Odpowiednie przygotowanie i wybór miejsca nie są wcale takie trudne.
Co zrobić, aby uchronić nasze dzieci w okresie jesienno-zimowym przed… brakiem ruchu!
▪ ▪ ▪
3656
30.11.2018
Nieuchronnie zbliża się okres, gdy słońce zachodzi tuż po powrocie naszych dzieci ze szkoły, a temperatura na dworze z dnia na dzień zacznie drastycznie spadać. Czas zewnętrznych zabaw zostanie...
Po co otulać niemowlę?
▪ ▪ ▪
2889
07.03.2016
Otulanie to jedna z najstarszych, a jednocześnie najbardziej znanych, lubianych i cenionych metod radzenia sobie z niemowlęciem. O pozytywnym wpływie otulania na rozwój noworodka powiedziano już niemal...
Cykl ZDROWIE: Kuracje i naturalne leki dla dzieci
▪ ▪ ▪
2188
16.05.2016
Odpowiedzialni opiekunowie powinni dbać o urozmaiconą i pełnowartościową dietę najmłodszych domowników. Jadłospis dziecka musi być bogaty w warzywa i owoce. Z naturalnych składników należy...
Siła polskich owoców tkwi w smaku
▪ ▪ ▪
2204
02.08.2017
Nie przez przypadek nasze babcie od lat przygotowują najlepsze przetwory właśnie z polskich owoców, takich jak maliny, porzeczki, jeżyny czy jabłka. Nie bez przyczyny Ogrody Natury czerpią właśnie...